اصول معامله‌گری

9 نکته مهم برای کار کردن در فارکس

اصول معامله‌گری

مطالعه در 7 دقیقه

مهم‌ترین نکته‌ای که جهت فعالیت در فارکس باید به آن توجه ویژه کرد، مدیریت درست سرمایه خود در بازار است. فراموش نکنید که شما در مرحله اول باید تلاش کنید که پولی را از دست ندهید نه اینکه پولی به‌دست آورید. در این مقاله با بررسی 9 نکته مهم برای شروع کار در فارکس همراه ما باشید تا بتوانید معاملات موفقی در بازار فارکس داشته باشید.

با پولی معامله کنید که تحمل از دست دادن آن را داشته باشید

انجام معامله در بازار تبادلات ارزی بر اساس حدس و تخمین است و می‌توانند باعث ضرر و زیان شوند. در عین حال، این معاملات می‌تواند هیجان انگیز، نشاط آور و حتی اعتیاد آور باشد. هر قدر که شما به پول و سرمایه خود وابستگی بیشتری داشته باشید، تصمیم گیری با ذهن راحت و آسوده درباره آن مشکل‌تر خواهد بود. پول شما با ارزش است، اما با پولی که شما برای زندگی لازم دارید، هرگز نباید معامله کرد.

وضعیت بازار را مشخص کنید

قبل از انجام معامله باید بدانید، بازار در چه وضعیتی است؟ آیا روند حرکت صعودی، نزولی و یا خنثی است؟ آیا این روند قوی است یا ضعیف؟ و آیا این روند از خیلی قبل شروع شده یا روندی جدید است؟ به‌دست آوردن تصویر دقیق و واضح از موقعیت بازار، زمینه ساز انجام یک معامله موفقیت آمیز است.

در این قسمت درباره انواع سبک‌های معاملاتی (Trading Styles) بیشتر بخوانید.

دوره زمانی را که با آن معامله می‌کنید، مشخص کنید

بسیاری از معامله‌گران بدون مشخص کردن زمان خروج از معامله، اقدام به انجام معامله می‌کنند. البته جای تردید نیست که اولین هدف همه کسب سود است، با این حال معامله‌گر باید دقیقاً ذهن خود را معطوف به پیش‌بینی حرکات بازار کند.

برای انجام معامله، دقت نظر و پیش‌بینی در خصوص تعیین حرکت بازار در یک دوره زمانی معین امری ضروری است. یکی از مواردی که در این زمینه باید در نظر گرفته شود، نقطه خروج از معامله است. اهمیت این مسئله، این است که ذهن خود را برای آن آماده می‌کنید و اگرچه مشخص کردن زمان دقیق خروج از معامله امکان‌پذیر نیست، اما مشخص کردن این زمان قبل از ورود به معامله بسیار مهم است.

خصوصاً اگر شما معامله را به روش اسکالپ (گرفتن چند پیپ و خروج سریع از معامله) انجام می‌دهید و یا حتی در معاملات بلند مدت، باید زمان خروج از بازار را معین کنید. برای تعیین زمان خروج، دوره زمانی نموداری را که با آن معامله می‌کنید نیز اهمیت خواهد یافت.

زمان انجام معامله را برای کارکردن در فارکس مشخص کنید.

اگر تعداد معاملات شما در طول روز بالا باشد، تحلیل تکنیکال بر روی تایم فریم روزانه کم اهمیت است و بهتر است که از نمودارهای ۳۰ دقیقه‌ای یا یک ساعتی استفاده کنید. علاوه‌بر این موارد، باید از ساعات شروع و خاتمه کار مراکز مالی و اقتصادی جهان نیز مطلع باشید و این زمان‌ها را در هنگام انجام معاملات در نظر داشته باشید زیرا در این ساعات، نوسانات، نقدینگی و حرکت‌های بازار تغییر محسوسی دارند.

زمان انجام معامله را مشخص کنید

شما می توانید همگام و هم جهت با پتانسیل بازار اقدام به معامله کنید، اما ممکن است این کار را خیلی زود یا دیر انجام دهید. توجه به زمان معامله می تواند در نتیجه آن موثر باشد. اخباری که در بازار اعلام می شوند، از قبیل) CPI شاخص بهای مصرف کننده)، اعلام میزان خرده فروشی و یا تصمیم بانکهای مرکزی برای افزایش نرخ بهره بانکی، می توانند حرکت قبلی بازار را تثبیت نمایند. توجه به زمانبندی معامله بدین معنی است که قبل از انجام معامله بدانید انتظار چه چیزی را دارید و پیشاپیش آنها را مشخص کنید. تحلیلهای تکنیکی می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که تغییر قیمت چه هنگام و چگونه صورت خواهد گرفت. در بخشهای بعدی، با تحلیل تکنیکال بیشتر آشنا خواهیم شد.

اگر شک دارید، معامله نکنید

اگر درباره انجام صحیح یک معامله مطمئن نیستید و تردید داردید، وارد بازار نشوید.

معامله‌گری همیشه همراه با ریسکهای فراوانی است. اگر می‌خواهید معامله‌گری موفقی باشید علاوه بر یادگیری تحلیل تکنیکال و تهیه یک سیستم معاملاتی جامع نکات ریزی وجود دارد که باید همواره حواستان به آنها باشد. 

با مقدار مشخص و منطقی معامله کنید

معامله با مارجین به معامله‌گر امکان می‌دهد که با بهره‌گیری از ضریب افزایش سرمایه، به معامله بپردازد. انجام معامله با استفاده از تمامی ظرفیت مارجین می‌تواند به کسب سود یا ضرر قابل توجه منتهی شود. عاقلانه‌ترین راه آن است که با میزان کم و در دفعات متعدد وارد معامله شوید و بدین ترتیب خواهید توانست بر روی سایر ارزها نیز معامله انجام دهید.

به‌طور خلاصه باید گفت، با مقدار معینی و مطمئنی به معامله بپرازید که از دست دادن آن مقدار شما را کاملاً از بازار خارج نکند و سرمایه شما از بین نرود، به عبارت دیگر همه تخم مرغ ها یتان را در یک سبد قرار ندهید. اگر مشتری با معامله کوچک شروع کند هیچ چیزی را از دست نخواهد داد.

روند بازار را مشخص کنید

آنچه اکثریت بازار در خصوص وضعیت و جهت آن در نظر دارد و حرکتی که انجام می‌دهد و یا انجام خواهد داد، تمایل و گرایش بازار نامیده می‌شود. به‌طور کلی به این حرکت، روند گفته می‌شود. ممکن است این اصطلاح را شنیده باشید که “روند رفیق شماست ” بدین معنی که اگر شما در جهت صحیح و همراه روند بازار معامله می‌کنید، قطعاً موفق خواهید شد.

البته باید خاطر نشان کرد که این برداشت، تصویری بسیار ساده و ابتدایی است چون یک روند ممکن است در هر زمان در جهت مخالف حرکت کند. تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی می‌توانند مشخص کنند که روند از چه زمانی شروع شده و آیا این روند قوی یا ضعیف است.

انتظارات بازار را در نظر داشته باشید

انتظارات بازار مشخص کننده تمایلاتی است که بیشتر معامله‌گران و تحلیلگران از بازار و اخباری که در آینده نزدیک اعلام می‌شود، دارند. اگر آنها انتظار داشته باشند که نرخ بهره افزایش یابد و سپس چنین شود، تغییر زیادی در حرکت‌های بازار دیده نخواهد شد، چون بازار قبلاً نسبت به اعلام این تغییر واکنش نشان داده و برای آن آمادگی داشته است، اما اگر خبر، برخلاف پیش‌بینی اعلام شود، بازار ناگزیر شدیداً به آن عکس العمل نشان خواهد داد.

داده‌های آنلاین و لحظه‌ای نرخ بهره تمام کشورها را می‌توانید از بخش نرخ بهره کشورها ملاحظه کنید.

از روش‌هایی که سایر معامله گران به‌کار می‌برند، استفاده کنید

در شرایط ایده آل، همه معامله‌گران در انجام معاملات خود به اندیکاتور RSI 14 روزه توجه می‌کنند و تصمیمات انجام معامله را براساس آن انجام می‌دهند. در این صورت وقتی که RSI زیر سطح ۳۰ باشد، همه با هم خرید خواهند کرد و در نتیجه قیمت افزایش خواهد یافت.

البته می‌دانیم که همیشه شرایط ایده آل برقرار نیست و همه معامله‌گران نیز از یک اندیکاتور تکنیکال یکسان استفاده نمی‌کنند و روند، سطوح حمایت و مقاومتی را که بر روی نمودارها رسم می‌کنند، یکسان و همانند نیست. شاید یکی از عوامل تغییر قیمت‌ها، تحلیل‌ها و برداشت‌های متفاوتی است که از بازار وجود دارد.

با این حال، هنوز هم معامله‌گران بیشتر از تعداد محدودی از ابزارهای تکنیکال استفاده می‌کنند. معرف‌ترین این اندیکاتورها، RSI 9 و ۱۴ روزه، خطوط روند و سطوح حمایت و مقاومت، فیبوناچی ریتریسمنت، اندیکاتور MACD و میانگین متحرک توزیعی ۹، ۲۰ و ۴۰ روزه هستند.

هر چه بیشتر بدانید که معامله‌گران دیگر به چه روشی عمل می‌کنند و چه چیزهایی را در نظر می‌گیرند، تحلیل‌ها و حدس‌های شما دقیق‌تر خواهد شد. دلایل این امر یک قاعده ساده ریاضی است:

در یک قیمت معین، هر چه تعداد خریداران نسبت به فروشندگان بیشتر باشد، روند حرکت بازار صعودی خواهد شد و بلعکس.

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید