چطور قدرت شکست یک سطح را اندازه بگیریم؟

چطور قدرت شکست یک سطح را اندازه بگیریم؟

در این قسمت از سری مقالات آموزش فارکس، به بررسی قدرت شکست می‌پردازیم. با ایران بروکر در این مقاله همراه باشید.

همانگونه که قبلاً گفتیم، زمانی که روند برای مدت زمان طولانی حرکت کرده و شروع به تثبیت می‌کند، یکی از این دو مورد می‌تواند رخ دهد:

  1. قیمت می‌تواند در همان جهت ادامه یابد
  2. قیمت می‌تواند معکوس شود

آیا راهی برای تأیید شکست وجود دارد؟

چند راه وجود دارد تا بفهمیم که روند دارد به پایان نزدیک می‌شود و شکست معکوس در راه است.

استفاده از اندیکاتور MACD برای تشخیص قدرت شکست

در حال حاضر اطلاعات خوبی برای استفاده از اندیکاتور MACD دارید. اگر چنین نیست، درس MACD را بررسی کنید. MACD یکی از رایج‌ترین اندیکاتورهای مورد استفاده معامله‌گران است. این اندیکاتور ساده، ولی قابل اعتماد است و می‌تواند در پیدا کردن حرکت به شما کمک کند. MACD را می‌توان با راه‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد اما یکی از جذاب‌ترین روش‌ها استفاده از آن برای شناسایی قدرت شکست است. هیستوگرام تفاوت بین خط آهسته و خط سریع را در MACD نشان می‌دهد. هنگامی که هیستوگرام بزرگ‌تر می‌شود، یعنی قدرت شکست بالا است و حرکت قوی‌تر می‌شود. هنگامی که هیستوگرام کوچک‌تر می‌شود، یعنی قدرت شکست کم است و شتاب ضعیف‌تر می‌شود.

قدرت شکست روند

هنگام تلاش برای تشخیص بازگشت روند چگونه می‌توانیم از این ابزار استفاده کنیم؟

از آنجا که MACD قدرت حرکت را به ما نشان می‌دهد، منطقی است که وقتی بازار روندی را ایجاد می‌کند، قدرت حرکت هم افزایش یابد. با این حال، اگر MACD شروع به کاهش قدرت کند، حتی هنگامی که روند ادامه دارد، می‌توانید حدس زد که حرکت در حال کاهش قدرت است و این روند می‌تواند نزدیک به پایان باشد.

می‌توانید در تصویر ببینید که با حرکت قیمت به سمت بالاتر، MACD کوچک‌تر می‌شد. این بدان معنی است که حتی وقتی قیمت هنوز در یک روند قرار داشت، روند شروع به ضعیف شدن کرد. از این اطلاعات، می‌توان نتیجه گرفت که بازگشت روند بسیار محتمل است.

اندیکاتور قدرت نسبی یا RSI

اندیکاتور RSI ابزار دیگری است که برای تأیید شکست معکوس مفید است. در واقع این اندیکاتور، تغییرات بین قیمت‌های بسته شدن در سقف و کف را برای یک دوره زمانی معین نشان می‌دهد. زیاد وارد جزئیات نمی‌شویم اما برای اطلاعات بیشتر درس آر اس آی را بررسی کنید. می‌توان از RSI به روش مشابه MACD استفاده کرد. از این لحاظ که واگرایی را مشخص می‌کند. با تشخیص این واگرایی‌ها، می‌توانید باز گشت‌های روند احتمالی را پیدا کنید و به قدرت شکست روند یا سطوح مهم در چارت پی‌ببرید.

قدرت شکست در فارکس

RSI همچنین برای دیدن اینکه چه مدت روند در حال اشباع از خرید و یا اشباع از فروش بوده است نیز مناسب است. نشانه رایج از اینکه بازار در اشباع از خرید است، این است که RSI بالاتر از ۷۰ است. از سوی دیگر، نشانه رایج از اینکه بازار در اشباع از فروش است، این است که RSI زیر ۳۰ قرار دارد.

از آنجا که روندها، حرکت‌هایی در یک جهت برای مدت زمان طولانی‌اند، اغلب می‌بینید که RSI به محدوده اشباع از خرید یا اشباع از فروش وارد می‌شود. اگر در یک روند، علامت‌های اشباع از فروش یا اشباع از خرید برای مدت زمان طولانی ایجاد شود و شروع به حرکت در محدوده RSI کند، نشانه خوبی است از اینکه روند ممکن است معکوس شود.

قدرت شکست

در مثال بالا، RSI نشان داد که بازار برای مدت طولانی در اشباع خرید بوده است. هنگامی که RSI کمتر از ۷۰ را نشان دهد، علامت خوبی است که روند در آستانه معکوس شدن است.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب