معرفی بزرگترین اقتصاد‌های جهان برای معامله‌گران فارکس

معرفی بزرگترین اقتصاد‌های جهان برای معامله‌گران فارکس

در این قسمت از سری مطالب آموزش فارکس، به بررسی بزرگترین اقتصادهای جهان در معاملات می‌پردازیم. با ایران بروکر در این مقاله همراه باشید.

در این مطلب مطمئن خواهیم شد که جزئیات هر اقتصاد و محرک‌های آن را آموخته‌اید. برای هر کشوری که به آن اشاره خواهیم کرد، نگاه اجمالی به حقایق و ارقام مهم و سپس مرور کلی اقتصاد آن را خواهیم داشت.

سپس از بانک مرکزی آن کشور بازدید می‌کنیم تا برخی از اسرار را پیدا کنیم. در این بخش، ابزارهای قدرتمند سیاست پولی که بانک‌های مرکزی برای کنترل اقتصاد کشور به کار می‌گیرند بررسی خواهیم کرد. در نهایت، ویژگی‌های مهمی که وجه تمایز پول آن کشور از سایرین است و نیز شاخص‌های اقتصادی آن کشور را بررسی خواهیم کرد.

برای جالب شدن سفر، هر از گاهی تاکتیک‌های معامله مفید را بیان خواهیم کرد.

و همانطور که وعده داده بودیم، این سفر میدانی بسیار منحصر به فرد برای شماست. بدون نیاز به ویزا و بدون نیاز به خرید بلیط سفر کنید.

در صفحه نرخ بهره تمام کشورها می‌توانید نرخ بهره کشورهای مختلف را به صورت آنلاین مشاهده کنید. همچنین می‌توانید تغییرات نرخ بهره و زمان اعلام نرخ بهره بعدی و بسیاری از اطلاعات مهم در خصوص نرخ بهره تمام کشورها را مشاهده کنید.

ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان

ایالات متحده آمریکا از ۵۰ ایالت تشکیل شده است که هر کدام یک منطقه فدرال است. اکثر کشور را می‌توان در شمال امریکا یافت اما آمریکا چند منطقه نیز در اقیانوس آرام دارد. از زمان استقلال از انگلیس در چهارم ژوئیه سال ۱۷۷۶، آمریکا تبدیل به ابرقدرت اقتصادی نه تنها در غرب بلکه در تمام جهان شده است.

آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان است نقش جدی در بازار جهانی ایفا می‌کند. تقریباً هر توسعه اقتصادی در آمریکا، مانند افزایش یا کاهش هزینه‌های مصرف کننده یا امور خصوصی رئیس جمهورش که عمومی می‌شود، می‌تواند تأثیر بسیار زیاد بر اقتصاد در سراسر جهان ایجاد کند!

اقتصاد

آمریکا: حقایق، ارقام و ویژگیها

  • همسایگان: کانادا، مکزیک، پورتوریکو، کوبا
  • مساحت: ۳۷۹۴۱۰۱ مایل مربع
  • جمعیت: ۶۸۹، ۳۴۹، ۳۰۹
  • تراکم: ۸۷. ۴ نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: واشنگتن، دی سی
  • واحد پول: دلار آمریکا (USD)
  • واردات اصلی: تجهیزات صنعتی (نفت خام، و غیره)، کالاهای سرمایه‌ای (کامپیوتر، تجهیزات مخابراتی، قطعات خودرو، ماشین‌های اداری، ماشین آلات برق)، کالاهای مصرفی خودرو، پوشاک، دارو، مبلمان، اسباب بازی و محصولات کشاورزی
  • صادرات اصلی: کالاهای سرمایه‌ای (ترانزیستورها، هواپیما، قطعات خودرو، کامپیوتر، تجهیزات مخابراتی)، صنعتی (مواد شیمیایی آلی)، کالاهای مصرفی (خودرو، دارو)، محصولات کشاورزی (سویا، میوه، ذرت)، باربی، کنسول‌های ایکس باکس و آی پادهای اپل
  • شرکای واردات: چین (۲۷ درصد)، کانادا (۲۱.۴ درصد)، مکزیک (۱۷.۸ درصد)، ژاپن (۸.۷ درصد)، آلمان (۶.۶ درصد)
  • شرکای صادرات: کانادا (۱۹.۴ درصد)، مکزیک (۱۲.۸ درصد)، چین (۷.۲ درصد) و ژاپن (۴.۷ درصد)
  • منطقه زمانی: 5-GMT – 10, GMT – 9, GMT – 8, GMT – 7, GMT – 6, GMT
  • وب سایت: www.usa.gov

مرور بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا

آمریکا ثروتمندترین کشور جهان با تولید حدود ۱۵۰۰۹ تریلیون دلار در پایان سال ۲۰۱۱ است. این کشور دارای رتبه ۸ در سال ۲۰۱۱ از نظر درآمد سرانه بود (سرانه یعنی کل درآمد کشور تقسیم بر جمعیت آن). صنایع اصلی آمریکا عبارتند از: هواپیما، خودرو، ترانزیستورها، تجهیزات مخابراتی، و دیگر مواد صنعتی.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که اقتصاد آمریکا به شدت متمایل به سمت تولید کالاهای فیزیکی است، ۷۰ درصد از خروجی آن را بخش خدمات تشکیل میدهد! در مورد معامله، یکی از عناصر کلیدی اقتصاد آمریکا این است که این کشور به خاطر کسری تجاری بزرگ بدنام است (یعنی ارزش کل کالای ورودی به کشور بیش از ارزش کل خروجی از آن است).

آمریکا همچنین محل بازار بورس نیویورک، بزرگ‌ترین بورس اوراق بهادار در جهان است. همچنین محل بزرگترین بازار اوراق قرضه در جهان، با سرمایه گذاری بازار بیش از ۳۱ تریلیون دلار و بیش از ۸۲۲ میلیارد دلار در معامله روزانه اوراق قرضه به طور متوسط است.

آمریکا اقتصاد برتر جهان در بازار جهانی شده است و هر رویداد داخلی مؤثر بر آمریکا پتانسیل تأثیر گذاری بر بازارها در سراسر جهان را دارد.

سیاست پولی و مالی ایالات متحده آمریکا

هیئت مدیره فدرال رزرو، موسوم به Fed، بدنه اصلی حاکم بر آمریکا برای تنظیم و اجرای سیاست های پولی است. سیاست پولی تنها روش فدرال رزرو برای کنترل در دسترس بودن و عرضه پول در اقتصاد است.

چیزی که باعث تمایز فدرال رزرو از دیگر بانک‌های مرکزی می‌شود این است که اهداف آن مبتنی بر اثرات بلند مدت‌تر سیاستهای پولی‌اش است. فدرال رزرو دارای دو هدف اصلی است. اولی پایدار نگهداشتن قیمت کالاها و خدمات مصرفی و دوم اطمینان از اینکه رشد اقتصادی پایدار وجود دارد.

به عبارت دیگر، فدرال رزرو فقط می‌خواهد مطمئن شود که ارزش دلار شما کاهش نمی‌یابد و اشخاص از کار بیکار نمی‌شوند. کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) بخشی از فدرال رزرو است. FOMC دو سلاح اصلی برای استفاده در جنگ در برابر تورم و رسیدن به اهداف بلند مدت خود دارد.

اولین خط دفاعی فدرال رزرو، یعنی عملیات بازار باز، خرید یا فروش ابزارهای مالی دولتی مانند اوراق بهادار و اوراق قرضه است. نرخ وجوه فدرال رزرو، اسلحه قوی‌تر آن، نرخ بهره‌ای است که فدرال رزرو به دیگر بانک‌های تجاری ارائه می‌دهد. در حال حاضر، تنها مسئول تصمیم گیری در مورد سیاست‌های مالی همانا وزارت خزانه داری آمریکا است.

سیاست مالی یعنی استفاده از هزینه‌های دولت یا جمع آوری مالیات برای تأثیر گذاری به جهت رشد اقتصادی. برای تشویق فعالیت کسب و کار، وزارت خزانه داری آمریکا می‌تواند مالیات کمتر و تخصیص بودجه بیشتر به زیرساخت‌های سرمایه را انتخاب کند. مانند بزرگراه‌ها، مدارس، پهنای باند، پایگاه‌های نیروهای محرمانه نظامی و غیره. از سوی دیگر، اگر تورم شروع به افزایش کند، می‌تواند نرخ‌های مالیاتی را افزایش می‌دهد و هزینه‌ها را کاهش دهد.

آشنایی با USD 

درصد عظیمی از معاملات هر روز شامل USD هستند. کالاها مانند طلا و نفت خام نیز با دلار معامله می‌شوند. فقط در بازار آسیا، دلار حدود 93٪ از تمام معاملات ارز را تشکیل می‌دهد!

برای مثال، بورس اوراق بهادار نیویورک و بازار اوراق قرضه آمریکا را در نظر بگیرید. ارزش شرکت‌های فهرست شده در NYSE بالغ بر 28.5 تریلیون دلار حدود 78٪ از اندازه بازار سهام 36.6 تریلیون دلاری در جهان است. به طور مشابه، از ارزش 82.2 تریلیون دلاری بازار اوراق قرضه جهانی، سهم آمریکا 31.2 تریلیون دلار است.

هر معامله تکی، به نحوی، شامل USD است. فدرال رزرو و دولت آمریکا بر این باورند که دلار باید قوی باقی بماند. در طول چند دهه گذشته، فدرال رزرو و خزانه داری آمریکا سیاست «دلار قوی» را حفظ کرده‌اند.

آن‌ها بر این باورند که سیاست پولی و مالی باید به سمت نرخ ارز قوی USD برود زیرا این به نفع دلار آمریکا و بقیه جهان است. تعیین ارزش ارز بسیاری از کشورهای در حال ظهور به دلار تکیه دارد. چقدر این عبارت را شنیده‌اید، دلار ارز ذخیره جهان است؟

دلیل آن این است که برخی از کشورها پول خود را در برابر دلار ثابت می‌کنند؟ هنگامی که کشوری این کار را انجام می‌دهد، دولت موافقت می‌کند ارز خود را با قیمت ثابت در برابر دلار خرید یا فروش کند.

در حالی که دولت می‌تواند عرضه پول را افزایش و کاهش دهد، هنوز هم باید مقداری را ذخیره کنند. این فرایند اهمیت دلار را در سراسر جهان افزایش می‌دهد چرا که بدان معنی است که برخی از اقتصادها به طور کامل وابسته به دلارند. اگر ارزش دلار به شدت سقوط کند، این امر اثر منفی گسترده بر تولید همه کشورهای دیگر که پول خود را روی دلار ثابت کرده‌اند دارد.

شاخص‌های اقتصادی مهم برای USD

تغییر اشتغال غیر کشاورزی (NEP)

گزارش اشتغال NFP به اندازه گیری تغییر در تعداد افراد شاغل در ماه قبل می‌پردازد.

GDP – گزارش تولید ناخالص داخلی به اندازه گیری ارزش کل کشور از تمام کالاها و خدمات نهایی می‌پردازد.

فروش خرده فروشی

گزارش فروش خرده فروشی به اندازه گیری تغییرات ماهانه در ارزش کل فروش در سطح خرده فروشی می‌پردازد.

شاخص تورم مصرف کننده (CPI)

به اندازه گیری تغییر در قیمت سبد ثابتی از کالاها و خدمات می‌پردازد.

شاخص مخارج مصرفی شخصی

این بسیار شبیه به گزارش CPI است زیرا به اندازه گیری تغییرات قیمت کالاهای مصرفی آمریکا می‌پردازد. دلیل بررسی این گزارش این است که فدرال رزرو هنگام تصمیم گیری در مورد سیاستهای پولی به این گزارش نگاه می‌کند.

تمایلات مصرف کننده دانشگاه میشیگان

هر ماه، دانشگاه میشیگان گزارش تمایلات مصرف کننده خود را عرضه می‌کند. این شاخص به اندازه گیری نگرش مصرف کنندگان درباره اقتصاد منطقه می‌پردازد. هر چه مصرف کنندگان اعتماد بیشتری به شرایط اقتصادی داشته باشند، بیشتر احتمال دارد که پول خرج کنند.

شما می‌توانید با مراجعه قسمت تقویم اقتصادی وبسایت از مهم‌ترین رویدادهای خبری دلار و دیگر ارزها مطلع شوید.

عوامل حرکت USD چه چیزهایی هستند؟

حرکت طلا

هر گاه دلار در معرض خطر از دست دادن ارزش خود به دلیل تورم باشد، سرمایه گذاران برای ایمنی به سراغ طلا می‌روند. بر خلاف بسیاری از دارایی‌های مالی، طلا ارزش ذاتی خود را حفظ می‌کند. بنابراین، هنگامی که قیمت طلا در حال افزایش است، می‌تواند نشانه آن باشد که دلار دارد جذابیت خود را از دست می‌دهد.

تحولات اقتصادی در آمریکا

در واقع، تحولات اقتصادی مثبت در آمریکا موجب جذب شرکت کنندگان بیشتری برای سرمایه گذاری در آمریکا می‌شود. یک سرمایه گذار البته نیاز به مقداری دلار دارد تا قادر به داد و ستد در آمریکا باشد بنابراین با افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری‌های آمریکا، تقاضا برای دلار آمریکا نیز افزایش می‌یابد.

سرمایه ورودی و خروجی

در مقایسه با ژاپن و لندن، آمریکا احتمالاً عمیق‌ترین و پیشرفته‌ترین بازارهای مالی را دارد. این برای بسیاری از پادشاهان، سلاطین، میلیاردرها، و وارثان سراسر جهان بسیاری از انواع سرمایه گذاری را فراهم می‌کند که می‌توانند از بین آنها گزینه مناسب را انتخاب کنند. به منظور سرمایه گذاری در این دارایی‌های آمریکا، سرمایه گذاران ابتدا باید پول خود را به دلار آمریکا تبدیل کنند. سرمایه ورودی و خروجی از بازارهای مالی آمریکا می‌تواند اثر قابل توجهی بر ارزش دلار داشته باشد.

توسعه اقتصادی در سراسر جهان

از آنجا که USD در اکثر معاملات روزانه وجود دارد، هر تحول مهم در جهان (برای مثال رشد تولید ناخالص داخلی قوی در استرالیا، سقوط بازار سهام در پکن یا جنگ میان دو کشور) بر ارزش کوتاه مدت آن تأثیر می‌گذارد.

تفاوت‌های بازده اوراق قرضه

برای سرمایه گذاران که همواره به دنبال بهترین معامله برای پول خود هستند، مهم است که تفاوت در بازدهی اوراق قرضه آمریکا و دیگر کشورهای خارجی را پیگیری کنند. اگر سرمایه گذاران ببینند که بازدهی اوراق قرضه در کشورهای خارجی در حال افزایش است در حالی که بازده در آمریکا ثابت مانده یا کاهش یافته است، سرمایه گذاران پول خود را از اوراق قرضه آمریکا خارج می‌کنند (در این فرایند، دلار خود را می‌فروشند) و شروع به خرید اوراق قرضه خارجی می‌کنند.

شایعه درباره نرخ بهره

شرکت کنندگان بازار به روندهای نرخ بهره توجه می‌کنند، و شما هم باید چنین کنید.

اگر انتظار می‌رود که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، این بدان معنی است که تقاضا برای دارایی‌های مالی بیان شده با دلار (مثل اوراق قرضه) می‌تواند افزایش یابد، که می‌تواند ارزش دلار را افزایش دهد.

اگر انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد، تقاضا برای این دارایی‌ها می‌تواند کاهش یابد و می‌توانیم ببینیم که سرمایه گذاران وجوه خود را از شاخص دلار خارج می‌کنند. از آنجا که مقامات فدرال رزرو معمولاً نکاتی در مورد حرکت‌های آینده نرخ بهره بانک مرکزی بیان می‌کنند. معامله گران حرفه‌ای همیشه به سخنرانی‌های سیاست گذاران فدرال رزرو گوش میدهند.

معامله USD

USD به عنوان ارز پایه

USD / XXX با مقادیر بر حسب USD معامله می‌شود. اندازه لات استاندارد ۱۰۰۰۰۰USD و اندازه مینی لات ۱۰۰۰۰USD است.

برای مثال، اگر یک پیپ برابر با ۰.۰۰۱ و لوریج فعلی USD / XXX برابر با 1.4000 باشد، یک پیپ از یک لات استاندارد برابر با USD 14 است.

محاسبات ودیعه بر حسب دلار آمریکا است. با ضریب اهرمی (لوریج) ۱۰۰: ۱، USD1000 باید USD/CAD 100000 را معامله کند.

تاکتیک‌های معامله USD 

حالا تمام این مطالب را گردهم می‌آوریم و به چند تاکتیک معامله USD می‌رسیم. بررسی تفاوتها در تحولات اقتصادی آمریکا و داده‌های اقتصادی از دیگر اقتصادهای مهم راه خوبی برای شروع معاملات USD است. به عنوان مثال، جهش در فروش خرده فروشی آمریکا و نتایج بد در گزارش وضعیت اشتغال انگلیس می‌تواند دلیل خوبی برای فروش USD/GBP باشد.

شاخص دلار آمریکا یا USDX، که عملکرد USD را در مقابل سبد ثابتی از ارزها ردیابی می‌کند نیز شاخص مهمی از قدرت USD است. با بررسی منظم شاخص دلار آمریکا، می‌توانید سرنخ‌هایی از جهت حرکت USD پیدا کنید.

اگر USDX روند صعودی دارد می‌تواند تأیید اضافی برای کوتاه کردن موقعیت EUR/USD به شما بدهد. مذاکرات نرخ وجوه فدرال رزرو، که نشان دهنده احتمال بازده بالاتر برای دارایی‌های آمریکا است، معامله گران را تشویق به خرید USD می‌کند. توجه به چشم انداز سیاست پولی فدرال رزرو، که معمولاً بخشی از سخنرانی مقامات فدرال رزرو است، می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد جهت USD ارائه کند.

اظهارات جنگ طلبانه می‌تواند سیگنالی برای خرید USD /JPY باشد در حالی که اظهارات صلح طلبانه می‌تواند دلیلی برای فروش USD / JPY باشد. برای به روز ماندن درباره توسعه اقتصادی در آمریکا، مطمئن شوید که هر روز تفسیر اقتصادی آمریکا را می‌خوانید!

منطقه‌ی یورو

اتحادیه اروپا (EU) مجموعه‌ای از ۲۷ کشور عضو است که از گروه کوچکی از شش کشور همسایه در سال ۱۹۵۱ آغاز شد. با پیمان ماستریخت، به بلوک بزرگ اقتصادی و سیاسی بزرگی تبدیل شد که آن را به بزرگترین اقتصاد منطقه‌ای در جهان تبدیل کرد. در مورد نقش بزرگ آن در معامله بین المللی و امور جهانی اقتصادی فکر کنید! در این میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هفده کشور یورو (EUR) را به عنوان پول رایج خود تصویب کردند.

این کشورها منطقه یورو را تشکیل می‌دهند که اتحادیه پولی اروپا (EMU) یا یورولند هم نامیده می‌شود. اعضای این اتحادیه عبارتند از: اتریش، بلژیک، قبرس، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایسلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، و اسپانیا. گذشته از اتخاذ پول مشترک، این کشورها همان سیاست‌های پولی تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) را اجرا می‌کنند.

منطقه یورو مهمترین اقتصاد جهان

منطقه یورو: حقایق، ارقام، و ویژگیها

  • کشورهای عضو: اتریش، بلژیک، قبرس، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایسلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، و اسپانیا
  • مساحت: ۱۶۶۹۸۰۷ مایل مربع
  • جمعیت: ۸۴۰، ۲۵۹، ۵۰۱
  • تراکم: ۳۰۰.۲ نفر در هر مایل مربع
  • واحد پول: یورو (EUR)
  • واردات عمده: ماشین آلات، وسایل نقلیه، هواپیما، پلاستیک، نفت خام، مواد شیمیایی، منسوجات، فلزات
  • صادرات اصلی: ماشین آلات، وسایل نقلیه موتوری، هواپیما، پلاستیک، دارو و مواد شیمیایی دیگر
  • شرکای واردات: چین 15.89 درصد، آمریکا 11.97 درصد، روسیه 11.22 درصد، نروژ 6.13 درصد، سوئیس 5.14 درصد
  • شرکای صادرات: آمریکا 19.7 درصد، روسیه، 8.03 درصد، سوئیس 7.49 درصد، چین 6 درصد، ترکیه 4.14 درصد
  • منطقه زمانی: 2+GMT, GMT + 1, GMT
  • وبسایت: www.europa.eu

دید کلی اقتصادی

منطقه یورو که شامل بیش از نیمی از کشورهای اتحادیه اروپا است، بزرگ‌ترین اقتصاد با GDP برابر با 9.4 تریلیون دلار در سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود. به عنوان اقتصاد خدمات گرا، خدمات ۷۰ درصد از GDP آن را به خود اختصاص می‌دهند!

به علاوه، منطقه یورو مفتخر است که رتبه دوم جذاب‌ترین بازار سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و بین المللی را دارد. به عنوان اتحادیه اقتصادی، منطقه یورو دارای یک سیستم استاندارد از قوانین است، به خصوص برای معامله کردن.

اندازه کل اقتصادشان منطقه یورو را به بازیکن بزرگی در عرصه معامله بین المللی تبدیل می‌کند. از آنجا که تک تک کشورها به صورت یک نهاد گروه بندی می‌شوند، می‌توانند معامله را عمدتاً با شریک تجاری شماره یک، یعنی آمریکا تسهیل کنند. این شرکت فعال در معامله بین المللی همچنین تأثیر قابل توجهی در نقش EUR به عنوان ارز ذخیره دارد. دلیل آن این است که کشورهایی که با منطقه یورو داد و ستد می‌کنند نیاز به مقدار قابل توجهی از ارزهای ذخیره به منظور کاهش ریسک نرخ ارز و به حداقل رساندن هزینه‌های معامله دارند.

سیاست پولی و مالی بانک مرکزی اروپا (ECB) به عنوان سازمان حاکم بر سیاست‌های پولی اتحادیه اروپا عمل می‌کند.

هدف اصلی بانک مرکزی اروپا حفظ ثبات قیمت‌ها در کل منطقه است. برای رسیدن به این هدف، منطقه یورو پیمان ماستریخت را امضا کرد که مجموعه‌ای از معیارها را برای کشورهای عضو اعمال می‌کند. برخی از الزامات مورد نیاز عبارتند از:

  • نرخ تورم کشور نباید 1.5٪ بیشتر از میانگین تورم سه کشور برتر (پایین‌ترین نرخ تورم) باشد.
  • نرخ‌های بهره بلند مدت آنها نباید بیشتر از میانگین این کشورها کم تورم بیش از ۲٪ باشد.
  • نرخ‌های ارز باید در محدوده مکانیزم نرخ ارز برای حداقل چند سال باقی بماند.
  • کسری بودجه دولت آنها باید کمتر از ۳٪ از تولید ناخالص داخلی‌شان باشد.

اگر کشوری نتواند این شرایط را برآورده کند، با جریمه سنگین تنبیه می‌شوند.

بانک مرکزی اروپا همچنین از حداقل نرخ پیشنهاد و عملیات بازار باز به عنوان ابزار سیاست پولی خود استفاده می‌کند. حداقل نرخ پیشنهاد یا نرخ بهره بانک مرکزی اروپا نرخ بازدهی است که بانک مرکزی به بانک‌های مرکزی کشورهای عضو خود ارائه می‌دهد.

آن‌ها از این نرخ برای کنترل تورم استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، از عملیات بازار باز برای مدیریت نرخ بهره، کنترل نقدینگی و ایجاد موضع سیاست پولی استفاده می‌شود. این عملیات از طریق خرید یا فروش اوراق بهادار دولتی در بازار انجام می‌شود.

به منظور افزایش نقدینگی، بانک مرکزی اروپا اقدام به خرید اوراق بهادار و پرداخت با یورو می‌کند که سپس گردش می‌کند. در مقابل، برای جمع کردن نقدینگی مازاد، بانک مرکزی اروپا اوراق بهادار در مبادله برای یورو به فروش می‌رساند.

به غیر از استفاده از این ابزارهای سیاست پولی، بانک مرکزی اروپا نیز می‌تواند در بازار ارز برای مهار بیشتر تورم مداخله کند. به همین دلیل، معامله گران توجه دقیق به نظرات اعضای شورای حکومتی دارند زیرا می‌تواند بر EUR تأثیر بگذارد.

آشنایی با یورو 

به یورو ضد دلار می‌گویند!

 EUR / USD جفت ارز با بیشترین معامله فعال است. بدین ترتیب، نقدترین جفت اصلی و کمترین کارمزد پیپ را ارائه می‌دهد.

یورو در 08:00 GMT، آغاز جلسه لندن فعال است. یورو اغلب حرکت کمی در نیمه دوم جلسه آمریکا، در حدود ساعت 17:00 GMT دارد.

EUR / USD اغلب به حرکت بازار سرمایه مرتبط است، مانند اوراق قرضه و سهام. این جفت همبستگی منفی با حرکت S&P500 دارد که نشان دهنده عملکرد بازار سهام آمریکا است. هر چند، این همبستگی پس از بحران مالی سال ۲۰۰۷ از بین رفت. در حال حاضر، EUR/USD دارای همبستگی کمی مثبت با S&P500 است.

EUR / USD نیز همبستگی منفی با USD /CHF دارد که نشان می‌دهد فرانک سوئیس چگونه تقریباً هماهنگ با یورو حرکت می‌کند.

شاخص‌های مهم اقتصادی برای یورو 

تولید ناخالص داخلی 

تولید ناخالص داخلی معیار اصلی رشد اقتصادی در منطقه است. از آنجا که آلمان بزرگترین اقتصاد منطقه یورو است، GDP آن گرایش به حرکت دادن بیشتر یورو دارد.

تغییر اشتغال

یورو حساس به تغییرات در اشتغال، به ویژه در بزرگترین اقتصاد منطقه یورو مانند آلمان و فرانسه است.

تولیدات صنعتی آلمان 

به اندازه گیری تغییر در حجم خروجی تولید آلمان، استخراج از معادن، صنایع و معادن می‌پردازد. به همین دلیل، نشان دهنده قدرت کوتاه مدت فعالیت‌های صنعتی آلمان است.

گزارش فضای کسب و کار IFO آلمان

این یکی از گزارش‌های کلیدی کسب و کار کشور است. این گزارش که ماهانه انجام می‌شود، حساب وضعیت فعلی کسب و کار در آلمان و نیز انتظارات برای شرایط آینده را در نظر می‌گیرد.

 کسری بودجه

به یاد بیاورید که یکی از معیارها در پیمان ماستریخت مستلزم آن است که اقتصاد منطقه یورو نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی خود را کمتر از ۶۰٪ و کسری بودجه خود را کمتر از ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه خود نگه دارد. عدم دستیابی به این اهداف می‌تواند منجر به بی ثباتی مالی در منطقه یورو شود.

شاخص قیمت مصرف کننده

از آنجا که یکی از اهداف بانک مرکزی اروپا حفظ ثبات قیمت است، شاخص‌های تورم از جمله شاخص تورم مصرف کننده را زیر نظر دارند. اگر CPI سالانه از هدف بانک مرکزی منحرف شود، بانک مرکزی اروپا می‌تواند از ابزار سیاست پولی خود برای کنترل تورم استفاده کند.

چه چیزی موجب حرکت EUR می‌شود؟

اصول منطقه یورو

گزارش‌ها از عملکرد اقتصادی قوی توسط منطقه یورو به طور کلی، یا توسط کشورهای عضو آن، می‌تواند ارزش یورو را افزایش دهد. برای مثال، گزارش GDP بهتر از انتظار برای آلمان یا فرانسه می‌تواند معامله گران را تشویق به خرید یورو کند.

حرکت دلار

تغییرات ناگهانی در تمایلات بازار، عمدتاً توسط داده‌های اقتصادی آمریکا، معمولاً تأثیر بسیار زیادی بر EUR/ USD دارد. یورو که ضد دلار در نظر گرفته می‌شود، با مذاکرات تنوع سازی رزرو از دلار آمریکا فاصله می‌گیرد. یورو به عنوان ارز ذخیره جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت در نرخ بازدهی کارمزد اوراق قرضه بین اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله آمریکا و اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان معمولاً نشان دهنده جهت EUR/USD است.

اگر تفاوت بین بازده اوراق قرضه آمریکا و آلمان افزایش یابد، EUR/ USD به نفع ارز با بازده بالاتر حرکت می‌کند. مشابه بازدهی اوراق قرضه، تفاوت نرخ بهره نیز شاخص بسیار عالی برای حرکت EUR/ USD است.

معامله EUR/ USD

EUR / USD با مقادیر بیان شده با یورو معامله می‌شود. اندازه لات استاندارد 100.000 EUR و اندازه مینی لات  10.000 EUR است.

EUR / USD (که 0.0001 است) بر نرخ EUR/ USD محاسبه می‌شود. سود و زیان برحسب USD بیان می‌شود. برای یک اندازه موقعیت استاندارد،‌ هر حرکت پیپ به ارزش ۱۰ USD است. برای یک اندازه موقعیت مینی لات، هر حرکت پیپ به ارزش 1 USD است.

محاسبات ودیعه بر حسب دلار آمریکا است. برای مثال، اگر نرخ فعلی برابر با 1.4000 و ضریب اهرمی 100:1 باشد، 1,400.00 USD ودیعه برای معامله لات استاندارد 100000 EUR مورد نیاز است.

با افزایش نرخ EUR/USD، ودیعه‌های بزرگتر در USD مورد نیاز است. در مقابل، با کاهش نرخ EUR/USD ودیعه کمتری مورد نیاز است.

تاکتیک‌های معامله EUR/USD

حرکات طرفدار یورو، که معمولاً پس از انتشار ارقام اقتصادی قوی از منطقه یورو رخ می‌دهد، موجب ایجاد فرصت‌هایی برای معاملات بلند EUR/USD می‌شود.

حرکات ضد یورو، که معمولاً پس از انتشار ارقام اقتصادی ضعیف از منطقه یورو رخ می‌دهد شوند، موجب ارائه مبنایی برای معامله کوتاه EUR / USD می‌شود. از آنجا که EUR / USD معمولاً معیاری از دیدگاه معامله گران در دلار آمریکا است، درک جهت دلار آمریکا می‌تواند چند استراتژی تجاری برای EUR/ USD ایجاد کند.

به عنوان مثال، اگر انتظار می‌رود که معامله گران دلار را خرید کنند اگر گزارش فروش خرده فروشی آمریکا نتایج بهتر از حد انتظار را نشان دهد، می‌توانید به دنبال فرصتی برای کوتاه فروش EUR/ USD باشید.

گذشته از انتظار برای جفت ارز EUR / USD برای رسیدن یا شکستن سطوح معنادار حمایت و مقاومت، در نظر گرفتن معامله بر اساس ریتریسمنتها نیز برای این جفت ارز جواب می‌دهد.

EUR / USD بسیار مستعد به ریتریسمنتها است، که بدان معنی است که تنظیم دستورهای کوتاه یا بلند در سطوح معنادار فیبوناچی می‌تواند چند پیپ بازدهی داشته باشد. با گرفتن ریتریسمنتها، ممکن است قادر به وارد شدن به معامله با قیمت بهتر باشید تا اینکه فقط در جهت حرکت قیمت پرش کنید.

اگر کمی ماجراجوترید، دیگر جفتهای یورو وجود دارد، مانند EUR / CHF، EUR / JPY و EUR / GBP، که می‌توانید بررسی کنید! هر جفت ارز EUR دارای ویژگی‌های خوب و منحصر به فرد نیز هست. به عنوان مثال، EUR / JPY که فرارتر از EUR / USD است تمایل دارد در بازار آسیا و لندن فعال‌تر باشد.

EUR / GBP و EUR / CHF تمایل دارند اکثر اوقات محدود باشد. هرچند، دومی بیشتر مستعد نوسانات بزرگ با توجه به سطح پایین‌تر نقدینگی است.

بنابراین اگر قصد دارید هر یک از جفتهای یورو را معامله کنید، به روزرسانی روزانه اقتصادی در منطقه یورو Diddy را از دست ندهید.

انگلستان

بریتانیا سرزمین بسیاری از لهجه ها است زیرا در واقع متشکل از چهار کشور است: انگلستان، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز است. بریتانیا با رهبری ملکه، سلطنت مشروطه محسوب می‌شود، اما از طریق سیستم پارلمانی اداره می‌شود که در پایتخت انگلستان لندن واقع است.

انگلیس همچنین بخشی از اتحادیه اروپا است. با این حال، انگلیس از پیوستن به منطقه یورو خودداری کرده است و مصمم به استفاده از پوند به عنوان واحد پول خود است. متاسفانه، این بدان معنی است که داشتن ویزای شنگن اجازه نمی‌دهد به انگلستان سفر کنید، باید ویزای جداگانه بگیرید!

اقتصاد کشور بریتانیا

انگلستان: آمار، ارقام، و ویژگیها

  • همسایگان: ایرلند، آلمان، فرانسه. مساحت: 94058 مایل مربع
  • جمعیت: ۶۳۰۴۷۱۶۲ (رتبه ۲۲)
  • تراکم:  ۳. ۶۷۰ نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: لندن (جمعیت 8615000)
  • رئیس دولت: ملکه الیزابت دوم
  • ارز: پوند انگلیس (GBP) یا استرلینگ
  • واردات اصلی: محصولات تولیدی، ماشین آلات، سوخت، مواد غذایی
  • صادرات اصلی: کالاهای تولیدی، سوخت، مواد شیمیایی، تنباکو، دیوید بکهام، سیمون کول
  • شرکای واردات: آلمان 13.1 درصد، چین 9.1 درصد، هلند 7.5 درصد، فرانسه 6.1 درصد، آمریکا 5.8 درصد، نروژ 5.5 درصد، بلژیک 4.9 درصد، ایتالیا 4.2 درصد
  • شرکای صادرات: آمریکا 11.4 درصد، آلمان 11.2 درصد، فرانسه، 7.7 درصد، ایرلند 6.8 درصد، بلژیک 5.4 درصد
  • منطقه زمانی: GMT
  • وب سایت: number10.gov.uk

دید کلی اقتصادی

انگلیس هفتمین اقتصاد بزرگ جهان و سومین در اروپا پس از آلمان و فرانسه است. انگلیس روزگاری بزرگترین امپراطوری جهان نیز بود. بنابراین برای ۳۰۰ سال گذشته، انگلستان قدرت جهانی بوده است. از نظر تجاری، انگلستان وارد کننده کالا با کسری تجاری سازگار است.

بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش منطقه یورو است، به ویژه آلمان که نباید مایه شگفتی باشد چون آلمان به اندازه پرتاب سنگ از کانال انگلیس فاصله دارد. فعالیت تجاری با منطقه یورو بیش از نیمی از فعالیتهای تجاری در انگلستان را به خود اختصاص می‌دهد.

آمریکا، به تنهایی، هنوز هم بزرگترین شریک تجاری بریتانیا باقی مانده است. انگلیس محل قدیمی‌ترین مرکز مالی مهم در جهان یعنی لندن است. داشتن مرکز مالی مثل لندن موجب تقویت جایگاه انگلستان در معامله جهانی می‌شود.

سیاست پولی و مالی 

قدیمی‌ترین بانک مرکزی در جهان بانک مرکزی انگلستان (BOE) است. در سال ۱۶۹۴، بانک مرکزی انگلیس برای کمک به تسهیل معامله و رشد برای انگلستان تأسیس شد. امروز، هدف اصلی سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس حفظ ثبات قیمت‌ها و همزمان، افزایش رشد و اشتغال است.

هدف بانک مرکزی انگلیس نرخ تورم هدف ۲۰۰٪ است که با شاخص قیمت مصرف کننده CPI اندازه گیری می‌شود.

