الگوهای تک کندلی | شوتینگ استار، کندل چکش و مرد به دار آویخته

الگوهای تک کندلی | شوتینگ استار، کندل چکش و مرد به دار آویخته

در مقاله‌های قبلی با الگوهای کندل استیک آشنا شدیم در این مقاله می‌خواهیم ببینیم چه طور می‌توان الگوهای تک‌کندلی مانند شوتینگ استار، کندل چکش و مرد به دار آویخته را در چارت تشخیص دهیم.

اگر شمع‌های ژاپنی تک‌کندلی روی نمودار نمایان شوند به این معناست که ممکن است بازار برگشت داشته باشد.

اینجا با چهار الگوی تک کندلی آشنا می‌شویم:

الگوی کندل چکش (Hammer) و مرد به دار آویخته (Hanging Man)

کندل چکش (Hammer) و مرد به دار آویخته (Hanging Man) دقیقاً مانند هم به نظر می‌رسند اما بسته به کنش‌های قبلی قیمت معانی کاملاً متفاوتی دارند. هر دو بدنه‌های کوچک (سیاه یا سفید)، سایه‌های پایینی بلند و سایه‌های بالایی کوتاه دارند، یا هیچ سایه‌ای ندارند.

الگوی کندل چکش و مرد به دار آویخته

کندل چکش یک الگوی معکوس صعودی است که در طی روند رو به پایین شکل می‌گیرد. نام گذاری آن به این دلیل است که بازار در حال هموار کردن سطح با چکش است.

هنگامی که قیمت‌ها در حال افت است، چکش‌ها نشان می‌دهند که قیمت نزدیک به کف است و قیمت دوباره شروع به افزایش خواهد کرد.

سایه پایینی بلند نشان می‌دهد که فروشندگان قیمت‌ها را پایین‌تر برده‌اند، اما خریداران توانسته‌اند بر این فشار خرید فائق آمده و با قیمتی نزدیک به قیمت آغاز معامله را پایان دهند.

تنها به این دلیل که کندل چکش در روند رو به پایین مشاهده می‌کنید، به این معنا نیست که به صورت خودکار سفارش خرید بگذارید! پیش از آن که برای شلیک مطمئن باشد، لازم است صعود بیشتر تأیید شود. مثالی نوعی از این تأیید می‌تواند انتظار کشیدن برای شمع سفید باشد تا در بالای قیمت آغازین، در بخش سمت راست چکش معامله پایان یابد.

معیار تشخیص کندل چکش (Hammer)

  • در کندل چکش سایه بلند حدوداً دو یا سه برابر بدنه اصلی است.
  • سایه بالایی کوچک است یا اصلا سایه‌ای وجود ندارد.
  • بدنه اصلی در انتهای بالایی روند نزولی باشد.
  • رنگ بدنه اصلی در کندل چکش مهم نیست.

مرد به دار آویخته، الگوی معکوس نزولی است که می‌تواند سطح مقاومت بالا یا قوی را نیز نشان دهد. هنگامی که قیمت در حال افزایش است.

شکل گیری مرد به دار آویخته مشخص می‌کند که تعداد فروشندگان نسبت به خریداران شروع به افزایش کرده است.

سایه پایینی بلند نشان می‌دهد که فروشندگان در این جلسه قیمت را پایین کشانده‌اند. خریداران توانسته‌اند اندکی قیمت را به صورت قبل به بالا برگردانند اما این قیمت تنها نزدیک به قیمت آغاز است.

این اتفاق باید زنگ اخطارها را به صدا درآورد زیرا به ما می‌گوید دیگر خریدارانی باقی نمانده است تا تحرک لازم را برای حفظ روند صعودی قیمت تأمین کند.

معیار تشخیص الگوی مرد به دار آویخته (Hanging Man)

  • سایه پایینی بلند حدود دو یا سه برابر بدنه اصلی است.
  • سایه بالایی کوچک یا اصلا سایه‌ای وجود ندارد.
  • بدنه اصلی در انتهای بالایی روند صعودی قرار دارد.
  • رنگ بدنه اصلی مهم نیست، در حالی که بدنه سیاه نزولی‌تر از بدنه سفید است.

کندل چکش معکوس (Inverted Hammer) و شوتینگ استار (Shooting Star)

چکش معکوس (Inverted Hammer) و ستاره تیرانداز (Shooting Star) نیز همانند هم به نظر می‌رسند. تنها تفاوت میان آنها آن است که در روند روبه پایین یا رو به بالا هستید.

الگوی چکش معکوس یک کندل برگشتی رو به بالا است.

شوتینگ استار یا ستاره تیرانداز یک کندل برگشتی رو به پایین است.

بدنه‌های ریز و کوچک (توپر یا توخالی)، سایه‌های بالایی بلند، و سایه‌های پایینی کوچک یا صفر دارند.

کندل چکش معکوس و شوتینگ استار یا ستاره تیرانداز

الگوی چکش معکوس زمانی اتفاق می افتد که قیمت‌ها در حال کاهش است که نشان‌دهنده معکوس‌سازی احتمالی است. سایه بالایی بلند نشان می‌دهد که خریداران سعی کرده‌اند قیمت بالاتری را تقاضا کنند.

از آنجا که فروشندگان نتوانستند قیمت را به هیچ مقدار کمتری در پایان برسانند، این اتفاق شاخص خوبی از آن است که هر کسی می‌خواسته بفروشد، تاکنون فروخته است، و اگر دیگر فروشنده‌ای نمانده باشد، چه چیز باقی می‌ماند؟ خریداران.

شوتینگ استار الگوی برگشتی نزولی است که همانند چکش معکوس به نظر می‌رسد اما هنگامی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، اتفاق می افتد.

شکل آن نشان می‌دهد که قیمت در پایین‌ترین مقدار آن آغاز شده است، بالا رفته، اما دوباره به حدود مقدار قبلی خود برگردانده شده است.

این یعنی خریداران سعی کرده‌اند قیمت را به بالا بکشانند، اما فروشندگان وارد شده و بر آنها غلبه کرده‌اند. این اتفاق علامت قطعی نزول است زیرا هیچ خریدار دیگری باقی نمانده است چون همه آنها قتل عام شده‌اند.

توجه داشته باشید:

این ۴ الگویی که در این مقاله با آنها آشنا شدیم الگوهایی هستند که در بازار زیاد تکرار می‌شوند. شناخت این الگوها به شما کمک می‌کند تحلیل بهترین در بازار داشته باشید.

اسم این الگوها مهم نیست بلکه چیزی که حائز اهمیت است این است که اینها الگوهای بازگشتی هستد و هشداری هستند برای یک روند بازگشتی احتمالی.

می‌توان این چهار الگو را در الگوی چکش و کندل چکش معکوس خلاصه کرد.

قبلا هم گفتیم که اگر این الگوها در بازار اتفاق بیفتند تضمینی نیست که حتما بازگشت داشته باشند. بنابراین حتما قبل از معامله به فکر تاییدیه‌های بیشتری باشید.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب