پیپ و پوینت (پیپت) در فارکس چیست؟

پیپ و پوینت (پیپت) در فارکس چیست؟

به علت حجم بالای معاملات در فارکس معمولا نرخ برابری ارزها تا پنج رقم صحیح و اعشار محاسبه می‌شوند. در اغلب موارد، در ارزهای اصلی به جز “ین ژاپن” برابری ارزها به شکل یک رقم صحیح و چهار رقم اعشار آورده می‌شوند. در جفت ارزهایی که نرخ برابری آنها تا چهار رقم اعشار محاسبه می‌شود، به رقم چهارم به بعد از اعشار پیپ (Pips) می‌گویند.

مثلا اگر قیمت یورو به دلار از ۱٫۳۳۸۲ به ۱٫۳۳۸۴ برسد، می‌گوییم ۲ پیپ افزایش یافته است. به عنوان یک مثال دیگر می‌توان گفت اگر قیمت پوند به دلار از ۱٫۸۸۵۵ به ۱٫۸۷۵۷ برسد می‌گوییم، نرخ برابری پوند به دلار، ۹۸ پیپ کاهش یافته است.

در جفت ارزهایی که شامل “ین ژاپن” هستند و تا دو رقم اعشار محاسبه می شوند، رقم دوم به بعد از اعشار را پیپ می‌نامیم. به عنوان مثال اگر قیمت (GBP/JPY) از ۱۸۸٫۹۹ به ۱۸۸٫۸۸ برسد می‌گوییم ۱۱ پیپ افزایش یافته است.

pip 700x203 1

پیپ چیست؟ پیپت چیست؟

پیپ در فارکس یعنی چی؟ در این مرحله باید کمی عملیات ریاضی انجام بدهیم. احتمالاً اصطلاحات پیپ، پیپت و لات را زیاد شنیده‌اید. اکنون تعریف آن‌ها و نحوه محاسبه‌شان را نشان می‌دهیم. برای این اطلاعات وقت بگذارید زیرا این دانش برای همه تریدرهای بازار فارکس ضروری است و ما در این مقاله هر آن‌چه را که باید راجع به پیپ و پیپت بدانید گرد آورده‌ایم. تا زمانی که مفهوم ارزش پیپ و محاسبه سود و زیان را به خوبی درک نکرده‌اید اصلاً به معامله فکر هم نکنید.

به واحد اندازه گیری برای بیان تغییر در ارزش بین دو ارز پیپ گفته می‌شود. اگر (EUR/USD) از 1.2250 به 1.2251 حرکت کند، به 0.0001 افزایش در ارزش EUR یک پیپ گفته می‌شود.

بسیار مهم: برخی بروکرها جفت ارزها را فراتر از ۲ و ۴ رقم اعشار استاندارد و با ۳ و ۵ رقم اعشار اعلام می‌کنند. آن‌ها پیپ‌های کسری یا پیپت‌ها، را اعلام می‌کنند. برای مثال، اگر (GBP/USD) از 1.51542 به 1.51543 حرکت کند، به 0.00001 افزایش در ارزش USD یک پیپت گفته می‌شود. از آن‌جا که هر ارز دارای ارزش نسبی خاص خود است، محاسبه ارزش یک پیپ برای آن جفت ارز خاص لازم است. در مثال زیر، از قیمت با ۴ رقم اعشار استفاده می‌کنیم. به منظور انجام بهتر محاسبات، نرخ‌های تبادل با نسبت بیان می‌شوند.

یعنی (EUR/USD) در 1.2500 به صورت 1 EUR / 1.2500 USD نوشته می‌شود. نسبت نرخ تبادل مثال بالا به این صورت خوانده می‌شود: USD/CAD=1.0200 (تغییر ارزش در ارز مقابل) ضربدر نسبت نرخ تبادل= ارزش پیپ (بر حسب ارز پایه)

برای هر واحد معامله شده با استفاده از این مثال، اگر 10.000 واحد (USD/CAD) را معامله کنیم، آن‌گاه تغییر یک پیپ در نرخ تبادل تقریباً تغییر 0.98 USD در قیمت لحظه‌ای خواهد بود.

در این‌جا مثال دیگری با استفاده از جفت ارزی که با ین ژاپن به عنوان ارز مقابل ارائه می‌شود. (GBP/JPY) در 123.00

توجه کنید که این جفت ارز تنها با دو رقم اعشار ارزشی معادل 1 پیپ دارد در حالی‌که بسیاری از ارزهای دیگر چهار رقم اعشار دارند. در این مورد، یک پیپ تغییر 0.01 JPY خواهد بود. (تغییر ارزش در ارز مقابل) ضربدر نسبت نرخ ارز= ارزش پیپ (بر حسب ارز پایه). بنابراین، هنگام داد و ستد 10000 واحد (GBP/JPY)، هر تغییر پیپ در ارزش تقریباً معادل ارزش حدودGBP 0.813 است.

می‌توانید در این مقاله نحوه محاسبه پیپ به دلار را بخوانید.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب

منتخب سردبیر

دیدگاه خود را بنویسید

مرتب سازی
marketworm ۲۴ شهریور ۱۴۰۲

درود
مطالب شما بسیار دقیق است بخاطر همین این ابهام مغز بنده را بشدت مشغول کرده
بنا بر این مقاله
"اگر (EUR/USD) از 1.2250 به 1.2251 حرکت کند، به 0.0001 افزایش در ارزش USD یک پیپ گفته می‌شود. "
حالا سوال بنده این است : مگر نه اینکه برای خرید هر یورو در نقطه اول1.2250 دلار باید بپردازیم در حالیکه قیمت یورو در نقطه دوم به 1.2251 رسیده است و این یعنی برای هر یورو باید دلار بیشتری بپردازیم و ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافته است
چرا شما از کلمه "افزایش" برای ارزش دلار استفاده کرده اید؟

کارشناس ایران بروکر ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
پاسخ marketworm

با سلام. ویرایش شد

ناشناس ۰۸ تیر ۱۴۰۲

درود و سلام به همه عواملی که در تهیه این مقاله دست داشتن تشکر و قدردانی میکنم با اینکه دوماهی توی آموزش و فراگیری این بازار هستم ولی بازم اطلاعات جامع و بسیار مفیدی از اینجا برداشت کردم که تا حالا جایی ندیده و نخوانده بودم موفق و پایدار در همه زمینه ها باشید

حسین صفری ۰۱ آذر ۱۴۰۰

درود بر شما.در مورد نحوه محاسبه پیپ اگه ممکنه کمی واضح تر توضیح بدید چون برام مفهوم نیست. منظورتون مقدار تغییر در پیپ ضربدر ارزش جفت ارزه؟ که ارزش پیپ بدست میاد؟ با سپاس از شما

ایران بروکر ۰۲ آذر ۱۴۰۰

این مقاله را بخوانید