تحلیل سنتیمنتال یا احساسات (Sentiment Analysis) چیست؟

تحلیل سنتیمنتال یا احساسات (Sentiment Analysis) چیست؟

معمولا افراد بسیاری تصور می‌کنند که فقط دو نوع تحلیل داریم. فاندامنتال و تکنیکال!

این افراد از یکی از موثر و مهمترین انواع تحلیل غافل شده‌اند. تحلیل سنتیمنتال!!!

متاسفانه کمتر در دوره‌های مختلف درباره‌ی تحلیل احساسی یا ذهنی (Sentiment Analysis) صحبت می‌شود.

در حالی که این تحلیل می‌تواند بسیار مهم و کارساز باشد.

در این تحلیل از تجزیه و تحلیل احساسات، جهت اندازه‌گیری و سنجش احساس سایر معامله‌گران نسبت به یک جفت ارز خاص استفاده می‌شود.

جالب است نه؟ با ما همراه باشید تا درباره این تحلیل بیشتر بدانیم.

چرا تحلیل سنتیمنتال بسیار مهم است؟

قبلاً گفتیم که نوسانات قیمت باید به لحاظ نظری کلیه اطلاعات موجود در بازار را منعکس کند؛

اما متأسفانه، برای ما (یعنی معامله‌گران فارکس) به این سادگی‌ها نیست.

بازارهای فارکس به سادگی همه اطلاعات موجود را منعکس نمی‌کنند؛ چرا که همه معامله‌گران به شیوه‌ای یکسان عمل می‌کنند.

تحلیل سنتیمنتال

به همین دلیل است که تحلیل احساسات در فارکس مهم است.

هر معامله‌گری در مورد نحوه عمل بازار، نظر مختص به خودش را دارد و اینکه در همان جهت بازار معامله کند یا خلاف آن.

بازار دقیقاً مشابه یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام است.

شبکه‌ای پیچیده و متشکل از افرادی است که می‌خواهند طرز تفکر یا محصول خود را به ما غالب کنند.

بازار اساساً نشان‌دهنده احساسی است که همه معامله‌گران از جمله شما، وارن بافت، یا حتی همسایه‌ی شما نسبت به بازار دارند.

نظرات و عقاید بیان شده توسط هر معامله‌گری در موقعیت‌های مختلف به شکل‌گیری احساسات کلی بازار کمک می‌کند، بدون توجه به اینکه چه اطلاعاتی در آن وجود دارد.

مشکل این است که به عنوان یک معامله‌گر خرده‌پا، هر چقدر هم در مورد یک معامله خاص احساس داشته باشید (مطمئن باشید)، نمی‌توانید بازارهای فارکس را به نفع خود تغییر دهید و با خود همراه کنید.

حتی اگر شما واقعاً باور داشته باشید که دلار بالا خواهد رفت و احساستان هم درست باشد، اما سایرین با آن مخالفت کنند، شما نمی‌توانید بیشتر از این کاری انجام دهید. مگر اینکه شما جورج سوروس یا گلدمن ساکس باشید.

چگونه بفهمیم معامله‌گران مختلف چه حسی دارند؟

چنین اطلاعاتی را معمولاً در وبسایت‌های مهم فارکسی می‌توان یافت.

به عنوان مثال تصویر زیر برگرفته از بخش معاملات سایت فارکس فکتوری است.

تحلیل سنتیمنتال فارکس

این به ما نشان می‌دهد که چند درصد از تریدرها در معامله‌ی خرید و چند درصد در معامله فروش یک جفت ارز خاص هستند.

این‌ها نشان دهنده احساسات معامله گران در یک لحظه خاص است.

به‌عنوان یک معامله‌گر باید همه این مسائل را در نظر بگیرید و باید جو بازار را تجزیه و تحلیل کنید.

چگونه از این اطلاعات برای ورود به یک معامله استفاده کنیم؟

این به شما بستگی دارد که تحلیل احساس بازار را بفهمید، اینکه احساس بازار صعودی است یا نزولی؟

سپس شما باید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید درک خود از تحلیل احساسات بازار را وارد استراتژی تجاریتان نمایید.

اگر می‌خواهید احساسات بازار را نادیده بگیرید، این انتخاب شماست. اما صراحتاً به شما می‌گوییم که این به ضررتان است!

آنالیز احساسات اغلب به عنوان شاخص معکوس استفاده می‌شود. چند ایده وجود دارد که چرا این اتفاق می‌افتد (یعنی اینکه چرا از آنالیز احساسات به عنوان شاخص معکوس استفاده می‌شود؟)

یک ایده پشت این مساله، این است که اگر همه (یا تقریباً همه) احساس یکسانی دارند، پس زمان آن است که نوگرا شویم و برخلاف احساسات عموم معامله کنیم.

به عنوان مثال، اگر همه به جفت ارز یورو به دلار (EURUSD) خوش‌بین هستند، ممکن است این زمانی برای فروش باشد (یعنی بر عکس آن‌ها عمل کنیم).

چرا؟ متاسفانه باید بیشتر درس‌های مدرسه را بخوانید تا متوجه شوید 😉

ایده دیگر این است که اغلب معامله‌گران خرده‌پا در فارکس (متاسفانه) تازه‌کار هستند و ضرر می‌کنند.

بسته به اینکه از کجا آمار تهیه می‌کنید، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از معامله‌گران خرده‌پا، پول خود را از دست می‌دهند.

بنابراین اگر می‌دانید که همه این معامله‌گران بی‌سود که معمولاً اشتباه می‌کنند

و در حال حاضر در پوزیشن خرید یورو به دلار آمریکا هستند ……………. خب چه می‌کنید؟

بله ممکن است ایده خوبی باشد که برعکس آنها معامله کنید.

اینکه قادر باشید احساسات بازار را بسنجید یا به آنالیز احساسات بپردازید، می‌تواند ابزار مهمی در جعبه‌ابزار شما به شمار رود.

سنتیمنتال یا احساسات در بازار ارز دیجیتال چیست؟

crypto sentiment
سنتیمنتال یا احساسات در بازار ارز دیجیتال چیست؟

سنتیمنتال در بازار رمزارزها دقیقاً مشابه بازار فارکس است. در اینجا نیز به احساس معامله گران در مورد یک دارایی یا سرمایه‌گذاری خاص، احساسات قالب بر بازار گفته می‌شود.

اگر در بازارهای مالی فعال هستید احتمالاً با تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال (بنیادی) آشنایی دارید. معمولاً این روش‌های تحلیل برای انجام سرمایه‌گذاری، روش‌هایی مشخص هستند.

در رابطه با تحلیل سنتیمنتال باید گفت هدف ما از استفاده از این روش، تجزیه‌وتحلیل احساسات قالب بر بازار است. چر ا که دیدگاه‌های فردی بر قیمت دارایی‌های موجود در بازارهای مالی تأثیر می‌گذارد.

نکته‌ای که در این رابطه باید بدانید این است که سنتیمنتال صرفاً احساس مشترک گروهی از سرمایه‌گذاران را به نمایش می‌گذارد و ممکن است معیاری قابل‌اندازه‌گیری ارائه نکند.

برای اینکه بتوانید در رابطه با حرکت کلی بازار ارز دیجیتال، تحلیل احساسات انجام دهید، نیاز خواهید داشت که در بسترهای مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، اخبار مرتبط با صنعت رمزارزها، هشدار تراکنش‌ها (مانند خرید یا فروش نهنگ‌ها) و همین‌طور مطالعه شاخص‌های احساسات به مهارت قابل‌توجهی دست پیدا کنید.

زمانی که به‌اندازه کافی به ابزارهای گفته شده مسلط شدید، احتمالاً می‌توانید حدس‌ها یا پیش‌بینی‌هایی در رابطه با آینده بازار داشته باشید.

نکته‌ای که باید در رابطه با ارزهای دیجیتال بدانید این است که به دلیل جامعه‌محور بودن این صنعت، تحلیل سنتیمنتال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همین موضوع باعث شده که یک توییت یا یک به‌روزرسانی در رودمپ (نقشه راه) یک شرکت ارز دیجیتال، باعث شود که قیمت آن رمزارز به شکل نجومی افزایش پیدا کند.

به دلیل اهمیت تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال در ادامه این مطلب قصد داریم شاخص‌های اندازه‌گیری احساسات در این بازار را به شما معرفی کنیم.

همین‌طور یاد خواهید گرفت که چطور این تحلیل را به بخشی از استراتژی معاملاتی خود اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که این نوع از تحلیل در بازار ارز دیجیتال به‌اندازه تکنیکال و فاندامنتال اهمیت دارد.

تجزیه‌وتحلیل احساسات در بازار ارز دیجیتال به یک ارزیابی روان‌شناختی از عواملی اطلاق می‌شود که بر روی قیمت تأثیر می‌گذارند.

شاید کمی دور از انتظار باشد که بدانید طرز فکر کلی سرمایه‌گذاران در مورد یک ارز دیجیتال یا به‌طورکلی درباره وضعیت کلی بازار، تأثیر قابل‌توجهی بر چرخه‌های قیمتی دارد.

فقط کافی است تعداد قابل‌توجهی از معامله گران بر اساس ایده‌ها، افکار یا احساساتی که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود، اقدام به معامله در بازار کنند. در چنین شرایطی می‌توان مشاهده کرد که بدون هیچ دلیل دیگری بازار شروع به صعود یا سقوط کرده است.

مثال ملموس در این رابطه توییت های ایلان ماسک است که بر قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و دوج کوین تأثیر قابل‌توجهی داشت.

نحوه تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال

موارد مختلفی وجود دارد که زمان تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال باید به آن‌ها توجه کنید. ازجمله این موارد می‌توان به نرخ‌های سرمایه، شاخص‌های احساسات، شبکه‌های اجتماعی و تحلیل‌های اجتماعی و نظارت بر نهنگ‌ها اشاره کرد.

در ادامه به معرفی و بررسی عواملی که بر تحلیل احساسات در بازار رمزارزها تأثیر دارند، می‌پردازیم.

1- فاندینگ ریت (Funding Rate)

FuturesFundingRateWP
فاندینگ ریت (Funding Rate)

یکی از اولین مواردی که در تحلیل سنتیمنتال رمزارزها باید به آن توجه کنید فاندینگ ریت است. (مترجم: لابد الان از خودتون می پرسین فاندینگ ریت چیه؟ خب باید بگم که الان براتون توضیح میدم.)

اگر بخواهیم در اینجا عبارت فاندینگ ریت را کمی بیشتر توضیح دهیم به تعریف زیر می‌رسیم:

فاندینگ ریت کارمزدی است که از معامله گران فیوچرز دریافت می‌شود یا گاهی به آن‌ها پرداخت می‌شود. درواقع فاندینگ ریت یک استراتژی برای ایجاد هماهنگی در قیمت معاملات فیوچرز و اسپات است.

اگر ارزش یک ارز دیجیتال در بازار فیوچرز بیشتر از ارزش آن در بازار عادی باشد، در این حالت فاندینگ ریت مثبت است و افرادی که پوزیشن خرید در معاملات فیوچرز دارند، بسته به ارزش معامله باز آن‌ها و اهرمی که استفاده کرده‌اند، باید مبلغی را به افرادی که پوزیشن فروش دارند پرداخت کنند.

شاید برای شما هم سؤال شده باشد که ارتباط فاندینگ ریت به احساسات بازار یا روند صعودی و نزولی دقیقاً چیست؟

باید بدانید که زمانی که معمولاً در بازار گاوی با یک فاندینگ ریت مثبت روبه‌رو هستیم، به این دلیل که در بازار صعودی معامله گران احتمال می‌دهند که روند صعودی پایدار خواهد بود، شروع به باز کردن معامله‌های لانگ (پوزیشن خرید) در فیوچرز می‌کنند.

در چنین شرایطی اختلاف قیمت یک دارایی در بازار فیوچرز و اسپات افزایش پیدا می‌کند و فاندینگ ریت نیز رشد می‌کند.

احتمالاً حدس می‌زنید که در بازار خرسی دقیقاً عکس این اتفاق رخ می‌دهد، که کاملاً حق با شماست.

ابزارهای زیادی برای بررسی فاندینگ ریت وجود دارد. به خاطر داشته باشید در معاملاتی که در بازار فیوچرز انجام می‌دهید، باید به این نرخ دقت کنید. برخی صرافی‌ها فاندینگ ریت زیادی دارند که باعث می‌شود سود شما از معامله کاهش پیدا کند.

فاندینگ ریت ها را می‌توانید در وب‌سایت‌های زیر مشاهده کنید:

  • کوین لند
  • CryptoLend
  • دیفای ریت
  • LoanScan

2- درک شاخص‌های مختلف سنتیمنتال

شاخص‌های مختلفی برای نمایش احساسات مثبت یا منفی بازار وجود دارد که فقط با نمایش یک عدد به شما کمک می‌کند که سنتیمنتال فعلی بازار را شناسایی کنید.

شاخص‌های احساسات به زبان اعداد به شما می‌گویند که آیا سرمایه‌گذاران تحت تأثیر نوسانات، جستجوهای گوگل، نظرسنجی‌ها، حرکت بازار و موارد دیگر، دیدگاه مثبتی به بازار دارند و شروع به خرید خواهند کرد یا برعکس.

باید بدانید بازاری که احساسات منفی آن را فراگرفته معمولاً فرصت مناسبی برای خرید است. البته باید دارایی مناسبی را انتخاب کنید. همچنین بازاری که تمام احساسات درباره آن مثبت است و سرمایه‌گذاران با طمع در حال خرید هستند، زمان مناسبی برای فروش است.

توضیح نحوه استفاده از شاخص‌های سنتیمنتال بسیار ساده است اما در عمل دوری از ترس و پیشگیری از طمع برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال و بازارهای مالی دیگر، کاری دشوار است.

3- تحلیل شبکه‌های اجتماعی

social media
تحلیل شبکه‌های اجتماعی

زمانی که قصد دارید یک ارزیابی از احساسات بازار ارز دیجیتال داشته باشید، یکی از موارد تأثیرگذار و بااهمیت، رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، دیسکورد، تلگرام و ردیت است.

به‌خصوص زمانی که قصد دارید درباره یک ارز دیجیتال خاص تحلیل سنتیمنتال انجام دهید، به این موضوع توجه کنید که داشتن کامیونیتی قوی در شبکه‌های اجتماعی و حضور فعال اعضا، بسیار بااهمیت است.

همچنین تعداد فالوورها و میزان تعاملات تیم سازنده با سایر اعضا در شبکه‌های اجتماعی، به شما سیگنال‌هایی در رابطه با احساسات قالب نسبت به یک ارز دیجیتال می‌دهد.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای بررسی احساسات پیرامون یک رمزارز از آن استفاده کنید، Google Trends است. میزان جستجو درباره یک ارز دیجیتال، نشان‌دهنده این است که جامعه ارز دیجیتال، به چه اندازه به آن توجه نشان می‌دهند.

البته در مورد جستجوهای گوگل اگر تنها عبارتی که بررسی می‌کنید، نام ارز دیجیتال موردنظر است، افزایش میزان جستجو در یک بازه زمانی لزوماً نشان‌دهنده احساسات مثبت نخواهد بود.

4- بررسی نهنگ‌های ارز دیجیتال

0 LjnMMGJvmra2qH0
بررسی نهنگ‌های ارز دیجیتال

نهنگ‌ها در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذارانی هستند که دارایی قابل‌توجهی را در کیف پول خود هولد می‌کنند. یکی از روش‌ها برای تشخیص احساسات مثبت یا منفی در بازار رمزارزها، بررسی حرکت نهنگ‌ها است.

جالب است بدانید برخی از معامله گران، برخی از آدرس‌های کیف پول نهنگ‌ها را رصد می‌کنند و به دنبال آن‌ها خریدوفروش انجام می‌دهند.

کاوشگرهای بلاک چین برای کمک به تجزیه‌وتحلیل ارزهای دیجیتال در بازارهای مختلف در دسترس هستند. بااین‌حال، تجزیه‌وتحلیل معیارهای زنجیره‌ای در مورد میزان عرضه و تقاضا نیازمند بینش تخصصی است.

در اینجا چندین منبع محبوب برای ردیابی فعالیت نهنگ‌های ارز دیجیتال وجود دارد که بسیاری از افراد از آن‌ها برای درک احساسات بازار استفاده می‌کنند:

  •      Whale Alert (توییتر)
  •      Whale Trace
  •      ClankApp

شاخص‌های تحلیل احساسات بازار

همان‌طور که گفته شد یکی از عوامل اصلی برای پیش‌بینی افزایش یا کاهش ارزش یک ارز دیجیتال، تحلیل سنتیمنتال است.

بااینکه روش‌های مختلفی برای پیش‌بینی وضعیت بازار وجود دارد، در ادامه قصد داریم به بررسی برخی از شاخص‌های اصلی برای تحلیل بازار ارز دیجیتال بپردازیم که به تحلیل سنتیمنتال نیز کمک می‌کند. از طرفی روش‌های مختلف تحلیل ممکن است ارتباطاتی به هم داشته باشند. به‌عنوان‌مثال یکی از نکاتی که در یک تحلیل تکنیکال به آن توجه می‌شود، حجم معاملات است که در تحلیل سنتیمنتال نیز توجه به آن اهمیت دارد.

1- شاخص ترس و طمع

Fear and Greed
شاخص ترس و طمع

این شاخص یکی از بهترین موارد برای سنجش احساسات در بازار ارزهای دیجیتال است. شاخص ترس و طمع اعدادی بین 0 تا 100 را نشان می‌دهد. هرچه به سمت 0 نزدیک می‌شویم، نشان‌دهنده ترس شدید و هرچه به 100 نزدیک می‌شویم، نشان‌دهنده طمع شدید است.

