همبستگی بین جفت ارزها در فارکس | بررسی کامل

همبستگی بین جفت ارزها در فارکس | بررسی کامل

قبل از اینکه وارد جزئیات همبستگی بین جفت ارزها شویم، باید بگوییم که دلار آمریکا و طلا رابطه خیلی خوبی با هم ندارند. معمولاً، وقتی ارزش دلار افزایش می‌یابد، طلا کاهش می‌یابد و برعکس.

همبستگی بین جفت ارزها چیست؟

منطق قدیمی این است که در زمان ناآرامی اقتصادی، سرمایه گذاران تمایل به فروش دلار آمریکا و خرید طلا دارند.

همبستگی بین جفت ارزهای فارکس

بر خلاف دارایی‌های دیگر، طلا ارزش ذاتی خود را حفظ می‌کند. امروزه، رابطه معکوس بین دلار آمریکا و طلا هنوز هم باقی مانده است. این یک نمونه از همبستگی بین جفت ارزها است که به دلیل جذابیت پناهگاه امن طلا، هر زمان که مشکل اقتصادی در آمریکا یا سراسر جهان وجود دارد، سرمایه گذاران اغلب به سراغ طلا می‌روند.

برعکس این هم اتفاق می افتد زمانی که نشانه‌هایی از رشد وجود سرمایه گذاران به سراغ دلار می‌روند. نگاهی به این نمودار عالی بیندازید:

همبستگی بین جفت ارزها

در حال حاضر، استرالیا سومین تولید کننده طلا در جهان است و هر سال حدود ۵ میلیارد دلار طلا تولید می‌کند؟ از لحاظ تاریخی، دلار استرالیا به دلار آمریکا (AUDUSD) همبستگی عظیم ۸۰٪ را با قیمت طلا دارد!

همبستگی بین جفت ارز در فارکس

فرانک سوئیس نیز دارای ارتباط قوی با طلاست. وقتی قیمت طلا کاهش می‌یابد دلار آمریکا به فرانک سوئیس (USDCHF) معمولاً صعود می‌کند. در مقابل، وقتی قیمت طلا بالا می‌رود این جفت ارز کاهش می‌یابد. بر خلاف دلار استرالیا، دلیل اینکه فرانک سوئیس به همراه طلا حرکت می‌کند این است که بیش از ۲۵٪ از پول سوئیس توسط ذخایر طلا پشتیبانی می‌شود.

ارتباط بین طلا و ارزهای اصلی تنها یکی از موضوعات بسیاری است که بررسی خواهیم کرد.

در خصوص طلای سیاه بیشتر بدانید

همبستگی بین جفت ارزها

هم بستگی بین جفت ارزها برای نفت هم به همین شکل عمل می‌کند. همانطور که می دانید، به نفت خام اغلب «طلای سیاه» می گویند. نفت ماده مخدری است که در رگ‌های اقتصاد جهانی جریان دارد زیرا منبع اصلی انرژی است.

کانادا، یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان، حدود ۲ میلیون بشکه نفت در روز به آمریکا صادر می‌کند، یعنی بزرگ‌ترین تأمین کننده نفت آمریکا است این بدان معنی است که کانادا فروشنده اصلی طلای سیاه به آمریکا است!

به دلیل حجم بالا، تقاضا زیادی برای دلار کانادا ایجاد می‌کند.

همبستگی بین جفت ارزها

جفت ارز دلار آمریکا به دلار کانادا (USDCAD) می‌تواند نحوه واکنش مصرف کنندگان آمریکا به تغییر قیمت نفت را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. اگر تقاضای آمریکا افزایش یابد، تولید کنندگان نیاز به سفارش نفت بیشتری دارند تا به تقاضا پاسخ دهند. این می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود که ممکن است به کاهش جفت ارز دلار آمریکا به دلار کانادا (USDCAD) منجر شود.

اگر تقاضای آمریکا کاهش یابد، تولید کنندگان ممکن است تصمیم به کاهش واردات بگیرند زیرا نیاز به تولید کالای بیشتر ندارند. تقاضای نفت ممکن است کاهش یابد که می‌تواند تقاضا برای CAD را کاهش دهد. بعضی از کارگزاران فارکس به شما اجازه می‌دهند تا طلا، نفت و دیگر کالاها را معامله کنید.

آنجا به آسانی می‌توانید نمودارهایشان را با استفاده از نرم افزارشان ببینید. همچنین می‌توانید در http://www.timingcharts.com و http://www.kitco.com قیمت طلا را رصد کنید.

همبستگی بین جفت ارزها

وقتی به طور همزمان چند جفت ارز را در حساب خود معامله می‌کنید، همیشه مطمئن شوید که از میزان ریسک خود را تحت کنترل دارید.

ممکن است فکر کنید که با معامله در جفتهای مختلف، ریسک خود را پخش می‌کنید اما بسیاری از جفت ارزها تمایل به حرکت در یک جهت دارند.

اجازه دهید مثالی شامل دو جفت بسیار همبسته در دوره یک هفته‌ای را بررسی کنیم. جفت ارز پوند به دلار (GBPUSD) و یورو به دلار (EURUSD):

همبستگی بین جفت ارزها

بر اساس جدول و با ضریب همبستگی ۰. ۹۴، بدیهی است که همبستگی بالایی در این جفت ارز خاص وجود دارد. EUR/USD تمایل شدیدی دارد که در کنار GBP / USD باشد و همپای او حرکت کند!

تصویر کلی را دیدید. نکته این است که این دو جفت دست در دست هم آواز می‌خوانند و با هم جست و خیز می‌کنند. برای اثبات اینکه اعداد دروغ نمی‌گویند، نمودار ۴ ساعته شان را در زیر می‌بینید. دقت کنید که هر دوی آنها در یک جهت (پایین) حرکت می‌کنند.

همبستگی بین جفت ارزها

با بازگشت به موضوع ریسک، می‌توانیم ببینیم که باز کردن موقعیت در هر دو جفت ارز EUR/ USD و GBP /USD مثل دو برابر کردن یک موقعیت است. برای مثال، خرید 1 لات EUR / USD و ۱ لات GBP / USD در واقع معادل خرید ۲ لات EUR/USD است، چون هر دو در یک جهت حرکت می‌کنند. به عبارت دیگر، دارید ریسک خود را افزایش می‌دهید. اگر EUR/USD و GBP/USD را خرید کنید، دو بار شانس اشتباه کردن ندارید! فقط یک شانس دارید چرا که اگر EUR/USD سقوط کند و شما استاپ بخورید، GBP/USD هم به احتمال زیاد سقوط خواهد کرد و استاپ شما را هم خواهد زد (یا برعکس)!

EUR/USD و GBP/USD دارای مقادیر حرکتی مختلفند و همبستگی بالای آنها بدین معنا نیست که همیشه در یک محدوده دقیق حرکت می‌کنند. نوسانات در جفت ارزها بی ثبات است. EUR / USD می‌تواند ۲۰۰ پیپ افزایش یابد، در حالی که GBP/USD فقط ۱۹۰ پیپ بالا می‌رود. اگر این اتفاق بیفتد، زیان از معامله GBP / USD (چون فروخته‌اید)، تقریباً تمام سود از معامله EUR/USD را می‌بلعد.

حالا تصور کنید که EUR/USD جفت ارزی بود که ۱۹۰ پیپ حرکت کرد و GBP/USD حرکت بزرگتر ۲۰۰ پیپ را داشت. قطعاً ضرر می‌کردید؟ فروختن یک جفت ارز و خریدن جفت ارز دیگری که همبستگی بالا دارند بسیار خطرناک است.

غیر از اینکه کارمزد را دو بار پرداخت می‌کنید، سود خود را به حداقل می‌رسانید زیرا یک جفت ارز سود جفت ارز دیگر را می‌بلعد. و حتی بدتر از آن، در پایان می‌توانید با توجه به ارزش پیپ‌ها و نوسانات ارزها، ضرر کنید. بیایید نگاهی به مثال دیگری بیندازیم. این بار با EUR/USD و USD/CHF. در حالی که شاهد همبستگی مثبت قوی با GBP/USD بودیم، EUR/USD دارای همبستگی بسیار منفی با USD/CHF است. اگر به همبستگی یک هفته‌ای آنها نگاه کنید، دارای ضریب همبستگی کامل -1 است. منفی‌تر از این نمی‌شود! آن‌ها چشم دیدن یکدیگر را ندارند!

EUR/USD و USD/CHF مثل کارد و پنیرند، این دو جفت کاملاً در جهت مخالف حرکت می‌کنند. نمودارها را بررسی کنید:

همبستگی بین جفت ارزهای فارکس
همبستگی بین جفت ارز

موقعیت‌های مخالف، در دو جفت همبسته منفی، می‌تواند شبیه به گرفتن یک موقعیت در دو جفت همبسته بسیار مثبت باشد. خرید EUR / USD و فروش USD / CHF عین دو برابر کردن یک موقعیت است. برای مثال، اگر به خرید آلات EUR/USD و فروش ۱ لات USD / CHF بپردازید، در واقع دارید ۲ لات EUR/ USD می‌خرید، چرا که اگر EUR/ USD بالا رود، آنگاه USD / CHF پایین می‌رود، و از هر دو جفت سود کسب می‌کنید.

دانستن اینکه با این کار، ریسک خود را در حساب معاملاتی‌تان افزایش داده‌اید، مهم است. با بازگشت به مثال فروختن EUR / USD و خریدن USD/ CHF، اگر EUR / USD مثل سنگ سقوط کند، به احتمال زیاد هر دو معامله شما متوقف می‌شود و در نتیجه در هر دو ضرر می‌کنید. با تصمیم برای خرید EUR/ USD یا فروش USD /CHF، به جای انجام دادن هر دو می‌توانید زیان خود را به حداقل برسانید.

از سوی دیگر، خرید یا فروش) هر دوی EUR/ USD و USD /CHF به طور همزمان معمولاً ناکارا خواهد بود زیرا در واقع دارید هر معامله را لغو می‌کنید. از آنجا که دو جفت در جهت مخالف حرکت می‌کنند، یک طرف سود می‌کند، اما طرف دیگر ضرر می‌کند. بنابراین در نهایت کمی سود می‌کنید زیرا یک جفت ارز سود جفت دیگر را می‌بلعد.

اوراق قرضه

ورق قرضه «سند» صادر شده توسط یک نهاد در زمانی است که نیاز به قرض گرفتن پول دارد. این نهادها، مانند دولتها، شهرداری‌ها یا شرکت‌های چند ملیتی، نیاز به منابع مالی زیاد برای کار دارند بنابراین اغلب نیاز به قرض گرفتن از بانکها یا اشخاصی مثل شما دارند. هنگامی که مالک اوراق قرضه دولتی هستید، در واقع، دولت پول از شما قرض گرفته است.

شاید فکر می‌کنید که «این عین داشتن سهام است؟» یک تفاوت عمده این است که اوراق قرضه معمولاً مدت زمان تعریف شده تا سررسید دارد که مالک پولی را که قرض داده، موسوم به اصل پول، را در تاریخ از پیش تعیین شده باز پس می‌گیرد.

همچنین، هنگامی که سرمایه گذار اوراق قرضه را از شرکتی خریداری می‌کند، با نرخ بازده مشخصی، موسوم به بازده اوراق قرضه، در فواصل زمانی خاص پول می‌گیرد. به این پرداخت‌های بهره دورهای معمولاً اقساط سود گفته می‌شود.

بازده اوراق قرضه اشاره به نرخ بازده یا بهره پرداخت شده به دارنده اوراق قرضه دارد در حالی که قیمت اوراق قرضه مقدار پولی است که دارندگان اوراق قرضه برای آن پرداخت می‌کنند. در حال حاضر، قیمت اوراق قرضه و بازده اوراق قرضه دارای رابطه معکوس هستند.

هنگامی که قیمت اوراق قرضه زیاد می‌شود، بازده اوراق قرضه سقوط می‌کند و برعکس. تصویر ساده زیر به شما کمک می‌کند این را به یاد داشته باشید:

همبستگی بین جفت ارزهای فارکس

اما این چه ربطی به بازار ارز دارد؟!

همیشه به یاد داشته باشید که روابط درون بازار، حاکم بر حرکت قیمت ارز است. در این مورد، بازده اوراق قرضه در واقع شاخص بسیار خوبی از قدرت بازار سهام است. به طور خاص، بازدهی اوراق قرضه آمریکا ارزیابی عملکرد از بازار سهام آمریکا است، در نتیجه بازتاب تقاضا برای دلار آمریکا است.

بیایید نگاهی به یک سناریو بیندازیم: تقاضا برای اوراق قرضه معمولاً زمانی افزایش می‌یابد که سرمایه گذاران نگران امنیت سرمایه گذاری سهام خود هستند. این نگرانی ایمنی موجب افزایش قیمت اوراق قرضه می‌شود و، به موجب رابطه معکوسشان، بازده اوراق قرضه پایین می‌آید.

هر چه سرمایه گذاران بیشتری از سهام و دیگر سرمایه گذاری‌های پر ریسک دوری کنند، افزایش تقاضا برای ابزار کم ریسک تر مانند اوراق قرضه آمریکا و دلار امن آمریکا، قیمت‌های خود را بالاتر می‌برند.

یکی دیگر از دلایل برای آگاهی از بازده اوراق قرضه دولتی این است که به عنوان شاخصی از جهت کلی نرخهای بهره و انتظارات در کشور عمل می‌کنند. برای مثال، در آمریکا روی یادداشت ۱۰ ساله خزانه داری تمرکز کنید. بازده صعودی همانا افزایش دلار است. بازده نزولی همانا سقوط دلار است.

مهم است که قوانین اساسی در مورد دلیل افزایش یا کاهش اوراق قرضه را بدانید. پس از درک اینکه چگونه افزایش بازدهی اوراق قرضه معمولاً موجب افزایش ارزش پول یک کشور می‌شود، احتمالاً می‌خواهید کاربرد آن را در بازار فارکس بدانید.

به یاد بیاورید که یکی از اهداف ما در معاملات ارز  جفت کردن ارز قوی با ارز ضعیف است. برای این کار ابتدا نیاز به مقایسه اقتصادهای آنها است. چگونه می‌توانیم از بازدهی اوراق قرضه آنها برای انجام این کار استفاده می‌کنیم؟

کارمزد اوراق قرضه

همبستگی بین جفت ارزها

کارمزد نشان دهنده تفاوت بین بازده اوراق قرضه دو کشور است. این تفاوتها منجر به معامله انتقالی می‌شود که در درس قبلی بحث شد. با رصد کارمزد اوراق قرضه و انتظارات برای تغییرات نرخ بهره، می‌فهمید جفت ارزها به کدام سو می‌روند. به مثال زیر توجه کنید:

همبستگی بین جفت ارزها

وقتی فاصله کارمزد اوراق قرضه بین دو کشور افزایش می‌یابد، ارز کشور با بازده اوراق قرضه بالاتر در مقابل ارز کشور با بازده اوراق قرضه پایین‌تر افزایش می‌یابد. می‌توانید این پدیده را با نگاه کردن به نمودار اقدام قیمت AUD/ USD و کارمزد اوراق قرضه بین اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله آمریکا و استرالیا از ژانویه ۲۰۰۰ تا ژانویه ۲۰۱۲ ببینید.

توجه داشته باشید که وقتی کارمزد اوراق قرضه از 0.50٪ به 1.00٪ از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ افزایش یافت، AUD/USD حدود ۵۰٪ افزایش یافت از 0.5000 تا 0.7000.

همین امر در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد، وقتی اختلاف اوراق قرضه از ۱۰۰۰ به 2.50٪ افزایش یافت، AUD / USD از 0.7000 به بالای 0.9000 افزایش یافت. این یعنی ۲۰۰۰ پیپ! با رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ که تمامی بانکهای مرکزی بزرگ جهان کاهش نرخ بهره خود را آغاز کردند، AUD/USD از 0.9000 به 0.7000 سقوط کرد.

پس چه اتفاقی در اینجا افتاده است؟

یکی از عواملی که احتمالاً در اینجا مؤثر است این است که معامله گران از معاملات انتقالی استفاده می‌کنند. هنگامی که کارمزدهای اوراق قرضه‌ها بین اوراق قرضه استرالیا و خزانه آمریکا در حال افزایش بود، معامله گران موقعیتهای AUD / USD بلند خود را جمع آوری کردند.

این کار برای استفاده از معامله انتقالی صورت گرفت! با این حال، وقتی بانک مرکزی استرالیا شروع به کاهش نرخ‌های بهره کرد و کارمزدهای اوراق قرضه شروع به تنگ شدن کردند، معامله گران با آزاد کردن موقعیت‌های بلند AUD / USD خود واکنش نشان دادند زیرا دیگر سودآور نبودند.

بررسی بازارهای اوراق قرضه، اوراق بهادار با درآمد ثابت در فارکس

تاکنون متوجه شدیم که چگونه تفاوت در نرخ بازده می‌تواند شاخصی برای حرکت قیمت ارز باشد. با افزایش اختلاف کارمزد اوراق قرضه و نرخ بهره بین دو کشور، ارز با بازده اوراق قرضه یا نرخ بهره بالاتر معمولاً در برابر دیگری افزایش می‌یابد.

بسیار شبیه به اوراق قرضه، اوراق بهادار با درآمد ثابت همانا سرمایه گذاری‌هایی‌اند که پرداخت ثابت در فواصل زمانی منظم ارائه می‌کنند. اقتصادهایی که بازده بالاتر در اوراق بهادار با درآمد ثابت خود ارائه می‌کنند باید سرمایه گذاری بیشتری را جذب کنند.

این امر ارز محلی‌شان را جذاب‌تر از ارزهای اقتصادهای دیگری می‌کند که بازده پایین‌تر در بازار درآمد ثابت خود ارائه می‌کنند. برای مثال، اجازه دهید gilts و Euribors را در نظر بگیریم (داریم در مورد اوراق قرضه انگلستان و اوراق بهادار اروپا صحبت می‌کنیم!).

اگر Euribors نرخ بازده پایین‌تر در مقایسه با gilts ارائه کنند، سرمایه گذاران از قرار دادن پول خود در بازار درآمد ثابت منطقه یورو دلسرد می‌شوند و ترجیح می‌دهند پول خود را در دارایی‌های با بازده بالاتر قرار دهند.

به همین دلیل، EUR می‌تواند در مقابل ارزهای دیگر، به ویژه GBP تضعیف شود. در اینجا باز هم می‌توانید همبستگی بین جفت ارزها را مشاهده کنید. این پدیده تقریباً با هر بازار درآمد ثابت و با هر ارزی اعمال می‌شود.

می‌توانید بازده در اوراق بهادار با درآمد ثابت برزیل را با بازار درآمد ثابت روسیه مقایسه کنید و از تفاوت‌ها، برای پیش بینی رفتار واقعی روبل استفاده کنید. یا می‌توانید بازده در آمد ثابت اوراق بهادار ایرلند را با کره مقایسه کنید.

اگر می‌خواهید از همبستگی بین جفت ارزها بیشتر بدانید و درباره اوراق قرضه دولتی و شرکتی اطلاعات کسب کنید می‌توان در این سایت آنها را مشاهده کنید:

همچنین می‌توانید از وب سایت دولتی یک کشور خاص برای پیدا کردن بازده اوراق قرضه فعلی استفاده کنید. آن‌ها بسیار دقیق هستند. بخاطر دولتی بودن اطلاعات می‌توانید به آنها اعتماد کنید.

در واقع، بسیاری از کشورها اوراق قرضه را ارائه می‌دهند اما بهتر است به کشورهای دارای ارزهای اصلی را انتخاب کنید.

برخی از اوراق قرضه محبوب از سراسر جهان و اسم مستعارشان چنین است:

همبستگی بین جفت ارزها

برخی کشورها نیز اوراق قرضه با شرایط سررسید مختلف ارائه می‌کنند بنابراین مطمئن شوید که اوراق قرضه با مدت سررسید مشابه را مقایسه می‌کنید (مانند gilts ۵ ساله با Euribors ۵ ساله)، در غیر این صورت تحلیل شما نادرست خواهد بود.

امیدواریم با اصطلاح همبستگی بین جفت ارزها بیشتر آشنا شده باشید.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب

منتخب سردبیر

دیدگاه خود را بنویسید

مرتب سازی
Saeed ۲۷ آذر ۱۴۰۲

بسیار عالی

محمد ۰۹ آبان ۱۴۰۲

عالی و کاملا مفهومی. میشه لطفا تصویر مقایسه اوراق قرضه در مقابل AUD/ USD اصلاح بشه. مرسی

کارشناس ایران بروکر ۰۹ آبان ۱۴۰۲
پاسخ محمد

سپاس از همراهی شما

نادر ۳۰ شهریور ۱۴۰۲

سلام عالی تر از این نمیشد

mohamad ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

درود بر شما.ممنون از مطالب خوب و مفیدتون.لطفا بیشتر و اگه میشه روانتر این مطالب رو تشریح بفرمایید.ممنون از شما👍🙏

محسن ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

سلام و عرض ادب بسیار این مطلب مهم و خوب بود و روان توضیح داده شده بنده که جزو لیست مطالعات روزانه ام برای کسب تجربه قرار دادم و هر روز با مرور بخش قبلی ادامه مطلب رو خوانده و جزوه برداری میکنم به خوانندگانی که مثل بنده در زمینه بازار جهانی و وابستگی ارزها و بحث فاندامنتال تجربه ی کمتری دارند این مطلب کامل رو شدیدا توصیه میکنم چون خیلی قشنگ پله به پله توضیح داده. از سایت ایران بروکر نهایت تشکر رو دارم

مهدی نظری ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
پاسخ محسن

ممنونیم از حسن توجه شما

علی رنجبران ۰۴ فروردین ۱۴۰۲

بسیار عالی است