آموزش بازارهای مالی

آشنایی با ساختار بازار فارکس | بورس غیرمتمرکز یا بورس متمرکز؟

آموزش بازارهای مالی

مطالعه در 4 دقیقه

اجازه دهید ابتدا بازاری را که احتمالاً با آن بسیار آشنا هستید بررسی کنیم. بازار سهام. ساختار بازار سهام به صورت زیر است:

هیچ چاره‌ای ندارم جز اینکه به سراغ بورس‌های متمرکز بروم!

بازار سهام بر اساس طبیعت خود تمایل دارد که بسیار انحصارطلب باشد. تنها یک نهاد و یک متخصص وجود دارد که قیمت‌ها را کنترل می‌کند. همه معامله‌گران باید هوای این متخصص را داشته باشند. به همین دلیل، قیمت‌ها را به راحتی می‌توان تغییر داد تا به نفع متخصص باشد و نه معامله‌گران.

چگونه این امر اتفاق می افتد؟

در بازار سهام، متخصص مجبور است دستور مشتریان را انجام دهد. در حال حاضر، فرض کنید تعداد فروشندگان به طور ناگهانی بیش از تعداد خریداران شود. متخصص، که مجبور به انجام دستور مشتریان خود (فروشندگان در این مورد) است، مجموعه‌ای از سهام را دارد که نمی‌تواند آنها را به فروش برساند و این سهام‌ها روی دستش می‌ماند؟ به منظور جلوگیری از چنین اتفاقی، متخصص فقط کارمزد را گسترش می‌دهد یا هزینه را افزایش می‌دهد تا مانع ورود فروشندگان به بازار شود.

به عبارت دیگر، متخصص می‌تواند مظنه‌هایی را که ارائه می‌دهد دستکاری کند تا نیازهایش را برآورده سازد.

معاملات غیرمتمرکز در فارکس

معاملات فارکس غیر متمرکز است بر خلاف معامله سهام یا آتی، لازم نیست بورس متمرکز را تجربه کنید که در آنها تنها یک قیمت وجود دارد. در بازار فارکس، هیچ قیمت واحد برای یک ارز در هیچ زمانی وجود ندارد و این بدین معنی است که مظنه‌های مختلفی از سوی معامله گران متفاوت داده می‌شود.»

انتخاب‌های بسیار زیاد! عالیه!

این امر ممکن است در ابتدا عجیب باشد اما چیزی است که بازار فارکس را بسیار جذاب می‌سازد. این بازار بسیار بزرگ است و رقابت میان معامله‌گران آنقدر شدید است که تقریباً همیشه می‌توانید بهترین معامله را به دست آورید. و چه کسی این را نمی‌خواهد؟ همچنین، نکته جالب در مورد بازار فارکس این است که می‌توانید آن را در هر جایی انجام دهید. نردبان فارکس اگرچه بازار فارکس غیر متمرکز است، خالص نیست و پر هرج و مرج است! شرکت کنندگان در بازار فارکس را می‌توان به صورت نردبان سازماندهی کرد. برای درک بهتر منظور ما، در اینجا مثال ساده‌ای ارائه می‌شود:

در رأس نردبان بازار فارکس، بازار بین‌بانکی است.

شرکت کنندگان در این بازار که بزرگترین بانک‌های جهان و برخی بانکهای کوچک‌ترند، به طور مستقیم با یکدیگر معامله می‌کنند یا به صورت الکترونیکی از طریق مبادلات الکترونیکی EBS یا مبادلات فوری در رویترز.

رقابت بین این دو شرکت – EBS و رویترز – شبیه کوکا و پپسی است. در جنگ دائمی برای به دست آوردن مشتریانند و به طور مستمر تلاش می‌کنند تا یکدیگر را مغلوب کنند. در حالی که هر دو شرکت اکثر جفت ارزها را ارائه می‌کنند، برخی جفت ارزها نقدتر از سایرین‌اند.

برای نرم افزار EBS جفت ارزهای EUR / USD, USD / JPY, EUR / JPY  EUR / CHF, USD / CHF نقدترند.

در عین حال، برای نرم افزار رویترز GBP / USD, EUR / GBP, USD / CAD, AUD / USD, NZD / USD نقدترند.

همه بانکهایی که بخشی از بازار بین بانکی‌اند می‌توانند نرخ‌های ارائه شده از سوی یکدیگر را مشاهده کنند، اما این لزوماً بدین معنی نیست که هر کسی می‌تواند با آن قیمت‌ها معامله کند.

مانند زندگی واقعی، نرخ تا حد زیادی به ارتباط ایجاد شده بین اعتبار و طرفهای معامله وابسته خواهد بود.

رتبه بعدی در این نردبان، صندوق‌های تامینی، شرکت‌های بزرگ و ارائه دهندگان قیمتها هستند.

از آنجا که این مؤسسات، روابط اعتباری محکم با شرکت کنندگان بازار بین بانکی ندارند، باید تراکنش‌های خود را از طریق بانک‌های تجاری انجام دهند. این بدان معنی است که نرخ‌هایشان کمی بالاتر و گران‌تر از کسانی است که بخشی از بازار بین بانکی‌اند.

در پایین نردبان، معامله گران خرده فروشی هستند.

سابق بر این شرکت در بازار فارکس برای ما مردم متوسط بسیار دشوار بود اما، به لطف ظهور اینترنت و کارگزاران خرده فروشی، موانع دشوار برای ورود به بازار فارکس برداشته شده‌اند. آن‌ها این شانس را به ما دادند که با رأس نردبان در تماس باشیم.

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید