اصول معامله‌گری

جان کینز، اقتصاددان بزرگی که در بازار فارکس ناموفق بود!

اصول معامله‌گری

مطالعه در 4 دقیقه

پیش بینی درست نوسانات بازار ارز یا سهام می تواند سود سرشاری را نصیب سرمایه گذاران کند. اما واقعیت امر این است که سرمایه گذاری در بازار ارز خیلی سخت تر از سایر بازار های مالی است و هر کسی نمی تواند در این بازار موفق باشد. شاید اگر جان کینز (John Keyenes) زنده بود می توانستید از بزرگترین اقتصاددان تاریخ این سوال را بپرسید: چرا معامله در بازار فارکس ایده خوبی نیست؟
اخیرا دو محقق از مدرسه اقتصاد لندن و مدرسه کسب و کار کمبریج، معاملات ارز کینز در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ را بررسی کرده اند. کینز در سال ۱۹۳۶، ۲۵۰ هزار پوند سرمایه گذاری کرده بود که معادل ۲۳ میلیون دلار امروزی است. در حالی که کینز یکی از بزرگترین نظریه پردازان اقتصادی قرن بیستم بود و با تئوری های خود آمریکا را از بحران اقتصادی خارج کرد و حتی با نام هایی مثل “پدر صندوق بین المللی پول (IMF)، بانک جهانی و اقتصاد کینزی” شناخته می شود، عملکرد ضعیفی در معاملات ارز داشت. بازدهی سرمایه گذاری کینز در بازار ارز بین سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۷ تنها ۸٫۹ درصد بود و بازدهی بین سال های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۹ هم ۲٫۵ درصد بود. در آن زمان کشور های اروپایی ارز مخصوص خود را داشتند و معاملات ارز هم شبیه معاملات کالا بود.
بازدهی ۸٫۹ درصدی یا ۲٫۵ درصدی در مقایسه با ریسک هایی که کینز متحمل شده، اصلا منطقی نیست. سبد دارایی کینز نوسانات شدیدی را در دوره سرمایه گذاری تجربه کرده بود. برخی از پیش بینی های کینز اشتباه بودند! کینز پیش بینی کرده بود که دلار آمریکا گران خواهد شد. این در حالی است که اندکی بعد رئیس جمهور وقت آمریکا استاندارد پایه طلا را در سال ۱۹۳۳ لغو کرد و این مسئله موجب سقوط شدید ارزش دلار آمریکا شد. با این حال پیش بینی کینز در رابطه با خروج فرانسه و هلند از استاندارد پایه طلا درست بود و موجب کاهش ارزش فرانک و گیلدر (پول هلند) شد. اما او خیلی زود وارد معامله فروش شده بود و به همین دلیل تا چند سال معاملات کینز در محدوده زیان دهی قرار داشتند.
دو محقق مدرسه اقتصاد لندن و مدرسه کسب و کار کمبریج که در رابطه با عملکرد کینز در بازار فارکس تحقیق کرده اند، به این نتیجه رسیدند که اکثر پیش بینی های اقتصادی کینز درست بودند، اما زمان ورود به معامله کینز اشتباه بود. در واقع بزرگترین مشکل کینز پیدا کردن زمان مناسب برای ورود به معامله بود. تجربه تلخ کینز در بازار فارکس درس های آموزنده ای برای معامله گران تازه وارد دارد.
درس اول، در بازار های مالی، تنها باهوش بودن کافی نیست. معامله گر حرفه ای نه تنها باید از وضعیت بنیادی بازار آگاه باشد، بلکه باید بتواند زمان مناسب ورود به معامله را تشخیص دهد. در واقع ترکیب پیش بینی درست و زمان بندی غلط منجر به ضرر های غیر قابل جبرانی خواهد شد.
درس دوم، حتی معامله گران حرفه ای هم مجبور به تحمل ضرر هستند. تجربه کینز از معاملات فارکس نشان می دهد که فعالیت در این بازار تا چه حد سخت است. این در حالی است که کینز از سرمایه گذاران موفق بازار سهام بود. کینز در سال ۱۹۲۹ با شروع رکود اقتصادی بزرگ آمریکا به شدت ضرر کرد، اما در دهه ۱۹۳۰ با تغییر رویکرد خود توانست ثروت خوبی بدست آورد. رویکرد کینز شبیه رویکرد وارن بافت (Warren Buffet) ثروتمندترین سرمایه گذار بازار سهام بود. کینز از دید بلند مدت وارد بازار سهام شد و تنها سهام شرکت هایی را خریداری کرد که پتانسیل رشد خوبی را داشتند.
درس سومی که از تجربه تلخ کینز در بازار فارکس باید آموخت، این است که حتی اگر شما بزرگترین اقتصاددان قرن هم باشید، شاید طرف مقابل شما در بازار بیشتر از شما می داند.

منبع = ایران بورس آنلاین

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید

مرتب سازی
سلطانی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

عالی