مقالات فارکس

روانشناسی معاملاتی | حرفه‌ای ها هم ضرر می‌کنند!!

مقالات فارکس

مطالعه در 3 دقیقه

حتما شنیده‌اید که ترس و طمع همیشه کار دست معامله‌گران می‌دهد. واقعیت این است که اگر روانشناسی معاملاتی را درک نکرده باشید، کار شما سخت می‌شود. تاثیر عوامل روانی بیش از آن چیزی است که اکثر معامله‌گران فکر می‌کنند.

خیلی از قدیمی‌ها و با تجربه‌های بازارهای مالی می‌گویند اگر معامله گران فقط بتوانند هیجانشان را کنترل کنند و به اصول روانشناسی معاملاتی پایبند باشند همیشه سود خواهند کرد. قدرت احساس و هیجان آنقدر زیاد است که حتی حرفه‌ای ها هم را در بسیاری از اوقات دچار مشکل می‌کند. معمولا افراد به سودهایشان اجازه رشد نمی‌دهند و صبر در سود ندارند اما تا دلتان بخواهد ضررها را تحمل می‌کنند!!!

اهمیت بالای روانشناسی معاملاتی 

روانشناسی معاملاتی

تصویر بالا شاید در نگاه اول ساده و حتی غیر قابل باور به نظر برسد، اما از هر کدام از قدیمی‌تر ها که بپرسید احتمالا با آهی از سر حسرت، صحت این تقسیم‌بندی را تایید می‌کنند. ۶۰ درصد نقش روان‌شناسی، ۳۰ درصد نقش مدیریت ریسک و سرمایه و فقط ۱۰ درصد نقش سیستم معاملاتی!!! در اینجا اهمیت روانشناسی معاملاتی بسیار بالاست. این به معنای عدم اهمیت سیستم معاملاتی نیست بلکه به معنای تاثیر فوق حد تصور روانشناسی و مدیریت سرمایه است. شاید باورش سخت باشد که حتی با یک سیستم بسیار ساده اما با کنترل هیجان و رفتار منطقی و مدیریت سرمایه می‌توان به سود مستمر رسید.

کنترل احساسات خود را در معاملات واقعی به دست بگیرید

اما اینها همه روی کاغذ است. همه هم این نکات را می‌دانند. اشکال این است که در هنگام عمل و وسط هیاهوی معامله فقط دانستن این‌که باید هیجانات را کنترل کرد هیچ وقت نمی‌تواند مانع هیجانی رفتار کردن شود!! کنترل بر احساس بیش از هرچیز تجربه می‌خواهد. یک واقعیت تلخ این است که اکثر معامله‌گران به هر حال در مواقعی هیجانی رفتار می‌کنند و به اصول خودشان پایبند نیستند و به همین جهت بیش از آنچه باید ضرر می‌دهند.

ضرر جزئی از بازار فارکس است

دنبال ضرر نکردن نباشید! ضرر بخشی از بازار است. همه ضرر می‌کنند و تصور نکنید برای حرفه‌ای شدن باید ضرر را به صفر برسانید! اگر با کوچکترین ضرری ناراحت می‌شوید بدانید که یک جای کار می‌لنگد! در واقع اکثر تریدرهای موفق فقط 60 درصد از معاملاتشان به سود می‌رسد. اما به دلیل کنترل احساسات و مدیریت سرمایه بازدهی نهایی معاملاتشان سودده است. سود در بازار از تک تک معاملات به دست نمی‌آید. برآیند تعداد زیادی از معاملات کنترل شده با یک سیستم معاملاتی مشخص که حد سود و ضرر را هم تعیین کند، مشخص می‌کند که شما سودده هستید یا خیر.

آنچه اهمیت دارد این است که بیشتر از آنچه که باید، ضرر نکنید! ضررتان به همان اندازه حد ضررها باشد نه بیشتر. حد ضررهایی که سیستم معاملاتی‌تان مشخص کرده است. و اینکه ضررهایتان کوچکتر از سودهایتان باشد.

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید

مرتب سازی
سلطانی ۳۰ فروردین ۱۴۰۲

عالی