تحلیل تکنیکال

توصیه‌های جان مورفی برای معامله‌گری

تحلیل تکنیکال

مطالعه در 6 دقیقه

جان مورفی در آخرین کتابش مهمترین اصول “بصری” بررسی و آنالیز حرفه ای را بیان می کند. براساس قواعد بنیادی روش جان مورفی، تشخیص روند بازار (صعودی یا نزولی) مهمتر از پیدا کردن دلایل این روند است.

مهمترین قوانین معاملات حرفه ای را تحت عنوان هفت فرمان جان مورفی در زیر مشاده می کنید:

  1. روند بازار را ترسیم کنید.
  2. روند بازار را تشخیص دهید و در همان مسیر حرکت کنید.
  3. نقاط اوج و نزول آن را پیدا کنید.
  4. بدانید تا کجا می توان عقب نشینی کرد.
  5. خطوط را ترسیم کنید.
  6. میانگین را دنبال کنید.
  7. نقاط چرخش بازار را فرابگیرید.

1- روند بازار را تشخیص دهید.

جان مورفی می گوید برای این که روند بازار را تشخیص دهید، ابتدا نمودارهای بلند مدت را بررسی کنید. بررسی نمودارهای هفتگی و ماهانه، سالهاست که رواج دارد. هرچه مقیاس نمودار بازار بزرگتر باشد، میدان دید بازتر شده و دورنمای بهتری از وضعیت بازار در درازمدت به دست می آید. پس از بررسی نمودارهای بلند مدت، به نمودارهای روزانه و کوچک تر از آن مراجعه نمایید. نمای کوتاه مدت بازار ممکن است فریبنده باشد. حتی اگر می خواهید در مدت بسیار کوتاهی معامله انجام دهید بهتر است همانگونه عمل کنید که گویا وارد یک روند متوسط یا بسیار طولانی شده اید.

2- در مسیر روند حرکت کنید.

جان مورفی می گوید در مسیر روند حرکت کنید. روند بازار به صورتهای مختلف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت وجود دارد. ابتدا تصمیم بگیرید که کدام یک را برای معامله گری انتخاب می کنید. سپس نمودار مناسب را انتخاب نمایید. مراقب باشید که همیشه در جهت روند بازار حرکت می کنید. اگر روند رو به پایین است، بفروشید و اگر روند رو به بالاست بخرید. اگر روند متوسط را انتخاب کرده اید، از نمودارهای هفتگی و روزانه استفاده کنید و اگر معاملات روزانه را انتخاب کرده اید، از نمودارهای روزانه و کوچکتر استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که در هر صورت روند بازار را به وسیله نمودارهای بلند مدت تشخیص دهید، سپس برای زمان بندی از نمودارهای کوتاه مدت استفاده نمایید.

3- نقاط اوج و نزول را پیدا کنید.

سطوح حمایت و مقاومت را پیدا کنید. بهترین محل برای خرید، نزدیک سطوح حمایت است. این سطوح حمایتی معمولا خود نزول انفعالی پیشین بوده اند. بهترین محل برای فروش نزدیک سطوح مقاومتی است. این مقاومت ها معمولا خود یک قله یا خرید انفعالی بوده اند. پس از اینکه قله شکسته شد، در عقب نشینی بعدی یک حمایت اتفاق می افتد. به عبارت دیگر اوج سابق تبدیل به نزول جدید می شود. به همین صورت وقتی حمایت شکسته شد، شرایط برای فروش بعدی مهیا می شود و در نتیجه نزول سابق به اوج تبدیل می شود.

4- بدانید تا کجا می توان عقب نشینی کرد.

جان مورفی می گوید درصد عقب نشینی قیمت را با استفاده از ابزار فیبوناتچی بسنجید. معمولا اصلاحات بازار بخش اعظم روند سابق را باز می گردد. شما می توانید اصلاحات موجود در روند کنونی را بر حسب درصد بسنجید. 50 درصد عقب گرد در یکی از روندهای پیشین رایج ترین حالت است. حداقل عقب گرد معمولا یک سوم روند پیشین است و حداکثر عقب گرد معمولا دو سوم است. عقب گرد های فیبوناتچی نیز ارزش بررسی دارند. بنابراین در طول یک عقب نشینی و یک روند صعودی نخستین امتیازات خرید حدود 33 تا 38 درصد محدوده عقب گرد است.

5- خطوط را ترسیم کنید.

خطوط روند را ترسیم کنید. خطوط روند از آسان ترین و موثرترین ابزار رسم نمودار است. تمام آنچه که لازم دارید فقط یک خط کش است و دو نقطه برروی نمودار. خطوط روند صعودی در امتداد دو نزول متوالی و خطوط روند نزولی در امتداد دو قله متوالی کشیده می شوند. قیمتها اغلب پیش از ادامه روند خود، به خطوط روند باز می گردند. شکستن خط روند معمولا نشان دهنده یک تغییر در روند است. یک خط روند معتبر باید حداقل سه بار تغییر کند. هرچه یک خط روند مدت بیشتری مورد استفاده قرارگیرد و دفعات بیشتری ارزیابی شود، بر اهمیت آن افزوده می شود.

6- میانگین را دنبال کنید.

میانگین های متغیر را دنبال کنید. میانگین های متغیر علائم خرید و فروش هدفمند را فراهم می کنند و به شما می گویند که آیا روند کنونی هنوز در حال تغییر است یا خیر و نیز به شما کمک می کنند یک تغییر روند را تشخیص دهید. اما از قبل به شما نمی گویند که یک تغییر روند حتمی و قریب الوقوع است. استفاده از یک نمودار ترکیبی در میانگین متغیر رایج ترین و محبوب ترین راه تشخیص علائم معامله است. بعضی از محبوب ترین روش های ترکیبی عبارتند از میانگین های متغیر چهار و نه روزه، نه و هجده روزه، پنج و بیست روزه. علائم موقعی نمایان می شوند که خط میانگین کوتاه تر، خط بلند تر را قطع نماید. تقاطع قیمتها بالا و پایین یک میانگین متغیر 40 روزه نیز، علائم معامله خوبی را فراهم می کند. از آن جا که خطوط روند میانگین متغیر از روند اندیکاتورهای Trend-Following هستند، به خوبی در یک بازار روند دار به کار می آیند.

7- نقاط چرخش بازار را فرابگیرید.

اوسیلاتور را دنبال کنید. اوسیلاتورها کمک می کنند تا بازارهای پیش خرید و پیش فروش را بشناسید. در حالی که میانگین های متغیر، تغییر روند بازار را نشان می دهند، اوسیلاتورها اغلب کمک می کنند تا زودتر به ما هشدار دهند که بازار بیش از حد صعود یا نزول داشته و به زودی کاملا دگرگون خواهد شد. محبوب ترین اوسیلاتورها عبارتند از RSI، Stochastic که هر دو در مقیاس صفر تا صد کار می کنند. RSI بیش از 70 درصد را پیش خرید و کمتر از 30 درصد را پیش فروش نشان می دهد، در حالی که این مقادیر برای استوکستیک 80 و 20 هستند.

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید