نحوه تشخیص بازگشت روند در بازار

نحوه تشخیص بازگشت روند در بازار

در این قسمت از سری مقالات آموزش فارکس، به بررسی بازگشت روند در نمودار می‌پردازیم. با ایران بروکر در این مقاله همراه باشید.

مقایسه بازگشت روند و اصلاح قیمت

تشخیص مناسب بین اصلاح و بازگشت می‌تواند تعداد معاملات زیان‌آور را کاهش دهد و حتی برخی از معاملات سود آور برای شما ایجاد کند. طبقه بندی حرکت قیمت به عنوان اصلاح یا بازگشت بسیار مهم است. چندین تفاوت کلیدی در تشخیص اصلاح و بازگشت روند وجود دارد که عبارتند از:

بازگشت روند

شناسایی اصلاح

راه رایج برای شناسایی اصلاح قیمت استفاده از سطوح فیبوناچی است. در اکثر موارد، اصلاح قیمت در اطراف مناطق 38.2٪، 50٪، 61.8٪ سطوح  فیبوناچی صورت می‌گیرد. اگر قیمت فراتر از این سطوح برود، ممکن است علامت دهد که بازگشت روند روی خواهد داد. دقت کنید که نگفتیم “حتما” رخ خواهد داد. همانطور که احتمالاً متوجه شده‌اید، تحلیل تکنیکال علم دقیقی نیست؛ زیرا بر اساس احتمال است؛ بنابراین هر احتمالی ممکن است رخ دهد.

بازگشت روند

در این مورد، قیمت در سطح 61.8٪ استراحت کرد و سپس روند صعودی را از سر گرفت. بعد از مدتی، دوباره عقب کشید و در سطح 50٪ توقف کرد و سپس بالاتر رفت.

راه دیگر برای پی بردن به بازگشت قیمت، استفاده از نقاط پیوت است. در روند صعودی، معامله گران به نقاط حمایت پایین‌تر (S3، S2، S1) نگاه کرده و صبر می‌کنند تا بشکند. در روند نزولی، معامله گران به نقاط مقاومت بالاتر (R3 R2 R1) نگاه کرده و صبر می‌کنند تا بشکند. اگر شکسته شد، بازگشت می‌تواند در حال شکل‌گیری باشد!

بازگشت روند

آخرین روش استفاده از خطوط روند است. هنگامی که خط روند اصلی شکسته شد، ممکن است بازگشت روند در حال شکل گیری باشد. با استفاده از این ابزار فنی همراه با الگوهای کندلی که قبلاً مورد بحث قرار گرفت، معامله‌گر به احتمال زیاد قادر به تشخیص بازگشت روند است.

بازگشت روند

در حالی که این روش‌ها می‌توانند بازگشت را شناسایی کنند، اما هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین تمرین و تجربه باشد. با گذشت زمان به اندازه کافی می‌توانید روش مناسبی برای شخصیت معاملاتی خود در شناسایی اصلاح و بازگشت پیدا کنید.

محافظت در برابر بازگشت

هر زمان که موقعیت اصلاح را مشاهده می‌کنید، از استاپ لاس استفاده کنید. مانند زمانی‌که برای شنا به دریا می‌روید و از جلیقه نجات استفاده می‌کنید. استاپ لاس‌ها، محافظ سرمایه شما هستند.

بازگشت روند

همانطور که قبلاً گفتیم، بازگشت می‌تواند در هر زمانی رخ دهد. اصلاح می‌تواند بدون هشدار تبدیل به بازگشت شود. این امر باعث می‌شود استفاده از حد توقف متحرک (Trailing Stop Loss) در بازارهای دارای روند، بسیار مهم شود. با استفاده از حد توقف متحرک، به طور موثری می‌توانید از خروج خیلی زود از موقعیت در اصلاح جلوگیری کنید و در صورت لزوم از بازگشت خارج شوید. لازم نیست تمام سود روند را بدست بیاورید. فقط بدانید چگونه اصلاح را از بازگشت تشخیص دهید. این بخش مهمی از روند معاملاتی شماست. داشتن توانایی برای انجام این کار به طور موثری موجب کاهش زیان شما خواهد شد.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب

منتخب سردبیر

دیدگاه خود را بنویسید

مرتب سازی
ali ۲۴ مهر ۱۴۰۰

سلام روز بخیر ، یه چیزی که من را خیلی گیج کرده ما به مبنا رشد مقدار پیپ سود می کنیم مثلا اگه 68.00 سود کرده باشیم به تعداد 68 پیپ از مبلغ خریدمون سود کردیم.

حالا اگه بخوایم این را به دلار حساب کنیم باید عدد پیپ را 0.0001 را ضربدر نرخ ارز کنیم یا تقسیم بر اون کنیم. ممنون



علی ۰۹ تیر ۱۴۰۰

در قسمت پااینن سمت چپ در جدول در پایین قسمت توضیحات بازگشت:شما اشتباه نوشتین...در روند نزولی علاقه کمی به فروش دارد در نتیجه قیمت افزایش میابد....اینو باید بنویسین ...ولی بر عکس نوشتین