آموزش بازارهای مالی

بروکر مارکت میکر چیست به زبان ساده | ۴ راه ساده برای تشخیص مارکت میکر

آموزش بازارهای مالی

مطالعه در 9 دقیقه

پشتوانه‌ی هر معامله‌گری در بازار فارکس اطلاعات آن معامله‌گر است. هرچه شما دانش بیشتری داشته باشید و بیشتر برای آموزش وقت بگذارید در بازار دست برتر را خواهید داشت.

در ابتدای راه معامله‌گران با وسواس زیادی به دنبال بروکر مناسب برای معامله‌گری می‌گردند و به دنبال اطلاعات معتبر درباره بروکرها هستند. ما در «ایران بروکر» تمام تلاشمان بر این است که اطلاعات لازم را برای شناخت بروکرها و انتخاب یکی از آنها برای شما فراهم کنیم.

یکی از مسائلی که برای افراد دغدغه ایجاد می‌کند این است که بروکر آنها به اندازه کافی قابل اطمینان نباشد و نتوانند سود خود را از بروکر دریافت کنند.

حتما شنیده‌اید که افراد در گروه‌های تلگرامی و … با مارکت میکر خواندن یک بروکر شما را از کار باز کردن حساب در آن بروکر نهی می‌کنند.

بسیاری از کسانی که تازه با بازار فارکس آشنا شده‌اند و با انتخاب یک بروکر ترید را آغاز کرده‌اند وقتی با کسی مواجه می‌شوند که بروکرشان را متهم به مارکت میکری میکند شروع به دفاع سرسختانه از بروکر می‌کنند و یا دچار هراس می‌شوند.

قبل از هرچیز به این دو نکته توجه داشته باشید

  • اولا مارکت میکری لزوما چیز بدی نیست
  • ثانیا تقریبا تمام بروکرها مارکت میکر هم هستند

در ادامه با ما همراه باشید تا این مطلب را توضیح دهیم.

مارکت میکر چیست؟

مارکت میکر به این معناست که شما را طرف حساب خودش قرار می‌دهد. سود شما ضرر بروکر خواهد بود و ضرر شما سود بروکر خواهد بود.
در واقع یک بروکر مارکت میکر چارت های واقعی را به شما نشان می‌دهد اما قرار نیست شما را به جایی فراتر از خودش متصل کند. شاید با شنیدن این جملات احساس ترس کنید. حق دارید! چون سود بروکر در ضرر ماست پس بروکر تمایل دارد که ما ضرر کنیم و ممکن است این بروکر را به تخلف سوق دهد. جای نگرانی هست. اما خیلی هم نگران نباشید!

مارکت میکر بودن بروکر لزوما بد نیست

باید این نکته را بدانیم که آنچه معاملات ما را دچار اشکال می‌کند تخلفات بروکر است. بروکرهای معتبر زیادی وجود دارند که با اینکه مارکت میکر هم هستند اما تخلفات بسیار محدودی از آنها گزارش شده و اعتبار بالایی دارند. بروکرهای معتبر تمایلی به تخلف ندارند. حتی اگر مارکت میکر باشند! چون تخلف از اعتبار آنها بین کلاینت‌ها می‌کاهد! و در دراز مدت ضرر سنگینی را متوجه آن‌ها می‌کند. پس اگر بروکرتان را بر اساس اصول صحیحی انتخاب کرده‌اید و از اعتبارش مطمئن هستید دلیلی وجود ندارد که از مارکت میکر بودن آن هراسناک شوید!‌

کدام بروکرها مارکت میکر هستند؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که کدام بروکر ها مارکت میکر هستند؟ بعضی بروکرها تماما مارکت میکر هستند. احتمالا از این دسته از بروکرها باید دوری کنید. اما بروکرهای معتبری که با ایران کار می‌کنند معمولا ترکیبی از مارکت میکر و ای سی ان هستند. شاید بپرسید که چرا بروکرهای معتبر، مارکت میکری هم می‌کنند؟ جواب مشخص است. به خاطر سود بیشتر! بروکرهای معتبر معمولا بخش مهمی به نام بخش «مدیریت ریسک» دارند که وظیفه‌ی آن کاهش ریسک بروکر است.

این بخش کلاینت‌ها را به چند بخش تقسیم می‌کند. آن دسته از مشتریانی که ضررده هستند طرف حساب خود بروکر قرار می‌گیرند. اما اگر یک مشتری ضررده به سوددهی مستمر رسیدی ریسک منیجمنت بروکر معاملات آن مشتری را به مراجع بالاتر (لیکوئیدی پروایدر) متصل خواهد کرد. همانطور که متوجه شدید اگر بروکرتان معتبر باشد در هر شرایط شما سودی که از معاملاتتان به دست آورده‌اید را به شما به راحتی پرداخت خواهد کرد. پس نگران نباشید و بعد انتخاب یک بروکر معتبر تمرکزتان را روی استراتژی معاملاتی‌تان بگذارید.

انواع مختلف بروکرها

اولین گام در انتخاب بروکر آن است که بدانید چه گزینه‌هایی پیش رو دارید. وقتی وارد رستورانی می‌شوید، نمی‌دانید فوراً چه چیزی سفارش دهید،

می‌دانید؟

البته تنها در صورتی که به کرات مشتری آنجا بوده باشید، می دانید چه چیز سفارش دهید. بیشتر اوقات ابتدا منوی آنها را بررسی می‌کنید تا ببینید آنها چه چیزی ارائه کرده‌اند.

دو نوع اصلی بروکر وجود دارد:

  • میز معاملات (DD) یا همان مارکت میکر
  • و بدون میز معاملات (NDD).

کارگزاران میز معاملات مارکت میکر نیز نامیده می‌شوند، در حالی که بروکر بدون میز معاملات خود می‌تواند به دو قسم تبدیل شود.

بروکر STP و بروکر ECN.

brokers

توضیح روش کار بروکر مارکت میکر به زبان ساده

بروکر مارکت میکر شما را طرف حساب خودش قرار می‌دهد. یعنی اینطور نیست که صرفا یک واسطه در معامله باشد و کارمزد آن واسطه‌گری را دریافت کند.

بلکه در حقیقت طرف معامله شما است.

آنچه را شما می‌فروشید می‌خرد و آن‌چه را می‌خرید می‌فروشد. در این صورت سود شما ضرر بروکر خواهد بود و ضرر شما سود بروکر.

در واقع در یک بروکر مارکت میکر قیمت‌ها هیچ تفاوتی با یک بروکر غیرمارکت میکر ندارد. اما قرار نیست شما را به جایی فراتر از خودش متصل کند.

شاید با شنیدن این جملات احساس ترس کنید. چون سود بروکر در ضرر ماست پس بروکر تمایل دارد که ما ضرر کنیم و ممکن است این بروکر را به تخلف سوق دهد.

جای نگرانی هست. اما خیلی هم نگران نباشید!

بخش زیادی از بروکرها مارکت میکر هم هستند!

بعضی بروکرها تماما مارکت میکر هستند. احتمالا از این دسته از بروکرها باید دوری کنید. اما بروکرهای معتبری که با ایران کار می‌کنند معمولا ترکیبی از مارکت میکر و ای سی ان هستند.

شاید بپرسید که چرا بروکرهای معتبر، مارکت میکری هم می‌کنند؟ جواب مشخص است.

به خاطر سود بیشتر!

بروکرهای معتبر معمولا بخش مهمی به نام بخش «مدیریت ریسک» دارند که وظیفه‌ی آن کاهش ریسک بروکر است. این بخش کلاینت‌ها را به چند بخش تقسیم می‌کند.

آن دسته از مشتریانی که ضررده هستند طرف حساب خود بروکر قرار می‌گیرند.

اما اگر یک مشتری ضررده به سوددهی مستمر رسید تیم مدیریت ریسک بروکر پیشنهاد می‌دهد که بروکر معاملات آن مشتری را به مراجع بالاتر (لیکوئیدی پروایدر) متصل کند.

همانطور که متوجه شدید اگر بروکرتان معتبر باشد در هر شرایط شما سودی که از معاملاتتان به دست آورده‌اید را به شما به راحتی پرداخت خواهد کرد.

پس نگران نباشید و بعد انتخاب یک بروکر معتبر تمرکزتان را روی استراتژی معاملاتی‌تان بگذارید.

۴ نشانه یک بروکر مارکت میکر

هر بروکری که یکی از نشانه‌های زیر را داشت حتما مارکت میکر هم هست. همانطور که گفتیم یک بروکر می‌تواند برای بخشی از مشتریانش مارکت میکر باشد و بخشی از مشتریانش را به بازار متصل کند. توجه داشته باشید که مارکت‌میکری بروکر لزوما بد نیست. آنچه مهم است اعتبار بروکر و پرهیز از تخلف است.

