کندل استیک چیست؟ | آشنایی با الگوهای کندلی

کندل استیک چیست؟ | آشنایی با الگوهای پایه شمع ژاپنی

در مقاله‌های قبلی با کندل‌ها و کاربردشان در تحلیل تکنیکال آشنا شدیم حالا در این مقاله می‌خواهیم با الگوهای کندلی یا کندل استیک آشنا شویم. و هر کدام را بررسی کنیم و ببینیم چه شباهت‌هایی با هم دارند. و چه تأثیری روی عملکرد قیمت دارند. فرفره، مارابوزو و دوجی اسم این الگوهای کندل استیک هستند.

الگوی کندل استیک فرفره

شمع‌هایی با سایه بالایی بلند، سایه پایینی کوتاه و بدنه اصلی کوچک فرفره نامیده می‌شود. رنگ بدنه اصلی چندان مهم نیست. این الگوی فرفره تردد میان خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد.

الگوی کندل استیک فرفره

بدنه اصلی کوچک (چه توخالی چه توپر) تغییر کمی را از قیمت آغازین به پایانی نشان می‌دهد و سایه‌ها نشان می‌دهند که هم خریداران و هم فروشندگان در حال ستیز هستند اما هیچ کس نتوانسته برنده شود.

حتی با وجود آن که جلسه با تغییری کوچک آغاز شود یا پایان یابد، قیمت‌ها در این اثنا به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر و پایین‌تر می‌رود. نه خریداران و نه فروشندگان می‌توانند برنده شوند و نتیجه بازی تساوی است.

اگر فرفره در طول روندهای رو به بالا شکل گیرد، معمولاً به این معناست که خریداران زیادی باقی نمانده است و ممکن است جهت معکوس شود.

اگر فرفره‌ها در طول روندهای رو به پایین شکل گیرد، معمولاً به این معناست که فروشندگان زیادی باقی نمانده است و ممکن است جهت معکوس شود.

الگوی کندل استیک مارابوزو

کلمه Marubozu در ژاپنی به معانی سرکچل است. بنابراین شمع مارابوزو یعنی یک شمع کچل.

Marubozu یعنی هیچ سایه‌ای از بدنه‌ها وجود ندارد. بسته به آن که بدنه شمع توپر یا توخالی باشد، بالاترین و پایین‌ترین قیمت، همانند قیمت آغازین یا پایانی آن یکسان خواهد بود. دو نوع Marubozu را در شکل زیر بررسی کنید.

الگوی کندل استیک مارابوزو

مارابوزوی سفید شامل بدنه سفید بلند بدون هیچ سایه‌ای است. قیمت آغازین مساوی پایین‌ترین قیمت است و قیمت پایانی مساوی بالاترین قیمت است.

این شکل، شمع مایل به صعود است زیرا نشان می‌دهد که خریداران کنترل کل جلسه را در دست داشته‌اند. این معمولا نشان می‌دهد یک صعود ادامه‌دار آغاز می‌شود یا یک روند نزولی به صعودی تبدیل خواهد شد.

الگوی کندل استیک مارابوزوی سیاه شامل بدنه سیاه بلند بدون هیچ سایه‌ای است. قیمت آغازین مساوی بالاترین قیمت است و قیمت پایانی مساوی پایین‌ترین قیمت است. این شکل، شمع نزولی است زیرا نشان می‌دهد که فروشندگان کل جلسه را تحت کنترل دارند. این معمولا نشان می‌دهد یک نزول ادامه‌دار آغاز می‌شود یا یک روند صعودی به نزولی تبدیل خواهد شد.

نکاتی که با توجه به جایگاه و رنگ مارابوزو باید به آنها دقت داشته باشید:

مارابوزوی سفید

اگر الگوی کندل استیک مارابوزوی سفید در پایان یک روند صعودی شکل بگیرد، احتمال اینکه روند تداوم داشته باشد، زیاد است.

اگر مارابوزی سفید در پایان یک روند نزولی شکل بگیرد، احتمال اینکه روند بازگشت داشته باشد، زیاد است.

مارابوزوی سیاه

اگر مارابوزوی سیاه در پایان یک روند نزولی شکل بگیرد، احتمال اینکه روند تداوم داشته باشد، زیاد است.

اگر مارابوزی سیاه در پایان یک روند صعودی شکل بگیرد، احتمال اینکه روند بازگشت داشته باشد، زیاد است.

الگوی کندل استیک دوجی

کندل‌های دوجی دارای قیمت آغاز و پایان یکسان هستند یا حداقل بدنه‌هایشان به شدت کوچک است. Doji باید بدنه کوچکی داشته باشد به گونه‌ای که به صورت خط باریک به نظر برسد.

کندل‌های دوجی نشان دهنده دودلی یا نزاع بر سر حاکمیت میان خریداران و فروشندگان است. در طول جلسه قیمت‌ها به بالا و پایین قیمت آغازین حرکت می‌کنند، اما در قیمتی بسیار نزدیک به قیمت آغازین خاتمه می‌یابد.

نه خریداران و نه فروشندگان می‌توانند برنده شوند و در نهایت نتیجه تساوی به دست می‌آید.

چهار نوع کندل دوجی وجود دارد. طول سایه‌های بالایی و پایینی می‌تواند تغییر کند و شمع حاصله شبیه به صلیب، صلیب برعکس یا علامت به علاوه به نظر می‌رسد. کلمه Doji هم به شکل مفرد و هم جمع آن بر می‌گردد.

الگوی کندل استیک دوجی

هنگامی که کندل دوجی روی نمودارتان شکل گیرد، توجه ویژه‌ای به شمع‌های قبل از آن داشته باشید.

اگر بعد از چند شمع با بدنه‌های توخالی بلند (مانند Marubozu سفید)، کندل دوجی شکل بگیرد، این نشان می‌دهد که خریداران در حال تحلیل رفتن و ضعیف شدن هستند. برای آن که قیمت‌ها به بالا رفتن ادامه دهند، خریداران بیشتری لازم است اما خریدار دیگری وجود ندارد!

فروشندگان به دل خود صابون می‌زنند و به دنبال آن هستند که وارد شده و دوباره قیمت‌ها را به پایین برگردانند.

الگوی کندل استیک دوجی

اگر بعد از چند شمع با بدنه‌های توپر و بلند (مانند Marubozu مشکی)، کندل دوجی شکل گیرد، این نشان می‌دهد که فروشندگان در حال تحلیل رفتن و ضعیف شدن هستند.

برای آن که کاهش قیمت‌ها ادامه داشته باشد، فروشندگان بیشتری لازم است اما دیگر فروشنده‌ای وجود ندارد! خریداران برای فرصتی که دوباره ارزانی شود، به دل خود صابون می‌زنند.

الگوی کندل استیک دوجی

در حالیکه به دلیل نبود فروشندگان جدید، این کاهش قیمت در حال از بین رفتن است، قدرت خرید بیشتر لازم است تا هر گونه معکوس سازی نثبیت شود.

به دنبال کندل سفید برای پایان دادن در قیمتی بالاتر از قیمت آغاز شمع بلند سیاه باشید. به عبارت دیگر بعد از کندل دوجی، یک کندل افزایشی ایجاد شود که بالاتر از نقطه آغاز کندل نزولی قبلی بسته شود.

در بخش‌های بعدی بر شکل‌گیری شمع‌هایی خاص و آنچه آنها به ما می‌گویند نگاه خواهیم کرد. امیدواریم در انتهای این درس کندل استیک، بدانید چگونه الگوهای کندل استیک را شناسایی کرده و تصمیمات دادوستدی صحیحی بر مبنای آنها بگیرید.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب