لوریج (اهرم) در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال چیست؟ + یک مثال ساده

لوریج (اهرم) در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال چیست؟ + یک مثال ساده

لوریج چیست؟

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های بازارهای مالی برای معامله‌گران، ضریب اهرمی یا لوریج است. زمانی که شما برای انجام یک معامله پول کافی در اختیار نداشته باشید، اقدام به استفاده از ضریب اهرمی می‌نمایید. به بیان ساده‌تر این اهرم به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ بهره و ضمانت بانکی، بتوانید با مبلغی چند برابر موجودی حساب خود، تجارت کنید. مقدار ضریب اهرمی، تابع قوانین کارگزاری و درخواست معامله‌گر می‌باشد. بطور مثال با سرمایه ۱۰۰۰ دلاری (وجه تضمین) و ضریب اهرمی ۱:۱۰۰ توانایی معامله یک موقعیت ۱۰۰,۰۰۰ دلاری را خواهید داشت. زمانی که میزان ضرر موقعیت معاملاتی شما، از مقدار وجه تضمین اولیه بیشتر شود، معامله بطور خودکار بسته خواهد شد.

لوریج (اهرم) در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال چیست؟ + یک مثال ساده

باید اضافه کرد که استفاده از لوریج در بازارهای مالی به همان میزان که می‌تواند احتمال سودآوری شما را افزایش دهد، می‌تواند باعث شود تمام سرمایه شما کمتر از آنچه که فکرش را هم می‌کنید از بین برود. همیشه در استفاده از لوریج محتاط باشید و مدیریت سرمایه و ریسک را رعایت نمایید تا در بازارهای مالی کال مارجین نشوید.

لوریج در فارکس

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های معاملات در بازار فارکس، وجود لوریج در این بازار است. بروکرهای فارکس مقدار اهرم از ۱:۱۰۰ تا ۱:۲۰۰۰ را معمولا به معامله‌گران ارائه می‌دهند. معامله‌گران می‌توانند با لوریج در این بازار با استفاده از مبلغ کمی مانند ۴۰۰ یا ۵۰۰ دلار، وارد معامله‌های چند لاتی شوند.

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه بررسی بروکرهای فارکس مقدار اهرم ارائه شده در هر بروکر را مشاهده و بررسی کنید.

البته لازم به ذکر است که استفاده از این اهرم در بازار فارکس، همانطور که به شما اجازه‌ی معامله در مقادیر بالا را می‌دهد، می‌تواند سرمایه شما را نیز به طور کامل از بین ببرد.

لوریج در ارزهای دیجیتال

استفاده از اهرم در ارزهای دیجیتال نیز موجب جذابیت این بازار شده است. لوریج در بازارهای Margin و Futures ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. صرافی‌های ارز دیجیتال معمولا اجازه می‌دهند معامله‌گران تا اهرم ۱:۱۰۰ را در معاملات خود استفاده کنند.

برای مشاهده و بررسی مقدار لوریج ارائه شده توسط صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانید به صفحه بررسی صرافی‌های ارز دیجیتال مراجعه کنید.

تفاوت لوریج در فارکس و اهرم در ارزدیجیتال

لوریج یا اهرم در کریپتوکارنسی باعث می‌شود شما در معامله خود سود بیشتری کسب کنید اما در فارکس ابزاری است که با کمک آن می‌توانید سرمایه خود را به مقداری برسانید که بتوانید وارد معامله شوید! لوریج در فارکس تاثیری در سود و زیان شما نخواهد داشت. به همین دلیل بهتر است لوریجی که در فارکس انتخاب می‌کنید بیشتر باشد.

هر چه لوریج بیشتری انتخاب کنید، دیرتر به سطح کال مارجین و استاپ اوت می‌رسید. پس بر خلاف کریپتو که انتخاب اهرم بالاتر سود بیشتری برای شما به همراه دارد، در فارکس این تاثیر وجود ندارد.

توضیح لوریج با یک مثال ساده

به این مثال بسیار ساده توجه کنید تا بتوانید بیشتر مفهوم لوریج را درک نمایید.

یک مثال ساده:

فرض کنید شما 10 میلیون پول دارید و می‌خواهید ماشینی بخرید که 100 میلیون ارزش دارد.

مسلما پول شما کافی نیست.

حالا فرض کنید شرکت‌هایی هستند که به شما پیشنهاد می‌دهند که 10 میلیون به ما بدهید و در ازای آن ما به شما 100 میلیون می‌دهیم که بتوانید آن ماشین 100 میلیونی را بخرید.
شما هم از خدا خواسته این کار را انجام می‌دهید.

اما نکته اینجاست که آن شرکت برای شما شرایطی قرار می‌دهد.

شرکت به شما می‌گوید:

  • به ازای هر 100 میلیون که شما با آن یک ماشین را بخرید از شما 200 هزار تومان کارمزد دریافت می‌کنیم (اسپرد )
  • شرط دیگر این است که ماشین شما در رهن آن شرکت خواهد بود تا زمانی که بخواهید ماشینتان را بفروشید (مارجین)
  • شرط آخر این است که این ماشین تا زمانی در اختیار شما است که ارزشش به زیر ۹۲ میلیون نرسد (کال مارجین)

اگر ارزش ماشین شما به هر علت به ۹۲ میلیون رسید، شرکت ماشین را از شما می‌گیرند و به شما ۲ میلیون باقیمانده پول را پس می‌دهند. اگر هم ارزش ماشین شما بیشتر از ۱۰۰ میلیون شد، ماشین رو هر زمان که شما بخواهید به قیمت روز می‌خرند و ۱۰ میلیون شما و مابه‌التفاوت را به شما می‌دهند (ما به‌التفاوت سود شما خواهد بود). اگر هم شما تصمیم بگیرید ماشین را در قیمتی بین ۹۲ میلیون تا ۱۰۰ میلیون بفروشید، شرکت مابه‌التفاوت را از اصل پول شما کم می‌کند و مابقی رو به شما می‌دهد (این بار مابه‌التفاوت میشه ضرر شما).

در این مثال لوریج شما ۱:۱۰ هست و شما فول مارجین وارد معامله شده‌اید و اسپرد شما با فرض هر پیپ ۱ میلیون، می‌شود ۰.۲ پیپ.

با این مثال می‌توانید به درک درستی از مفهوم لوریج برسید و اعداد و ارقام را تغییر دهید.

لوریج (اهرم) در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال چیست؟ + یک مثال ساده
جدول سرمایه لازم بر اساس لوریج های مختلف
لوریج (اهرم) در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال چیست؟ + یک مثال ساده

جمع بندی مقاله لوریج چیست؟

لوریج یا اهرم در بازارهای معاملاتی یک ابزار جذاب ولی فریب‌دهنده است. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از این ابزار قدرتمند، با مقدار بیشتر از سرمایه‌ی خود وارد معاملات در بازارهای فارکس و ارزهای دیجیتال شوند. فریب‌دهنده بودن این ابزار زمانی است که همان‌طور که شما می‌توانید بسیار سریع‌تر سرمایه‌ی خود را در بازارهای مالی رشد دهید به همان سرعت نیز می‌توانید سرمایه‌ی خود را از بین ببرید پس حتما در استفاده از این ابزار محتاط باشید و همیشه اصول مدیریت سرمایه را در معاملات خود جدی بگیرید.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب

منتخب سردبیر

دیدگاه خود را بنویسید

مرتب سازی
ساعد ۱۹ دی ۱۴۰۲

سلام چطور باید لوریج در متا تریدر ۴ فعال کنیم؟

کارشناس ایران بروکر ۱۹ دی ۱۴۰۲
پاسخ ساعد

با سلام. هنگام افتتاح حساب تجاری در پنل کاربری بروکر خود، میتوانید لوریج را انتخاب کنید. با تشکر

الیاس ۱۴ آذر ۱۴۰۲

سلام ببخشید شما فرمودین که اهرم بالاتر در فارکس هیچ تاثیری در سود بیشتر ندارد.پس با این اوصاف میشه گفت در این حالت ، اهرم بالاتر در ضرر هم تاثیری ندارد.پس چرا میگن اهرم بالاتر ریسک کارو بالاتر میبره؟واقعا گنگه واسم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

کارشناس ایران بروکر ۱۴ آذر ۱۴۰۲
پاسخ الیاس

با سلام. منظور از ریسک بالاتر این است که وقتی اهرم بالاتر انتخاب میکنید، امکان ورود با لات بیشتر به معامله میسر میشود که اکثرا تریدرها را وسوسه میکند تا بدون رعایت مدیریت سرمایه و ریسک، با حجم هایی بیشتر از حد استاندارد ترید کنند

علی ۱۹ بهمن ۱۴۰۲

سلام درود بر شرفت با این پاسخ درستی که دادین هیچی اندازه وسوسه کردن بدبخت نمیکنه ادمو 💙💙👈👈💙🥲

صلاح ۱۹ فروردین ۱۴۰۲

سلام با ۱۰۰۰دلار یا۲۰۰۰دلار سرمایه بدون مارجین امکانش هست سوددهی معقولی داشته باشه؟

کارشناس ایران بروکر ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
پاسخ صلاح

با سلام. خیر. برای فعالیت در فارکس و کسب سود معقول با این مبالغ باید از لوریج استفاده کنید. مبالغ بالای 100 هزار دلار را میتوانید با لوریج 1:1 معامله کنید و انتظار داشته باشید سود (یا ضرر) معقول کنید.

صلاح ۲۳ فروردین ۱۴۰۲

ممنون از جوابتون و سوال دیگه اینکه تو متشین حساب فارکس برای مشخص کردن حجم،تو قسمت بالانس،بالانس واقعی رو بزنیم یا بالانسی که با لوریج در اختیارمون هست؟

کارشناس ایران بروکر ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
پاسخ صلاح

کاربر گرامی، شما هر لوریجی که انتخاب کنید تاثیری بر روی بالانس شما نخواهد داشت و باید همون بالانسی که در حسابتان هست را در ماشین حساب وارد کنید.

ebrahim ۳۰ آذر ۱۴۰۱

در پایان ما اگر سرمایه ی کمی داشته باشیم بهتره از لوریج بالا استفاده کنیم یا پایین ؟
آیا لوریج روی میزان معاملات ما هم تاثیر داره مثلا اگر من ۰.۱ لات با لوریج ۱۰۰۰ وارد معامله بشم چه تفاوتی با این داره که ۰.۱ لات رو با لوریج ۱۰۰ وارد معامله بشم؟
آیا لوریج توی صرافی های ایرانی هم ارائه میشه؟

ایران بروکر ۳۰ آذر ۱۴۰۱
پاسخ ebrahim

سلام وقت شما بخیر
وقتی لوریج حساب شما بالاتر باشد بعد از باز کردن پوزیشن مارجین کمتری درگیر می‌شود. در نتیجه فری مارجین شما بیشتر خواهد بود و این موجب می‌شود دیرتر به سطح کال مارجین برسید. لذا توصیه می‌کنیم لوریج بیشتر را انتخاب کنید اما مدیریت ریسک را رعایت کنید.

عرفان ۲۸ آذر ۱۳۹۹

عالییییییییییییی