۱. استاپ لول غیر صفر

در هر بروکر غیرمارکت میکر و ECN واقعی استاپ لول باید صفر باشد. یعنی شما باید بتوانید در هر نقطه‌ای که خواستید استاپ لاس خود را قرار دهید. برای چک کردن این مورد می‌توانید روی نماد مورد نظر در متاتریدر راست کلیک کنید و روی گزینه specification کلیک کنید.

mt41 1

در صفحه باز شده می‌توانید استاپ لول خود را مشاهده کنید. این عدد به این معناست که اردرهای شما باید حداقل به میزان استاپ لول از قیمت لحظه‌ای فاصله داشته باشند. در بروکرهای ECN این عدد در جفت ارزهای اصلی فارکس صفر است.

mt42 1

۲. سرعت اردرگیری پایین

سرعت اردرگیری نباید تأخیر داشته باشد. بروکرهای مارکت میکر می‌توانند یک پلاگین روی تمام حساب‌ها ران کنند و سرعت سفارش‌گیری را کاهش دهند. این برای کسانی که سرعت بالا در سفارش‌گیری برایشان مهم است مانند اسکالپرها بسیار تعیین‌کننده است. ابتدا از پایین سمت راست پینگ خود را چک کنید. اگر پینگ قابل قبولی (برای اینترنت ایران پینگ زیر ۲۰۰ میلی ثانیه قابل قبول است) دارید نباید سرعت اردرگیری شما کند باشد. اگر پینگتان بالاست مشکل به اینترنت شما برمی‌گردد.

ping

۳. گارانتی کردن استاپ لاس و تیک پرافیت

یک بروکر ECN نمی‌تواند استاپ لاس و تیک پرافیت شما را گارانتی کند و حتما دارای اسلیپیج (لغزش قیمت ) است. یعنی در نوسانات و حرکت‌های شدید بازار ممکن است دقیقا در همان نقطه که استاپ لاس خود را قرار داده‌اید سفارش بسته نشود. اگر بروکری ادعا می‌کند که تمام استاپ‌لاس‌ها و تی‌پی‌ها را گارانتی‌ می‌کند حتما مارکت میکر است. (البته توجه داشته باشید که مارکت میکری لزوما بد نیست.)

۴. اسپرد ثابت

بروکرهای مارکت میکر می‌توانند اسپرد ثابت و فیکس به شما ارائه کنند. در اتصال به بازار نمی‌توان صحبت از اسپرد ثابت کرد. پس بروکرهایی که اسپرد ثابت دارند حداقل در آن نوع از حساب که اسپرد ثابت دارد مارکت میکری می‌کنند.

کلام آخر

بروکرها شرور نیستند… درست است، بیشتر آنان نیستند!

برعکس آنچه که ممکن است در جایی دیگر خوانده باشید، کارگزاران فارکس واقعاً نمی‌خواهند به شما آسیب برسانند. آن‌ها می‌خواهند کسب‌وکاری با شما انجام دهند، و نمی‌خواهند شما را از کسب و کار بیندازند. به این موضوع فکر کنید، اگر شما تمامی پولتان را در دادوستد از دست دهید، آن‌ها هم مشتریان خود را از دست خواهند داد.

Hidden Agenda II 4 425x549 1

در بازار فارکس بیشتر به دنبال بروکری بگردید که طرف حساب شما خود آن بروکر نباشید و اصطلاحا مارکت میکر نباشد. اما واقعیت این است که اکثر بروکرها (حتی معروف‌ترین بروکرهای دنیا) ترکیبی هستند. یعنی برای بخشی از مشتریان مارکت میکری میکنند و مشتریانی که سودده هستند را به LP (لیکوئیدیتی پروایدر)‌ متصل می‌گردانند.

این دسته از بروکرها هم اگر از اعتبار کافی برخوردار باشند و رگوله مناسب داشته باشند می‌توانند به عنوان گزینه مد نظر قرار بگیرند. از بروکرهای گمنام و تازه‌ تأسیسی که اتفاقا ممکن است پیشنهادهای وسوسه کننده‌ای به شما بدهند دوری کنید.

شما در صفحه مقایسه سریع بروکر‌ها می‌توانید اطلاعات بسیاری راجع به بروکرهای مختلفی که با ایران کار میکنند به دست آورید.

همچنین میتوانید از بروکرهای منتخب کاربران که اعتبار قابل قبول دارند یک بروکر را برای قدم گذاشتن در بازار فارکس انتخاب کنید

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید

مرتب سازی
محمد ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

باسلام خدمت شمابخاطر اطلاع رسانیتون دمتون گرم متاسفانه صرافی bing x هم به جمع اسکم ها اضافه شده با کندل سازی و جامپ گذاری توی موقعیتهای ورود و دستکاری حجم مارجین،موقع برداشت یا ورود به پلتفرم هم کد شناسایی گوگل اینیکیتر رو هم میزنه اشتباهه و من توی سه روز1230 تتر ضرر دادم و من رو با اختلاف 73 درصدی لیکویید کرد...
تمامه ادعاهامو با سند اسکرین سیور اثبات میکنم،لطفا اطلاع رسانی کنید که افراد دیگه ای مثل من دچار این شیادا نشن،ممنون...

ali ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

چقدر کامل ودقیق

سلطانی ۲۶ اسفند ۱۴۰۱

عالی

سلطانی ۲۶ اسفند ۱۴۰۱

ممنون