چطور با کمک خطوط روند معامله کنیم؟

چطور با کمک خطوط روند معامله کنیم؟

حالا که اصول اولیه را می‌دانید، وقت آن است که این ابزارهای تکنیکال ساده اما بسیار مفید را در معاملات خود به کار ببریم.

از آنجا که می‌خواهیم همه چیز را ساده کنیم، سطوح حمایت و مقاومت معامله را به دو ایده ساده تقسیم می‌کنیم: جهش و شکست

توجه داشته باشید که خط روند و کانال‌های روند هم نوعی حمایت و مقاومت هستند. در این نوشته وقتی از حمایت و مقاوت سخن می‌گوییم، خط روند را نیز در بر دارد.

جهش یا بانس

چطور با کمک خطوط روند معامله کنیم؟

همانگونه که از نام آن پیداست، یکی از روش‌های خرید و فروش روی نقاط حمایت و مقاومت، وقتی است که قیمت بلافاصله بعد از برخورد به سطوح عکس‌العمل نشان دهد و جهش کند.

بسیاری از معامله‌گران مبتدی این اشتباه را مرتکب می‌شوند که سفارشات خود را مستقیماً روی سطوح حمایت و مقاومت تنظیم می‌کنند و صبر می‌کنند تا معامله مورد نظرشان انجام شود.

ممکن است این روش گاهی اوقات جواب دهد اما این روش فرض را بر این می‌گیرد که سطح حمایت یا مقاومت سر جای خود می‌ماند بدون آنکه قیمت واقعاً به آنجا برسد.

ممکن است با خود بگویید، چرا یک سفارش ورود روی خط حمایت و مقاومت نگذارم؟ به این ترتیب، خیالم از بهترین قیمت ممکن راحت می‌شود.»

هنگام معامله با روش جهش، می‌خواهیم اوضاع را به نفع خود تغییر دهیم و نوعی تأیید به دست آوریم که حمایت یا مقاومت حفظ خواهد شد.

به جای خرید یا فروش در همان ابتدای کار، صبر کنید که قبل از ورود به بازار، قیمت جهش کند و عکس العمل نشان دهد. با انجام این کار، از آن لحظاتی که قیمت سریع حرکت می‌کند و در سطوح حمایت و مقاومت می‌شکند اجتناب می‌کنید. بنا به تجربه، گرفتن چاقوی در حال سقوط می‌تواند واقعاً خطرناک باشد…

چطور با کمک خطوط روند معامله کنیم؟

شکست

در یک دنیای ایده‌آل، سطوح حمایت و مقاومت تا ابد معتبر باقی می‌مانند، غذاهای مک دونالد سالمند و برای سلامتی ضرری ندارند و همه ما روی کوله پشتی خود جت داریم.

در دنیای ایده‌آل معامله، هرزمان قیمت به سطح حمایت و مقاومت اصلی رسید، می‌توانیم خرید و فروش را انجام دهیم و کلی پول به جیب بزنیم.

اما واقعیت امر این است که این سطوح اغلب شکسته می‌شوند. بنابراین، تنها این کافی نیست که در واکنش‌ها و جهش‌ها معامله انجام دهیم. بلکه باید بدانید که هر گاه سطوح حمایت و مقاومت راه می‌دهند چه باید کرد!

در معاملات دو راه برای معامله در زمان شکست‌ها وجود دارد: راه تهاجمی و راه محافظه کار.

راه تهاجمی

ساده‌ترین راه برای معامله در زمان شکست‌ها خرید یا فروش در هر زمانی است که قیمت از منطقه حمایت یا مقاومت عبور متقاعدکننده‌ای دارد.

کلمه کلیدی در اینجا «متقاعدکننده» است زیرا فقط زمانی می‌خواهیم وارد بازار شویم که قیمت از سطح حمایت یا مقاومت مهمی عبور می‌کند.

می‌خواهیم منطقه حمایت یا مقاومت طوری عمل کند که انگار که همین الان یکی از ضربه‌های مهلک بروس لی را خورده است: می‌خواهیم قیمت در آنجا بشکند و از درد به خود بپیچد.

چطور با کمک خطوط روند معامله کنیم؟

راه محافظه کارانه

این وضعیت فرضی را در نظر بگیرید: تصمیم دارید جفت ارز یورو به دلار (EURUSD) را خریداری کنید به امید آن که پس از جهش از سطح حمایت افزایش یابد.

بلافاصله پس از آن، حمایت می‌شکند و اکنون در موقعیت ضرر قرار دارید، و مانده حسابتان به آرامی در حال سقوط است.

آیا …

۱. شکست را می‌پذیرید، و پوزیشن خود را می‌بندید؟

یا

۲. معامله خود را حفظ می‌کنید و صبر می‌کنید تا قیمت دوباره بالا رود؟

اگر دومی را انتخاب کنید، جای نگرانی نیست چون این روش معاملاتی را کاملا درک خواهید کرد.

به یاد داشته باشید، هر زمان که موقعیتی را می‌بندید، جهت مخالف معامله را می‌گیرید.

بستن معامله (خرید) EUR/USD در نقطه ورود یا نزدیک آن به معنای فروش همان مقدار EUR/USD است.

حال اگر فروش و بستن موقعیت‌های زیان ده در سطح حمایت شکسته شده به اندازه کافی رخ دهد، قیمت معکوس خواهد شد و دوباره شروع به سقوط خواهد کرد.

این پدیده دلیل اصلی این امر است که چرا سطوح حمایت شکسته شده در زمانی که می‌شکنند به مقاومت تبدیل می‌شوند.

همانطور که حدس زده‌اید، در استفاده از این پدیده چیزی که مهم است این است که کاملا صبور باشید.

به جای ورود درست در زمان شکست، صبر کنید تا قیمت به سطح حمایت یا مقاومت شکسته شده بر گردد و پس از جهش قیمت وارد شوید.

چطور با کمک خطوط روند معامله کنیم؟

به یاد داشته باشید:

این امر همیشه اتفاق نمی‌افتد. «تست مجدد» سطوح حمایت و مقاومت شکسته‌شده همیشه رخ نمی‌دهد. گاهی اوقات قیمت در یک جهت حرکت می‌کند و شما را پشت سر می‌گذارد. به این دلیل، همیشه از سفارشات حدضرر استفاده کنید و هرگز فقط به دلیل اینکه امید دارید قیمت برگردد یک موقعیت ضررده را نگه ندارید.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب