اصول معامله‌گری

استاپ هانتینگ یا شکار استاپ در فارکس

اصول معامله‌گری

مطالعه در 4 دقیقه

بسیاری از تازه‌واردان که دنبال مقصر می گردند تا ضرر ھای خود را گردن آن‌ها بیندازند یا حتی تریدرھای قدیمی تر موقعی که ضرر می کنند این مساله را عنوان می کنند که بروکر استاپ ما را زده است.
اما ایا این مساله واقعیت دارد؟ اگر بطور خلاصه بخواھم جواب بدھم باید بگویم خیر.
زدن استاپ‌لاس برای بروکر بسیار پرریسک است چون با حرکت به سمت استاپ ممکن است ھمزمان نمودار حرکاتی را انجام دھد که رھایی از این مرحله برای بروکر بسیار سخت باشد و ثانیا اینکار برای بروکر عواقب قانونی سنگینی دارد که ھر دو اینھا برای بروکر بسیار ناخوشایند است. بنابراین بروکرھا اینکار را انجام نمی دھند.
به ھر حال اگر هم بروکری بخواھد استاپ ھانتینگ کند با یکی از دو سناریو زیر انجام می دھد:

  1. سناریو اول آن است که قیمت را با چند کندل به جایی میبرد که بیشترین استاپ ھا در آن‌جا قرار دارد و بعد از زدن استاپ بعضی از مشتریان خود نمودار برمی گرداند و روال طبیعی خود را از سر می گیرد که به راحتی تریدرھا می توانند با مقایسه نمودار بروکر خود با سایر نمودار بروکرھا متوجه این تناقض شوند.
  2. سناریو دوم آن است که برای تمام مشتریان خود داده سازی کند و کندل ھای اشتباه برای زدن استاپ بفرستد که ممکن است بروکر را در موقعیت بدی قرار دهد.

استاپ ھانتینگ چیست؟

شما بارھا میبینید که نمودار استاپ شما را میزند و سپس در جھت پیش بینی شما حرکت می کند و این را ممکن است دسیسه و یا دستکاری بروکر بدانید یا افراد تازه کار را ببینید انھا دقیقا مطابق انچه در کتابھا خوانده‌اند عمل می کنند و استاپ خود را پشت اخرین سویینگ میگذارند.

یک قانون ساده در تجارت وجود دارد یک نفر باید ضرر کند تا طرف دیگر سود کند. بانک ھای بزرگ مدام به دنبال جریان سفارشات در چارت ھا میگردند کاری که باید شما انجام دھید و دنبال جریان سفارش در چارت باشید و گرنه مدام با خوردن استاپ مواجه خواھید شد نه بدلیل استاپ ھانتینگ توسط بروکرھا بلکه بدلیل اینکه بانکھا دنبال سفارشات انباشته شده پشت سطوح ھستند.

بھتر است بجای اینکه تمرکز کنید روی بروکر و مقصر بروکر را بدانید تمرکز خود را روی این بگذارید که استاپ خود را کجا بگذارید که توسط بانک ھا شکار نشود. چند بار تا بحال اتفاق زیر برای شما افتاده است؟ مسلما بارھا و بارھا.

مثال :
شما وارد پوزیشن سل در پوند روی عدد 1.55 می شوید و با نسبت ریسک به ریوارد 1 به 3 استاپ خود را پشت یک مقاومت روی عدد 1.53 می گذارید به محض اینکه دکمه سل را فشار میدھید بازار به سمت استاپ شما حرکت می کند و استاپ شما را میزند و بعد از آن به سمت تیک پرافیتی که شما گذاشته اید حرکت می کند و شما فقط نظاره گر خوردن استاپ خود و ضرر کردن خود ھستید و دیدن اینکه با وجود اینکه پیش بینی و تحلیل شما درست بوده است ضرر کرده اید.

به یاد داشته باشید برای ھر خریداری باید یک فروشنده وجود داشته باشد و باید قانون عرضه و تقاضا دقیقا رعایت شود اگر به ازای ھر خریدار یک فروشنده نباشد نمودار به سمت بالا حرکت می کند تا یک فروشنده در آن‌جا پیدا کند و سفارش خرید را با آن سر به سر کند و دلیل حرکت بازار به سمت بالا یا پایین ھم ھمین است.
وقتی اکثر معامله گران در بازار (صعودی یا نزولی) پوزیشن ھایشان در یک جا قرار گرفته باشد یا بطور مایل چیده شده باشد کار برای افرادی که استاپ ھانتر می کنند راحت‌تر می شود. موقعی که تمایلات شدید خرید و فروش در بازار وجود دارد و بازار احساسی عمل می کند مکانی که اکثر تریدرھا استاپ خود را می گذارند مشخص می شود.
(مثلا فرض کنید قیمت به یک لول بزرگ خورده و آن را شکسته است. اکثریت بازار با دیدن شکست قوی سطح وارد پوزیشن خرید می شوند و استاپ خود را پشت آن سطح می گذارند خوب شناخت این روند احتیاج به مشاھده حجم ندارد و با اندکی تجربه مشخص می شود)

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید

مرتب سازی
حامد ۰۸ فروردین ۱۴۰۳
5 /5

بسیار عالی

سلطانی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

عالی