هدف از این شاخص نشان دادن این موضوع است که آیا سرمایه‌گذاران به بازار اطمینان دارند یا اینکه به آینده آن امیدی ندارند. بنابراین زمانی که این شاخص به صفر نزدیک می‌شود، نشان‌دهنده این است که کاربران علاقه به خرید ندارند و احتمالاً به دلیل ترس از ریزش بیشتر، شروع به فروش می‌کنند. زمانی که شاخص اعداد بیشتر از 50 را نشان می‌دهد، معامله گران با طمع زیاد در حال خرید خواهند بود.

در مورد ارزهای دیجیتال و بیت کوین، شاخص ترس و طمع با استفاده از 6 شاخص اصلی شامل نوسانات، حرکت بازار، شبکه‌های اجتماعی، نظرسنجی‌ها، تسلط بیت کوین و Google Trends محاسبه می‌شود.

2- شاخص گاو و خرس یا BBI

13b8f965c6c64f21a831198e4a726d8c
شاخص گاو و خرس

یکی دیگر از شاخص‌های قابل‌اعتماد و البته محبوب درباره سنتیمنتال ارزهای دیجیتال، شاخص BBI است که بر معیارهای شبکه‌های اجتماعی تمرکز دارد. شاخص خرس و گاو توسط Augmento توسعه‌یافته که با استفاده از هوش مصنوعی داده‌های روانشناسی تولید شده در شبکه‌های اجتماعی را به شکلی کمی ارائه می‌کند.

BBI داده‌های مرتبط به بیت کوین در شبکه‌های اجتماعی مانند ردیت و توییتر را به حرکت دارایی‌ها در بازار ارز دیجیتال مرتبط می‌کند. این برنامه برای ارزیابی موضوعات و مکالمات،  با استفاده از هوش مصنوعی 93 حس مختلف را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. طبق این شاخص، عدد صفر نشان‌دهنده یک بازار نزولی و 1 نشان‌دهنده بازار صعودی است.

3- ارزش کل قفل شده یا TVL

DeFi Total Valued Locked Chart
ارزش کل قفل شده یا TVL

یکی از عوامل مهم در بازار غیرمتمرکز، ارزش کل قفل شده یا TVL است. معامله گران از این شاخص برای ارزیابی ارزش یک دارایی استفاده می‌کنند.

برای محاسبه شاخص TVL باید عرضه در گردش یک دارایی را در قیمت فعلی آن ضرب کنید. سپس عدد به دست آمده را باید بر ارزش بازار تقسیم کنید و به این شکل به TVL دست پیدا می‌کنید.

توجه داشته باشید وقتی TVL کمتر از یک باشد، نشان‌دهنده این است که احتمالاً دارایی موردنظر یک گزینه مناسب برای بررسی‌های بیشتر جهت سرمایه‌گذاری خواهد بود.

4- بیشترین و کمترین بازده در آلت کوین ها

ارزهای دیجیتال با بیشترین بازدهی و کمترین بازدهی در 24 ساعت اخیر به‌طور مرتب در برخی وب‌سایت‌ها نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید از این ردیاب‌ها برای بررسی احساسات کاربران حول یک ارز دیجیتال استفاده کنید.

در ادامه برخی از وب‌سایت‌هایی که وضعیت آلتکوین ها را به‌طور مرتب نمایش می‌دهند، آورده شده است:

آیا می‌توان بر اساس تحلیل سنتیمنتال ارز دیجیتال تصمیم‌گیری کرد؟

بررسی سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال یکی از ابزارهای فوق‌العاده مفید است که ارزش توجه را دارد. البته باید توجه داشته باشید که ماهیت این ابزار به دلیل تجمع افکار، نگرش‌ها و روحیات مختلف، ممکن است هرگز یک مدل دقیق ارائه نکند. شما باید تجزیه‌وتحلیل احساسات را با تحلیل تکنیکال و بنیادی ترکیب کنید تا بتوانید به بینش بهتری نسبت به عملکرد قیمت برسید.

خلاصه‌ای از تحلیل سنتیمنتال در بازارهای مالی

تجزیه‌وتحلیل احساسات در بازارهای مالی می‌تواند بینش گسترده‌ای به معامله گران ارائه کند. به‌طورکلی در بازارهای مالی هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، شانس شما برای موفقیت و کسب سود، افزایش پیدا می‌کند. همچنین در بلندمدت به معامله گران کمک می‌کند، استراتژی معامله‌گری موفق‌تری داشته باشند. بازارهای مبتنی بر عرضه و تقاضا به‌شدت تحت تأثیر مسائل روانشناسی هستند، بنابراین اطلاع از سنتیمنتال می‌تواند به شما کمک کند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب