آشنایی با ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

آشنایی با فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

ما از نسبت‌های فیبوناچی در معاملاتمان بسیار استفاده خواهیم کرد پس بهتر است آن را یاد بگیرید و همانند دست پخت مادرتان آن را دوست داشته باشید.

فیبوناچی بحثی بسیار گسترده است و مطالعات بسیار متفاوتی با اسامی عجیب در این زمینه انجام شده است اما ما می‌خواهیم به دو تا از آن‌ها بپردازیم: فیبوناچی اصلاحی و گسترده.

فیبوناچی کیست؟

بیایید ابتدا شما را با خود فیبوناچی آشنا کنیم… لئوناردو فیبوناچی.

لئوناردو فیبوناچی

نه، لئوناردو فیبوناچی سر آشپزی مشهور نیست. در واقع، او ریاضیدان مشهور ایتالیایی بود که به عنوان نابغه خیلی خیلی باهوش و مشهوری هم شناخته می‌شود.

او هنگامی که سری ساده‌ای از اعداد را، که نسبت‌هایی را به وجود می‌آوردند که ویژگی‌های طبیعی اشیا در جهان را توضیح می‌داد، کشف کرد، ناگهان فریاد زد «آهان، یافتم».

نسبت‌ها از این مجموعه اعداد ایجاد می‌شوند: ۰، ۱، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳، ۲۱، ۳۴، ۵۵، ۸۹، ۱۴۴ …

این سری اعداد با صفر آغاز می‌شود و با ۱ ادامه می‌یابد، سپس ۱+۰ تا ۱ به عنوان عدد سوم به دست آید.

سپس، عدد دوم و سوم جمع می‌شوند (۱+۱) تا ۲ برای عدد چهارم حاصل شود، و ادامه می‌یابد.

بعد از چند عدد اول در این توالی، اگر نسبت هر یک از این اعداد را به عدد بالاتر جلویی‌اش اندازه بگیرید، 0.618 می‌رسید، برای مثال 34 تقسیم بر 55 مساوی 0.618

اگر نسبت دو عدد را به صورت یک در میان اندازه بگیرید، به 0.382 می‌رسید. برای مثال ۳۴ تقسیم بر ۸۹ مساوی است با 0.382  و هرچه پیش رویم آن قدر طولانی است که در توضیح گنجانده شود.

از آنجا که این نسبت‌ها را می‌توان در بسیاری اشیا به طور طبیعی دید، به این نسبت «میانگین طلایی» گفته می‌شود. بسیار خوب، سخنان نامفهوم کافی است. با تمام آن اعداد می‌توانید فیلی را از پای درآورید.

بریم سر اصل مطلب، این‌ها نسبت‌هایی هستند که مجبورید آنها را بشناسید:

سطوح فیبوناچی اصلاحی

0.236, 0.382, 0.500, 0.618, 0.764

سطوح فیبوناچی گسترشی 

0.382, 0.618, 1.000, 1.382, 1.618

سطوح فیبوناچی اصلاحی و گسترشی 

لازم نخواهد بود که بدانید چگونه همه اینها محاسبه شده‌اند زیرا پلتفرم معاملاتی متاتریدر تمامی کارها را برای شما انجام خواهد داد.

به علاوه، ماشین حساب فیبوناچی خوبی داریم که می‌تواند این سطوح را به صورت معجزه آسایی برای شما محاسبه کند. در هر حال، همیشه خوب است با نظریه بنیادینی که پشت این شاخص است، آشنا باشید.

معامله‌گران از سطوح فیبوناچی اصلاحی به عنوان نواحی حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند.

از آنجا که بسیاری از معامله‌گران این سطوح یکسان را مشاهده می‌کنند و سفارش‌های خرید و فروش خود را بر اساس آن‌ها می‌گذارند، تا وارد معامله شده یا آن را متوقف کنند، سطوح حمایت و مقاومت زمینه را برای انجام معاملات فراهم می‌کند.

معامله‌گران، سطوح فیبوناچی گسترشی را به عنوان موقعیتی برای تعیین حد سود استفاده می‌کنند.

دوباره، به دلیل آن که بسیاری از معامله‌گران برای ثبت سفارش حد سود خود، سطوح را در نظر می‌گیرند، این ابزار زمینه را برای آن مهیا می‌کند که بیشتر از انتظارات خود – تکمیل کننده به کار آیند.

اکثر نرم افزارهای ترسیم نمودار هم شامل فیبوناچی اصلاحی است، هم شامل ابزارهای فیبوناچی گسترشی.

برای آن که سطوح فیبوناچی را بر نمودارهایتان اعمال کنید، نیاز خواهید داشت نقاط سویینگ سقف و سویینگ کف را شناسایی کنید.

شناسایی نقاط سویینگ سقف و سویینگ کف برای رسم فیبوناچی

نقاط بازگشت قیمت در فیبوناچی

اولین چیزی که باید درباره ابزار فیبوناچی بدانید آن است که این ابزار زمانی به بهترین شکل کار می‌کند که بازار دارای روند است.

ایده آن این است که هنگامی که بازار روندی صعودی دارد، در بازگشت مجدد در سطح حمایت فیبوناچی اقدام به خرید کرده و زمانی که بازار روندی نزولی دارد، در بازگشت مجدد در سطح مقاومت فیبوناچی اقدام به فروش نمایید.

برای آن که این سطوح را بیابیم، مجبورید نقاط سویینگ کف و نقاط سویینگ سقف را پیدا کنید. سپس برای روندهای نزولی، بر روی نشانگر فیبوناچی کلیکی کرده و سپس ماوس را بر روی بالاترین نقطه نگه داشته و آن را تا انتهای پایین‌ترین نقطه کشیده و رها کنید.

برای روندهای صعودی، مخالف آن را انجام دهید. بر روی نشانگر فیبوناچی کلیک کرده و اشاره‌گر ماوس را بر روی پایین‌ترین نقطه قرار داده و آن را تا انتهای بالاترین نقطه بکشید و رها کنید.

حال، بیایید به چند مثال در خصوص نحوه اعمال سطوح ردگیری مجدد فیبوناچی در بازار نگاهی بیندازیم.

روند صعودی

تصویر زیر نمودار روزانه دلار استرالیا به دلار آمریکا (AUDUSD) را نشان می‌دهد.

ابزار فیبوناچی

در این جا با کلیک بر نوسان پایین در 0.6955 در ۲۰ آوریل سطوح ردگیری مجدد فیبوناچی را ترسیم کردیم و اشاره گر ماوس را روی نوسان بالا در 0.8264 در ۳ ژوئن کشیدیم. عالی است! نرم افزار به صورت معجزه آسایی سطوح ردگیری مجدد را به شما نشان می‌دهد.

چنان که در نمودار می‌بینید، سطوح ردگیری مجدد 0.7955 (23.6٪)، 0.7764 (38.2٪)، 0.7609 (50.0٪)، 0.7454 (61.8٪) و 0.7263 (76.4٪) بوده‌اند.

حال، انتظار آن است که دلار استرالیا/دلار آمریکا از قسمت بالای اخیر خود، دوباره ردگیری کند، در یکی از آن سطوح فیبوناچی، حمایت خواهد یافت زیرا هنگامی که قیمت‌ها دوباره به حالت قبلی خود می‌روند، دادوستد کنندگان سفارش‌های خرید خود را در این سطوح تنظیم می‌کنند.

اکنون، بیایید به آن چه بعد از رخداد نوسان بالا اتفاق افتاده است، نگاهی بیندازیم.

ابزار فیبوناچی در فارکس

قیمت درست در سطح 23.6٪عقب می‌کشد و در دو هفته بعد به افت خود ادامه می‌دهد. حتی سطح 38.2٪ را نیز تجربه کرده است اما نتوانسته به مقادیر زیر آن نزدیک شود.

بعد از آن، در ۱۴ ژوئیه، بازار حرکت رو به بالای خود را از سر می‌گیرد و سرانجام نوسان بالا را می‌شکند. آشکارا، خرید در سطح 38.2٪ فیبوناچی دادوستدی سودآور در بلندمدت خواهد بود!

روند نزولی

حال، بیایید ببینیم چگونه از ابزار ردگیری مجدد فیبوناچی در طول روندی رو به پایین استفاده کنیم. در زیر نمودار ۴-ساعته یورو به دلار آورده شده است.

ابزار فیبوناچی فارکس

چنان که می‌توانید ببینید، نوسان بالای خود را در 1.4195 در ۲۶ ژانویه و نوسان پایین را چند روز بعد در 1.3854 در تاریخ ۲ فوریه یافتیم. سطوح ردگیری مجدد عبارتند از 1.3933 (23.6٪)، 1.4023 (50.0٪)، 1.4064 (61.8٪)، 1.4114 (76.4٪).

انتظار روند رو به پایین آن است که اگر قیمت از این مقدار پایین مجدداً ردگیری کند، در یکی از سطوح فیبوناچی با مقاومت روبه رو خواهد شد زیرا دادوستد کنندگان با سفارش‌های فروش خود در آنجا حاضر خواهند بود.

بیایید به آنچه بعد از آن رخ می‌دهد نگاه کنیم.

ابزار فیبوناچی

بازار سعی می‌کند قیمت را بالا ببرد، برای مدتی کوتاه پیش از تجربه کردن سطح 50.0٪ در زیر سطح 38.2٪ تغییرات را متوقف کند. اگر سفارشی در 38.2٪ یا 50.0٪ داشته باشید، از این دادوستد پیپ‌های زیادی به جیب خواهید زد.

در این دو مثال، مشاهده می‌کنیم که قیمت در سطح ردگیری مجدد فیبوناچی اندکی حمایت یا مقاومت موقت را به خود دیده است. به دلیل آن که همه افراد از ابزار فیبوناچی استفاده می‌کنند، آن سطوح، سطوح حمایت و مقاومت خود-تکمیل کننده می‌شوند.

نکته‌ای را که باید در نظر داشته باشید این است که قیمت همواره از این سطوح جهش نخواهد کرد. به آنها باید به عنوان نواحی دلخواه نگاه کنید.

برای الان، چیزی وجود دارد که باید درباره استفاده از ابزار فیبوناچی به یاد داشته باشید و این آن است که استفاده از آن همواره ساده نیست!

اگر آنها این قدر ساده بودند، دادوستد کنندگان همیشه سفارش‌های خود را در سطوح فیبوناچی قرار می‌دادند و بازارها روندی پیدا می‌کردند که تا ابد ادامه می‌یافت.

چه موقع فیبوناچی با شکست روبرو می‌شود؟

قبلاً در اول ابتدایی گفتیم سطوح حمایت و مقاومت بالاخره می‌شکنند. خوب، ببینیم چگونه از سطوح فیبوناچی برای یافتن سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌شود.

حال، بیایید به مثالی توجه کنیم که ابزار ردگیری مجدد فیبوناچی با شکست روبرو می‌شود.

در زیر نمودار ۴-ساعته پوند به دلار (GBPUSD) آورده شده است.

در اینجا، می‌بینید که این جفت در روندی روبه پایین است، پس تصمیم می‌گیرید ابزار فیبوناچی خود را به کار بگیرید، تا به شما کمک کند نقطه ورود خوبی بیابید. از نوسان بالا در 1.5383 و نوسان پایین در 1.4799 استفاده می‌کنید.

می‌بینید که این جفت از دو کندل قبلی، در سطح 50.0٪ متوقف می‌شوند.

به خود می گویید: «اوه پسر! این سطح 50.0٪ فیبوناچی است! متوقف شده است! زمان ناراحتی و افسوس به سر آمده است!»

ابزار فیبوناچی در معامله

حال، اگر واقعاً سفارشی در آن سطح گذاشتید، نه تنها رویایتان نقش بر آب می‌شود، بلکه اگر این ریسک را به درستی مدیریت نکنید، حسابتان ضربه شدیدی خواهد دید.

نگاه کنید چه اتفاقاتی می افتد.

ابزار فیبوناچی در معاملات فارکس

چنین نتیجه می‌شود که نوسان پایین در زیر روند رو به پایین بوده و بازار شروع به بالاتر رفتن از نقطه نوسان بالا می‌کند.

درسی که از این می‌گیریم، چیست؟

با وجود آن که سطوح فیبوناچی، همانند سایر ابزارهای فنی، احتمال بالاتری برای موفقیت شما ایجاد می‌کنند، آن‌ها همیشه کار نمی‌کنند. نمی‌دانید آیا قیمت پیش از از سر گرفتن روند به سطح 38.2٪‌ معکوس خواهد شد یا نه.

گاهی اوقات ممکن است پیش از معکوس شدن، سطوح 50.0٪ یا 61.8٪ را بزند. لعنتی، قیمت گاهی آقای فیبوناچی را نادیده می‌گیرد و تمامی سطوح پیشین را می‌شکند. به یاد داشته باشید، بعد از آن که قیمت به سطح حمایت یا مقاومت موقت می‌رسد، همواره روند رو به بالای خود را ادامه نخواهد داد، بلکه در عوض به حرکت خود از نوسان پایین یا بالای قبلی ادامه می‌دهد. مشکل رایج دیگر در استفاده از ابزار فیبوناچی تعیین آن است که کدام نوسان بالا و نوسان پایین استفاده شود.

افراد به شکل‌هایی متفاوت به نمودارها نگاه می‌کنند، به بازه‌های زمانی متفاوتی نگاه می‌کنند و جبهه گیری‌های اساسی مخصوص خود را دارند.

مبنا آن است که هیچ مسیر درست مطلقی وجود ندارد، به ویژه زمانی که روند نمودار چندان واضح نیست. گاهی اوقات مسابقه حدس زدن است.

به این دلیل است که لازم است مهارت‌های خود را تقویت کرده و ابزار فیبوناچی را با جعبه ابزار فارکستان ترکیب کرده تا احتمال موفقیتتان بیشتر شود.

در درس بعد، به شما نشان خواهیم داد که چگونه از ابزار فیبوناچی به همراه شکل‌های دیگر سطوح حمایت و مقاومت و شمع‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول مقاله آشنایی با ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال چیست؟

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال مجموعه‌ای از ابزارهای مورد استفاده برای شناسایی سطوح بالقوه حمایت و مقاومت در بازارهای مالی است. این ابزار بر اساس دنباله اعداد فیبوناچی و نسبت آن‌ها محاسبه می‌شود.

لول‌های اصلاحی فیبوناچی چیست؟

فیبوناچی اصلاحی یک ابزار تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی سطوح بالقوه حمایت یا مقاومت در حرکت اصلاحی قیمت استفاده می‌شود. فیبوناچی اصلاحی با اندازه‌گیری فاصله بین نقطه بالا و پایین در یک روند و سپس رسم خطوط افقی در سطوح کلیدی فیبوناچی 23.6٪، 38.2٪، 50٪، 61.8٪ و 100٪ محاسبه می‌شود.

سطوح گسترشی فیبوناچی چیست؟

سطوح گسترشی فیبوناچی یکی دیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای شناسایی هدف معاملات است که برای شناسایی سطوح بالقوه حمایت یا مقاومت فراتر از محدوده قیمت فعلی در چارت استفاده می‌شود. این ابزار با استفاده از فاصله بین نقطه بالا و پایین در روند قیمت تا سطوح کلیدی فیبوناچی 161.8٪، 261.8٪ و 423.6٪ محاسبه می‌شود.

بهترین اندیکاتورهای رسم خودکار فیبوناچی اصلاحی در چارت معاملاتی چیست؟

اندیکاتورها در چارت معاملاتی، رسم فیبوناچی را برای معامله‌گران بسیار سهل می‌کنند. معامله‌گران می‌توانند برای دانلود اندیکاتور رسم خودکار فیبوناچی در متاتریدر به صفحه دانلود اندیکاتور فیبوناچی در متاتریدر 4 مراجعه کنند.
همچنین برای اجرای اندیکاتور رسم خودکار فیبوناچی در تریدینگ ویو می‌توانید به صفحه اندیکاتور فیبوناچی در تریدینگ ویو مراجعه کنید.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب