اصول معامله‌گری

معامله‌گری سخت تر از آن است که فکر می‌کنید!

اصول معامله‌گری

مطالعه در 9 دقیقه
پیچیدگی های معامله گری

در نگاه اول ترید سخت به نظر نمیرسد: شما می توانید ھم بخرید و ھـم بفروشـید. ھمزمـان سـود بالقوه ای که یک تریدر میتواند کـسب کنـد بـدون محـدودیت بـه نظـر مـی رسـد، بخـصوص زمـانی کـه اھـرم (لوریج) به سرمایه اولیه اضافه گردد.

ترکیب این دو عامل با ھم (امکان ھم خرید و ھم فروش و استفاده از اھـرم)، زوج ایـده آلـی را بـرای بازاریاب ھای باھوش و بنگاه ھایی که ترید را تبلیغ می کنند بوجود می آورد. بسیاری از افراد، به این دلیل به معامله گری علاقمند می شوند که معامله گری را خیلـی شـسته و رفته می بینند یعنی شما روبروی مانیتور می نشینید و یکی از دو دکمه خرید یا فروش را انتخاب مـی کنیـد،
دیدید زیادم سخت نبود؟
اما به مرور زمان که شروع به درک کل مفھوم معامله گری بکنید ، متوجه میشوید که در ھر روز ، باید به سوالات پیچیده ای پاسخ دھید و تـصمیماتی بگیریـد کـه ایـن پاسـخ ھـا و تـصمیمات مـشخص مـی کننـد استراتژی معامله گری شما در کسب پول برنده است یا بازنده. اولین تصمیمات درباره استراتژای معاملاتی شما قبل از انجام حتی اولـین تریـدتان، سـوالات زیـادی بـرای پاسـخ دادن وجـود دارنـد ، سـوالاتی کـه ھـر کدامشان باعث خستگی و زدگی افراد تازه وارد به دنیای مالی خواھد شد و خبر بد اینکه ،تمـام جنبـه ھـا و مفاھیم با ھم پیوستگی دارند و تنھا فراموش کردن و بحساب نیـاوردن یکـی ازآنھـا اسـتراتژی شـما را کـاملا شکننده و ویران میکند.
بازارھای مالی تفاوتھای زیادی با ھمدیگر دارند، و ھرکدام شان نیـاز بـه مھارتھـای متفـاوت و ذھنیـت خاص خود دارند. برای مثال ،از میان بازار ھای سھام با لوریج پایین که نیازمند موجودی حساب بالاتری ھستند، و بازار بیست و چھار ساعته و پنج روز در ھفته فارکس که در آن اعطای لوریج بالا تریدرھا را قادر می سازد که تنھا با دویست دلار بتوانند بطور بالقوه سودھای کلانی بسازند. کـدام را مـی پـسندید؟بازار مـستقیم و روبه جلوی اسپات را ترجیح میدھید ، یا به آپشن ھای پیچیده و بازارھای آتی علاقه مندید؟
اگر ھمین اولین تصمیم تان را گرفتیـد ،آن وقـت بایـد ابزارھـای مـالی ای (instruments) را انتخـاب کنید که وارد دیده بان تان (list watch)‌ جھت بررسی تخصصی تر شود.
اگر بخواھید ترید را با زندگی روزانه تان ترکیب کنید، زمان و افق زمانی عوامل تاثیرگذار عمده ھستند، که به تبع باید با موضوع زمان به سوالاتی درباره استراتژی معامله گریتان پاسخ دھید. سـوالاتی نظیـر ایـن که ، آیا می خواھید تریدر روزانه باشید یا روی سویینگھای بلند مدت ترید کنید؟(با پاسخ به این سـوال شـما در واقع تایم فریمی که می خواھید در آن ترید کنید و مدت زمانی که می خواھید یک معامله را باز نگه دارید را مشخص می کنید.)
اگر شما ھنوز یک تریدر تمام وقت نیستید ، باید به فکر پیدا کردن راھی برای ادغـام معاملـه گـری بـا زندگی عادی تان باشید. علاوه بر این بایـد ابـزار ھـای معـاملاتی خـود را مـشخص کنیـد، تعیـین کنیـد از چـه اندیکاتور ھا و چه الگوھای پرایس اکشنی می خواھید استفاده کنید. با وجود اینکه انتخاب و ترجیح روش ھا و اندیکاتورھا یک مساله فردی است و نیاز به شخصی سـازی دارد ، اما غوغایی که انجمن ھا و فروم ھای مالی برای فروش بھترین و آسـانترین اسـتراتژی ھـای معاملـه گری به راه انداختند ، مھمترین دلیلی است که خیلی از تریدرھای خردپـا ھـیچ وقـت نمـی تواننـد راھـی بـه
سوی یک معامله گری سودآور پیدا کنند.
تصمیمات معامله گری قبل از اقدام به انجام معامله
بعد از اینکه جواب سوالات بالا را دادید، شما آمادگی رفتن به مرحله بعد را پیدا می کنید. وقتی استراتژی معاملاتی خود را پیدا کردید، باید معیارھـای ورود را بـه صـورت خیلـی واضـح مـشخص کنیـد.
اھمیت و اولویت تک تک معیارھای ورود را تعیین کنید و مشخص کنید که معیارھای ورود مختلف بر نـرخ بـرد شما چه تاثیری میگذارند. سپس، از خودتان صادقانه بپرسید، که آیا واقعا یک لبه داشته اید (یعنی قبل از ورود به میدان در کنار زمین گرم کرده اید). آیا استراتژی معامله گریتان را بدون کلک و دروغ گفتن به خودتان و تحـت شـرایط نزدیک به واقعیت بک تست کرده اید؟ آیا به صورتی که رفتارتان شبیه کار با پول واقعی باشـد بـه معاملـه در حساب دمو پرداخته اید؟ آیا برای سازگاری با بازارھای در حال تغییر آمادگی لازم را داریـد؟ یا اصـلا مـی توانید مشخص کنید که آیا بازار در حال تغییر است یا نه؟
و البته شما باید، با یک، رویکرد مدیریت ریسک فکر شده و ساختار یافته، کناربیایید. انـدازه حـساب شما به تنھایی تاثیر مھمی بر عملکرد معامله گری شما دارد. وقتـی انـدازه حـساب شـما خیلی کوچک باشد معامله گری تان خیلی بی نظم و آشفته خواھـد بـود و زمـانی کـه حـساب خیلـی بـزرگ باشد ، تصمیمات معامله گری شما تحت کنترل ترس و طمع قرار خواھد گرفت.
پس سوال اول اندازه حساب برای شروع چقدر باید باشد؟ سوال دوم، استراتژی تعیین سایز پوزیشن ورود شما چیست؟ آیا شما به دلخواه یک درصد ی از حساب را برای ھر معامله درنظر می گیرید و یا اینکه نه، تعیین سایز پوزیشن را بسته به کیفیت ستاپھا تعیین می کنید؟ و آخرین سـوال حـداکثر مقـدار مواجھـه بـا ریسک که برای شما در ھمه معاملات بازتان قابل پذیرش باشد چقدر است؟ و آیا شما فاکتور قـسمت قبـل را برای ورود در پوزیشن جدید در ھمبستگی با سایر پوزیشن ھای باز، در نظر می گیریـد یـا نـه؟ (یعنـی اگـر پوزیشن ھای بازتان با توجه به سایزشان، حداکثر ریسک قابل پـذیرش شـما را پوشـش داده باشـد ، بـازھم پوزیشن جدید باز می کنید یا نه)
تصمیمات معامله گری در زمانیکه شما در یک معامله ھستید.
زمــانی کــه پاســخ ھمــه ی ســوالات فــوق را بــه صــورت شــفاف دادیــن ، آمــاده ایــد بــرای انجــام ترید (معامله). اما زمانی که در معامله ھستید، بخـاطر اینکـه تحـت فـشار بـازار واقعـی ھـستید بـا مجموعـه مشکلات متفاوتی سرو کار دارید. لذا اینکـه شـما سـوالاتی را از قبـل و پـیش از ورود بـه معاملـه جـواب داده باشید اھمیت زیادی دارد، چرا که حالا باید آماده اجرای پلن معاملاتی تان باشید. بدون اینکه نیـاز بـه تفکـر زیاد داشته باشید!
سوالاتی در مورد:
1 -پولی که درگیر ریسک میکنید
2 -مفاھیم مدیریت ریسک شامل مقیاس ریسک در جز معاملات و در کل سرمایه
3-ریسک افزایش یافته بخاطر معامله گری در صورتی که پوریـشن ھـای بـازی را در ابزارھـای مـالی دارای ھمبستگی داشته باشید.
علاوه بر این آیا فکری بحال توسعه نسبت ریسک به ریوارد تان در خلال معاملات تان کرده اید؟
روشی که برای مواجھه بـا مـوانعی نظیـر رویـدادھای خبـری، اتفاقـات غیـر قابـل انتظـار سیاسـی و ژئوپولیتیک، یا نگھداشتن ترید در خلال تعطیلات بازار بکار می برید ، نیـز وابـسته بـه رویکـرد مـدیریت ریـسک شما خواھد بود.
مفاھیم ریسک ھمچنین ارتباط تنگاتنگی با سوالات مدیریت معامله گری دارند. مھمترین سوالات مدیریت معامله گری ، مربوط به مدیریت حد ضرر و کسب سود است. آیا شما زمانی که معاملـه در جھـت دلخـواه شـما حرکـت میکنـد دسـتور اسـتاپ لاس خـود را جابجـا میکنید؟ اگر جوابتان مثبت است ،آیا برای اینکار از یک استراتژی پیچیده و تست شده استفاده مـی کنیـد یـا اینکه به صورت تصادفی و شانسی مقدار استاپ لاس را جابجا میکنید؟
ھمین موضوع در مورد نقطه کسب سود نیز صدق می کند. بـسیاری از معاملـه گـران سـود نـاقص و ناکاملی را از بازار کسب میکنند، بخاطر اینکه یک پولبک جزیی را با تغییر در روند اشتباه میگیرند و از معاملـه با سودی جزیی خارج می شوند.
بنابر این با حوصله تمرکز کنید و قـوانین خـود را بـرای مـدیریت حـد ضـرر(loss stop) و کـسب سـود (profit take) بنویسید. آنھا را تست کنید و عملکرد حاصل از آنھا را تحلیل کنید تا مـشخص شـود آیـا مـی توان از این بھتر بود یا خیر.
و در آخر ، آنچه بیرون از نمودار روی می دھد نیز ،ھمانند تصمیمات معامله گری شما در چارت قیمت، مھم می باشد.
یک پلن معاملاتی که شما در آن سناریوی معامله گریتـان را بـا جزییـات طـرح ریـزی کـرده ، و معاملـه ھایتان را پیش از انکه اتفاق بیافتند، برنامه ریزی کرده باشید، دقیقا تفاوت یک معامله گر حرفه ای و سودآور با یک معامله گر آماتور و ھمیشه بازنده است .
دومین ابزار بسیار مھم برای یک معامله گر ژورنال معامله گری اش می باشد.
ژورنال معامله گری محلی است که یک معامله گر ھمه معاملات گذشته اش را با ھدف یافتن راھـی به سوی توسعه مھارتھای معامله گری و شناسایی نقاط ضعف خود، در آن ثبت میکند.
علت اینکه چرا فقط معامله گران محدودی ھستند که از ھر دوی این ابزارھای مھم استفاده می کنند، اینست که اینکار نیازمند نظم و انضباط و کار زیادی است. و البته وجود این دو ابـزار یکـی از تفاوتھـای میـان معامله گران حرفه ای و پرسود و معامله گران اماتور و ضرر ده می باشد
نتیجه معامله گر بودن یعنی تصمیم گرفتن.
با وجود اینکه ترید در نگاه اول ساده به نظر می رسـد، امـا تبـدیل شـدن بـه یـک معاملـه گـر سـودآور نیازمند یک نگرش و ذھنیت فوق العاده حرفه ای می باشد. یک معامله گر ھر روز با انواع مسائل و موضوعات بسیار پیچیده سر و کار دارد. لذا مجبور اسـت از راه ھای پیچیده و تست شده ای برای مدیریت معاملاتش قبل ، حین و پس از رخداد آنھا استفاده نماید. ھدف این مقاله ترساندن شما نبود، بلکه منظور از انتشار این مقاله اگـاه کـردن شـما نـسبت بـه پیچیدگی ھای معامله گری و انجام توصیه ھایی به منظور استفاده از آنھا در زندگی روزمره تـان بعنوان یک تریدر برای کسب سود بیشتری از استراتژی معاملاتی تان بود.
گردآوری و ترجمه: نوید لیلاز

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید

مرتب سازی
سلطانی ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

عالی