اصول معامله‌گری

توصیه‌های حیاتی برای معامله‌گران تازه‌ کار

اصول معامله‌گری

مطالعه در 5 دقیقه

رشد فناوری در اواخر قرن بیستم میلادی، معاملات فارکس را وارد فاز جدیدی کرد. تا سال ۲۰۰۴، حجم معاملات فارکس به ۱٫۹ تریلیون دلار در روز رسید. در سال ۲۰۱۶ هم حجم معاملات تا ۵ تریلیون دلار هم افزایش یافت! دسترسی به این بازار نسبتاً آسان‌تر از سایر بازارهای مالی است. ظهور اینترنت باعث شده تا همه به‌راحتی بتوانند از هر موقعیت جغرافیایی در بازار فعال شوند و در پنج روز هفته و ۲۴ ساعت روز معامله کنند.
در ابتدای ورود به حرفه معامله‌گری، سرمایه‌گذاران معمولاً با دو روش برای شروع معاملات مواجه می‌شوند: تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی. تحلیل تکنیکال محبوبیت بیشتری نسبت به تحلیل بنیادی دارد. در تحلیل تکنیکال تمرکز اصلی بر حرکات قیمت در نمودارهای زمانی است. بااین‌حال تحلیل بنیادی نگاه دقیق‌تری نیست به شرایط اقتصادی دارد و تمرکز اصلی آن بر گزارش‌های آماری و شاخص‌های اقتصادی است.
تحلیل بنیادی به چرایی حرکات بازار توجه دارد. به‌طور مثال، آیا دلار آمریکا در واکنش به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا واکنش نشان خواهد داد؟ یا آیا حرکات قیمتی دلار تحت تأثیر رویدادهای سیاسی آمریکا است؟ درک علت حرکات قیمتی بازار به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا روند بازار را تشخیص دهد.
در تحلیل تکنیکال معمولاً زمان ورود به معامله اهمیت بیشتری دارد. به‌طور مثال معامله‌گر با توجه به علت بنیادی بازار می‌داند که دلار آمریکا تقویت خواهد شد، اما تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که مقاومت قوی در پیش روی دلار قرار گرفته است. این یعنی زمان مناسبی برای ورود به معامله خرید دلار نیست. اما با شکسته شدن این مقاومت می‌توان وارد معامله خرید شد. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که معامله‌گران هر دو روش تحلیل را یاد بگیرند و در معاملات خود به کار برند.
باوجوداینکه دسترسی به این بازار بسیار آسان است، اما شروع حرفه معامله‌گری کار دشواری است. معمولاً معامله‌گران تازه وارد با انتظارات غیر واقعی وارد بازار می‌شوند. این کسب‌وکار باوجود فرصت‌های فراوان به هیچ وجه نمی‌تواند یک شبه شما را پول‌دار کند و تا زمانی که به معامله‌گری به دیده کسب‌وکار نگاه نکنید، دوره فعالیت شما در بازار هم موقتی خواهد بود.

توصیه‌های مهم و مفید برای معامله‌گران تازه وارد:

  • به‌جای اینکه کوتاه‌مدت فکر کنید، سعی کنید از دید بلندمدت به بازار نگاه کنید. از افتادن به دام تبلیغاتی که شما را یک شبه پولدار می‌کنند، دوری کنید.
  • عجله نکنید! برای کسب مهارت در هر کسب‌وکاری به زمان و پشتکار نیاز است. شاید تبدیل شدن به معامله‌گر حرفه‌ای چند سال زمان ببرد. به نظر شما چند نفر توانسته‌اند با شروع کسب کار جدید و بدون داشتن تجربه‌ای ثروتمند شوند؟
  • در طول یادگیری حرفه معامله‌گری سعی کنید همه‌چیز را یادداشت کنید. از اشتباهات خود درس بگیرید. این یک وظیفه برای معامله‌گران نوپاست. بدون یادداشت کردن تجربیات خود در بازار، دوره زمانی یادگیری هم طولانی‌تر خواهد شد و شاید درنهایت موجب ناامیدی شما شود.
  • اگر کسی ادعا کرد که در ۸۰ درصد معاملات خود با سود از بازار خارج می‌شود، هیچ وقت چنین تصور نکنید که شما هم بایستی در ۸۰ درصد معاملات خود سود کنید. شما حتی نیازی ندارید که در ۵۰ درصد معاملات خود سود کنید. اگر کسی به شما بگوید که از ۱۰ معامله تنها در ۴ معامله سود می‌کند، شاید شما ناامید شوید. بااین‌حال توجه داشته باشید که اگر سود شما دو برابر حد زیان باشد، آیا معامله‌گری برای شما جذاب‌تر خواهد شد؟ فرض کنید در هر معامله‌ای ۲۰۰ دلار ریسک می‌کنید. اگر متوسط سود شما در هر معامله‌ای ۴۰۰ دلار باشد، آنگاه با ضرب ۴۰۰ دلار به ۴، سود خالص شما ۱۶۰۰ دلار خواهد شد. از ۱۶۰۰ دلار ۶ معامله زیان ده را کم کنید (۶*۲۰۰). در این صورت ۴۰۰ دلار سود خالص برای شما در ده معامله باقی خواهد ماند.
  • حجم معامله را دست کم نگیرید. این بسیار مهم است که هر معامله‌گری پیش از ورود به بازار بتواند ریسک خود را مدیریت کند. اگر مدیریت ریسکی در کار نباشد و حجم معاملات بدون حساب و کتاب باشد، پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت، به‌خصوص اگر اهرم معامله هم بدون دقت کافی انتخاب شده باشد .
  • بیش‌ازحد معامله نکنید. تنها روی چند جفت ارز تمرکز کنید.
  • سعی کنید ابتدا در حساب‌های دمو معامله کنید. این به شما کمک خواهد کرد تا با ویژگی‌های پلتفرم‌های معاملاتی آشنا شوید. اکثر معامله‌گران تازه‌کار با این سؤال درگیر هستند که تا چه زمانی باید به معامله در حساب آزمایشی یا دمو ادامه داد؟ حساب‌های آزمایشی کمک زیادی به فرآیند یادگیری معامله می‌کنند، اما زمانی که معامله‌گر به وضعیتی رسید که می‌تواند وارد معاملات واقعی شود، بهتر است که ابتدا یک حساب کوچک واقعی باز کند. این حساب باید به‌قدری کوچک باشد که در صورت از دست رفتن سرمایه، معامله‌گر ورشکست نشود. در اینجا بایستی تأکید کرد که تنها زمانی می‌توان از حساب آزمایشی به حساب واقعی منتقل شد، که معامله‌گر استراتژی و برنامه معاملاتی خود را به اندازه کافی تست کرده باشد. حساب‌های واقعی بر خلاف حساب‌های آزمایشی می‌توانند بر روی روحیه فرد تأثیر مخربی داشته باشند.

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید

مرتب سازی
سلطانی ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

عالی