مقالات فارکس

سواپ (Swap) یا نرخ بهره شبانه چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

مقالات فارکس

مطالعه در 6 دقیقه

آیا می‌دانید نرخ بهره شبانه یا سوآپ چیست؟! تصور کنید در شرایط بسیار مناسبی وارد یک معامله شده‌اید و بعد از چند روز ۵۰۰ دلار سود کرده‌اید. اما ناگهان می‌بینید که بخش زیادی از سودتان تحت عنوان نرخ بهره به شما تعلق نمی‌گیرد!! هیچ‌کس دوست ندارد در یک چنین موقعیتی قرار گیرد!‌

یکی از چیزهایی که هر تریدر بازار فارکس همیشه باید به آن توجه داشته باشد این است که چقدر بابت هر معامله به بروکر می‌دهد. اگر حواستان به این مسأله نباشد ممکن است متحمل ضرر زیادی شوید و یا مجبور شوید هرچه سود کرده‌اید را به بروکر بپردازید! بروکر فارکس به صورت کلی تحت سه عنوان می‌تواند از تریدر پول بگیرد.

اسپرد تقریبا همیشه وجود دارد اما کمیسیون و سوآپ در تمام بروکرها وجود ندارد. بسته به بروکر و حساب‌های متنوع آن نرخ کمیسیون متفاوت خواهد بود. اما سوآپ چیست؟ در ادامه به بررسی سوآپ می‌پردازیم.

آشنایی با سواپ (Swap) یا نرخ بهره شبانه

سواپ (Swap) تفاوت میان نرخ‌های بهره است و معمولاً واژه‌ای است که در بازار ارز بیشتر به کار می‌رود. البته کارگزاری‌هایی که امکان معامله CFD هم دارند از نرخ‌های بهره استفاده می‌کنند.

اگر عمر معاملات شما زیر یک روز باشد و معاملات را قبل از پایان روز ببندید، نیازی به دانستن نرخ بهره نخواهید داشت.

آشنایی با سواپ (Swap) یا نرخ بهره شبانه

با این حال اگر عمر معاملات شما بیش از یک روز است و معمولاً معاملات را تا چند روز باز نگه می‌دارید، نرخ سواپ برای شما اهمیت خواهد داشت. نرخ بهره می‌تواند سود و یا زیان جانبی را به معاملات شما تحمیل کند.

ازآنجایی‌که معامله در بازار ارز شامل خریدوفروش هم‌زمان ارز دو کشور است، تفاوت نرخ بهره میان دو کشور نشانگر نرخ سواپ خواهد بود. اگر معامله شما تا فردا باز بماند، بسته به اینکه نرخ بهره معامله منفی یا مثبت است، سود یا زیان نهایی معامله تغییر خواهد کرد.

معمولاً به نرخ بهره یا سواپ شبانه، هزینه گذار قرارداد شبانه، برای معاملات باز هم گفته می‌شود.

نرخ بهره شبانه، که با نام “rollover fee” شناخته می‌شود، عبارت است از نرخی که اگر شما یک پوزیشن را یک شبه باز نگه دارید، برای شما محسابه می‌شود. این نرخ بهره تفاوت نرخ بهره بین دو ارز جفتی است که معامله می‌کنید. سواپ شبانه با توجه به لانگ یا شورت بودن پوزیشن شما محاسبه می‌شود.

معمولاً نرخ‌های سواپ برای هر شب محاسبه می‌شود اما در شب‌های چهارشنبه این نرخ سه برابر می‌شود.

نرخ سواپ چگونه محاسبه می‌شود؟

در تئوری زمانی که شما ارزی با نرخ بهره بالا را خریداری می‌کنید و ارز با نرخ بهره پایین را می‌فروشید، نرخ بهره مثبت خواهد بود. در این نوع معامله در واقع شما ارز با نرخ بهره پایین را قرض گرفته‌اید و آن را به دارایی با نرخ بازدهی بالاتر تبدیل کرده‌اید (آربیتراژ نرخ بهره). در مقابل اگر ارز با نرخ بهره پایین را خریداری نمایید و ارز با نرخ بهره بالا را بفروشید، نرخ سواپ منفی خواهد بود.

به طور مثال جفت ارز USDJPY را در نظر بگیرید. فرض کنید نرخ بهره شبانه سالانه آمریکا در حال حاضر ۲٫۵۰ درصد است و نرخ بهره ژاپن منفی ۰٫۱۰ درصد. زمانی که شما USDJPY را خریداری می‌کنید، یعنی در حال فروش ین ژاپن و خرید دلار آمریکا هستید. در این صورت نرخ بهره شبانه یا سواپ برابر است با تفاوت ۲٫۵۰ و منفی ۰٫۱۰ که می‌شود مثبت ۲٫۶۰ درصد (در سال).

اما اگر در همین جفت ارز معامله فروش بزنید، یعنی دلار آمریکا را فروخته و ین ژاپن خریداری کنید، نرخ بهره شبانه برابر منفی ۰٫۱ منهای ۲٫۵۰ درصد خواهد بود (منفی ۲٫۴۰ درصد). اما در عمل نرخ بهره شبانه می‌تواند با چنین فرمولی تفاوت داشته باشد. در واقع نرخ بهره توسط نهادهایی تعیین می‌شود که نقدینگی را فراهم می‌کنند و به همین دلیل نرخ سواپ شبانه می‌تواند با نتیجه فرمول بالایی متفاوت باشد.

اطلاعات مربوط به نرخ سواپ را از متاتریدر پیدا کنید

اگر از پلتفرم متاتریدر استفاده می‌کنید، پیدا کردن نرخ بهره شبانه جفت ارزها کار آسانی است. تنها کافی است در پنجره Market Watch روی نماد معاملاتی راست کلیک کنید و از منوی باز شده Specification را انتخاب کنید. پنجره‌ای با همین نام باز خواهد شد. در این پنجره می‌توانید اطلاعات مربوط به نرخ بهره جفت ارز را پیدا کنید.

ابتدا پنجره Market Watch را باز کنید. برای این کار تنها کافی است کلیدهای میانبر Ctrl+M را فشار دهید و یا اینکه از منوی View گزینه Market Watch را کلیک کنید. در پنجره Market Watch جفت ارز یا نماد معاملاتی را که می‌خواهید بررسی کنید انتخاب و روی آن راست کلیک کنید و گزینه Specification را انتخاب کنید.

specification

در پنجره Specification به دو فیلدی که در تصویر علامت زده شده نگاه کنید. فیلد Swap Long نشانگر نرخ بهره برای معاملات خرید در این جفت ارز است. فیلد Swap Short نشانگر نرخ سواپ برای معاملات فروش است. این نرخ بهره برای یک شب محاسبه می‌شود نه برای یک سال. برای محاسبه ارزش سواپ می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

ارزش سواپ: (۰٫۰۰۰۰۱ تقسیم‌بر نرخ فعلی ارز) * (حجم معامله (بر اساس لات) * نرخ سواپ)
به طور مثال اگر نرخ ارز USDJPY برابر ۱۰۸٫۵۰ باشد و شما دو لات خرید کرده باشید، ارزش سواپ برای یک شب برابر خواهد بود با (موجودی حساب بر اساس دلار آمریکاست)

محسابه سواپ در چهارشنبه شب: توجه داشته باشید که در روزهای چهارشنبه نرخ بهره را باید سه برابر حساب کنید، چون‌که تسویه معاملات اسپات فارکس سه روزه است و تسویه معاملاتی که چهارشنبه شب باز بوده است به روزهای شنبه و یکشنبه می رسد که بازار تعطیل است، بنابر این سواپ این سه شب نیز در آن اعمال می‌شود. به همین دلیل در شبهای چهارشنبه نرخ بهره را سه برابر حساب می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار فارکس می‌توانید بخش آموزش فارکس را مشاهده کنید.

آیا باید نگران نرخ سواپ بود؟

برای معاملاتی که عمر زیر یک روز دارند نباید زیاد به نرخ بهره شبانه فکر کرد، چون‌که به این گونه معاملات نرخ سواپی اعمال نمی‌شود (مگر اینکه معامله بعد از تغییر روز معاملاتی کارگزار بسته شود). اما برای معامله‌گرانی که موقعیت‌های معاملاتی را بیشتر از یک روز باز نگه می‌دارند، باید نرخ سواپ معامله را در معاملات خود لحاظ کنند.

نرخ بهره شبانه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران یک امتیاز محسوب می‌شود. در واقع شما می‌توانید به کمک این نرخ بهره بخشی از هزینه‌های معامله یا در برخی موارد کل هزینه معامله مثل کمیسیون یا اسپرد معامله را پوشش دهید. البته به شرطی که نرخ بهره شبانه مثبت باشد. با این حال اگر این نرخ بهره منفی باشد، هزینه معامله هم به نوعی افزایش خواهید یافت.

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید

مرتب سازی
سجاد ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر. ایا بهره شبانه در بازار کریپتو هم وجود داره؟ مخصوصا صرافی مکسی و بینگ ایکس. اگر وجود داره راهی هست که مثلا مثل فارکس که گزینه حساب اسلامی داره، در کریپتو هم بشه این سواپ رو قطع کرد؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

کارشناس ایران بروکر ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
پاسخ سجاد

با سلام. کاربر گرامی بهره شبانه مختص بازار فارکس است. اگر رمز ارز را در بروکرها معامله کنید، بهره شبانه برای شما محاسبه میشود ولی در صرافی ها خیر. در عوض کمیسیون و فاندینگ ریت برای شما محاسبه میشود

سجاد ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

این دوتا، یکبار برای هرمعامله محاسبه میشن یا هر شبانه روز تکرار میشه؟ و فاندینگ ریت میفرمایین چی هست؟ درکل میخوام بدونم شبیه به همون بهره شبانه هستن یا کلیت شون فرق داره

کارشناس ایران بروکر ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
پاسخ سجاد

با سلام. لطفا جزئیات کامل را در صفحه فاندینگ ریت چیست مطالعه بفرمایید. با تشکر

سلطانی ۰۴ فروردین ۱۴۰۲

عالی