به منظور تحقق این هدف، به بانک مرکزی انگلیس قدرت زیاد برای تغییر نرخ بهره به سطوحی که معتقدند موجب تحقق این هدف می‌شود اعطا شده است. گروهی در بانک مرکزی انگلیس که مسئول تعیین نرخ بهره است کمیته سیاستگذاری پولی (MPC) است.

MPC جلسات ماهانه برگزار می‌کند که منجر به اطلاعیه‌هایی در مورد تغییر سیاستهای پولی از جمله تغییرات در نرخ بهره می‌شود. مثل همه چیز دیگر انگلیس، نرخ بهره دارای نام متفاوتی در انگلستان است.

در انگلستان، به نرخ بهره نرخ bank repo گفته می‌شود. ابزارهای سیاست اصلی مورد استفاده توسط کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره و عملیات بازار باز است. نرخ بهره نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی انگلیس برای انجام عملیات خود در بازار برای کمک به تحقق هدف تورم MPC است.

هر گاه MPC این نرخ را تغییر دهد، بر نرخ‌هایی که بانک‌های تجاری برای سپرده گذاران و وام گیرندگان خود تعیین می‌کنند اثر گذار است. این به نوبه خود بر هزینه و خروجی در اقتصاد و در نهایت بر هزینه‌ها و قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد.

مانند سایر بانک‌های مرکزی، اگر بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را افزایش می‌دهد، هدفشان مقابله با تورم است. از سوی دیگر، در صورتی که نرخ را کاهش دهند، هدفشان تحریک رشد در اقتصاد است.

هنگامی که بانک مرکزی انگلیس در گیر عملیات بازار باز می‌شود، بانک مرکزی انگلیس اوراق بهادار و خزانه‌های بیان شده با GBP را برای کنترل عرضه پول خرید و فروش می‌کند. این روش دیگری برای افزایش نقدینگی در بازارهای مالی است.

اگر بانک مرکزی انگلیس احساس کند که به تحریک اقتصاد نیاز است، «پول بیشتری چاپ می‌کند، و این عرضه پول را از طریق خرید از دولت و اوراق بهادار شرکت‌های بزرگ تزریق می‌کند.

از سوی دیگر، اگر بانک مرکزی انگلیس احساس کند اقتصاد آب نبات به اندازه کافی دارد، اوراق بهادار بیشتری را به فروش می‌رساند و به طور مؤثر پول را از اقتصاد «پس می‌گیرد آشنایی با GBP | GBP باید بچه بسیار محبوبی باشد زیرا کلی اسامی مستعار باحال دارد. غیر از استرلینگ و پوند، جفت‌های GBP دارای نامهای مستعار عالی مانند GBP / USD  و  GBP/JPY اند.

GBP / USD یکی از نقدترین جفت ارزهای در بازار فارکس است.به یاد داشته باشید که لندن تا مدت طولانی مرکز مالی مهم در جهان بوده است. با معاملات کسب و کار اصلی که هر روز صورت می‌گیرد، کلی پول به لندن داخل و خارج می‌شود. با این حال، GBP / USD فقط ۱۴٪ از معاملات روزانه جهانی را به خود اختصاص می‌دهد، و دارای رتبه سوم فعال‌ترین جفت ارز معامله شده است. احتمالاً به همین دلیل کارمزد GBP / USD معمولاً یک یا دو پیپ بیشتر از EUR/ USD و USD/JPY است.

حجم معاملات GBP / USD در بازار اروپا بالاترین است و پتانسیل حرکت‌های قوی در طول جلسه نیویورک دارد در زمانی که اطلاعات کلیدی انگلیس و آمریکا منتشر می‌شوند. بازار آسیا معمولاً حرکت زیادی ندارد زیرا معامله گران اروپایی هنوز در رختخوابند در حالی که معامله گران آمریکا به تازگی روز خود را به پایان رسانده‌اند.

اما مراقب باشید چون جفت‌های GBP بسیار مستعد حرکت‌های زیاد به دلیل سطح پایین‌تر نقدینگی نسبت به EUR است. با نقدینگی در حال رشد در زمان‌های خاص در بازار، GBP می‌تواند در یک جهت گرفتار شود، به خصوص اگر دستورهای بزرگ خرید و فروش در آن جهت وجود دارد. در مقایسه با سایر جفت ارزها، جفت‌های GBP تمایل به نشان دادن واکنش قوی‌تر برای متعجب کردن انتشار آمارهای اقتصادی دارند.

شاخص‌های مهم اقتصادی برای GBP 

شاخص تورم مصرف کننده (CPI)

بانک مرکزی انگلیس این حساب را معیار سنجش تورم می‌داند. این شاخص تغییر در قیمت کالاهای مصرفی را اندازه گیری می‌کند. نرخ بیکاری – این معیار تعداد افراد بیکار در اقتصاد انگلستان است. تحلیلگران این حساب را با دقت نگاه می‌کنند زیرا می‌تواند شاخص پیشرو از هزینه‌های آینده باشد. چگونه؟ خب، اگر فردی بیکار باشد، پول ندارد. بدون پول، هیچ کس قادر به پرداخت هزینه چای هم نیست!

تولید ناخالص داخلی (GDP)

این رقم منعکس کننده وضعیت اقتصاد انگلستان است. این شاخص نشان می‌دهد که اقتصاد در حال رشد و پر رونق است یا در حال رکود.

شاخص مدیران خرید (PMI)

این شاخص به نظرسنجی از مدیران کسب و کار می‌پردازد و نظرشان را درباره چشم انداز اقتصادی کنونی می‌پرسد. نمرات بالاتر از ۵۰۰۰ نشان دهنده شرایط بهبود است که ممکن است به گسترش منجر شود، در حالی که نمرات زیر ۵۰۰۰ اشاره به انقباض احتمالی دارد.

گزارش اعتماد مصرف کننده GFK

این گزارش به اندازه گیری اعتماد مصرف کنندگان در مورد شرایط اقتصادی فعلی و آینده می‌پردازد. هر چه مصرف کنندگان با اعتماد بیشتری در مورد وضعیت اقتصاد انگلیس داشته باشند، بیشتر احتمال دارد که مایل به خرج کردن باشند.

عوامل حرکت GBP 

تغییرات در سیاست پولی

بسیاری از سرمایه گذاران به پوند برای دارایی‌های پربازده و معامله انتقالی نگاه می‌کنند. تغییرات در نرخ بهره MPC موجب تغییر احساسات درباره پوند می‌شود زیرا بر بازده اوراق بهادار بریتانیا تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، تغییرات در نرخ بهره همچنین چشم انداز بانک مرکزی انگلیس در اقتصاد را نشان می‌دهد.

اگر مقامات بانک مرکزی انگلیس احساس کنند که اقتصاد در خطر است، پول بیشتری چاپ کنند یا نرخ بهره را کم خواهند کرد که به عموم مردم علامت می‌دهد که اقتصاد ناپایدار است. اگر بانک مرکزی انگلیس احساس کند که افزایش اقتصاد ممکن است به فشارهای ناشی از تورم منجر شود، ممکن است پول عرضه شده را کاهش دهد یا نرخ بهره را افزایش دهد.

تحولات در منطقه یورو و آمریکا

مانند سایر جفت ارزها، GBP / USD نیز به شدت تحت تأثیر تحولات در منطقه یورو و آمریکا قرار دارد. داده‌های اقتصادی آمریکا به طور مستقیم سرمایه گذاران و احساسات معامله گران در بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. داده‌های خوب یا بد از آمریکا هم می‌تواند موجب ارسال شرکت کنندگان در بازار به سوی GBP در صورت افزایش ریسک پذیری شود یا به دنبال ایمنی در USD در صورت ریسک گریزی شود.

اثر نشت

منطقه یورو اکثر روابط تجاری بریتانیا را به خود اختصاص می‌دهد. هر گونه خبر بد یا عملکرد ضعیف اقتصادی به طور بالقوه می‌تواند به احساسات نزولی به سمت GBP منجر شود.

تحریک شده توسط تمایلات ریسک

هنگامی که معامله گران در جستجوی بازده بیشترند، به دلیل پتانسیل کسب بازده بالاتر در سرمایه گذاری‌های خود به انگلیس نگاه می‌کنند. هنگامی که معامله گران می‌خواهند سرمایه گذاری‌های پربازده خود را بی خیال شوند و دنبال USD بروند، شروع به فروش GBP خواهند کرد.

معامله GBP / USD

GBP / USD به مقادیر بیان شده بر حسب GBP معامله می‌شود. اندازه لات استاندارد  100000 GBP و اندازه مینی لات 10000GBP است.

ارزش پیپ، که بر حسب دلار آمریکا بیان می‌شود، با تقسیم 1 پیپ از GBP/ USD (برای GBP/ USD، این رقم 0.0001 است) بر نرخ فعلی GBP/ USD است. سود و زیان برحسب USD بیان می‌شود. برای یک اندازه موقعیت لات استاندارد، هر حرکت پیپ به ارزش USD10 است. برای ایک اندازه موقعیت مینی لات، هر حرکت پیپ به ارزش USD1 است.

محاسبات ودیعه بر حسب دلار آمریکا است. برای مثال، اگر نرخ فعلی GBP/ USD برابر با 1:5000 و ضریب اهرمی ۱۰۰: ۱ باشد، USD1. 5000 در ودیعه برای معامله‌ات استاندارد GBP100000 مورد نیاز است. با این حال، با افزایش نرخ GBP / USD، ودیعه‌های بزرگ‌تر در USD مورد نیاز است. در مقابل، با کاهش نرخ GBP/USD، ودیعه کمتری مورد نیاز است.

تاکتیک‌های معامله GBP/ USD

یک راه برای معامله جفتهای GBP توجه کردن به زمان انتشار گزارش‌های کلیدی است. جفت‌های GBP تمایل به واکنش قوی‌تر به گزارش‌های اقتصادی دارند. به عنوان مثال، اگر ارقام GDP انگلیس بسیار بهتر از انتظار باشند، می‌تواند به افزایش شدید GBP منجر شود.

حتی اگر دیر وارد شوید، هنوز هم می‌توانید چند پیپ جمع کنید چرا که جفتهای GBP واقعاً زیاد حرکت می‌کنند. هر چند مراقب باشید – GBP/ USD و GBP / JPY پر حرکتترین جفت‌ها در میان جفت‌های اصلیند. در واقع، GBP/ USD به طور متوسط ۱۶۰ پیپ در روز به اطراف حرکت می‌کند. از آنجا که GBP بسیار پر حرکت است، ممکن است بخواهید استاپ بزرگتر را تنظیم کنید تا در برابر تمام حرکت‌های قوی در بازار مقاومت کنید.

ژاپن

ژاپن واقع در شرق آسیا مجمع الجزایری شامل ۶۸۵۲ جزیره است، اگرچه ۴ جزیره بزرگتر آن بخش اعظم مساحت این کشور را تشکیل می‌دهند.

با وجود اینکه ژاپن کشور نسبتاً کوچکی به شمار می‌رود، پایتختش، توکیو، دارای ۳۶ میلیون شهروند سخت کوش است که این شهر را به بزرگترین منطقه شهری جهان تبدیل کرده است.

همچنین، با وجود جمعیت بسیار متراکم ژاپن، ژاپنی‌ها دارای یکی از بالاترین استانداردهای زندگی و همچنین بالاترین میزان امید به زندگی در جهان هستند.

ژاپن همچنین یکی از پیشرفته‌ترین و تکنولوژیک ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. می‌شود دنیای بدون کارائوکه، گیم بوی یا پریوس را تصور کرد؟ درست است – معلوم است که نمی‌شود.

اقتصاد ژاپن

ژاپن: حقایق، چهره‌های برجسته، و ویژگی‌ها

  • همسایه‌ها: روسیه، کره، چین
  • مساحت: ۸۲۵، ۲۳۴ مایل مربع
  • جمعیت: 127368008 نفر (دهمین)
  • تراکم جمعیت: 542.40 نفر در مایل مربع
  • پایتخت: توکیو (با جمعیت 13189000 نفر)
  • پادشاه: امپراتور آکیهیتو
  • واحد پول: ین ژاپنی (JPY)
  • واردات اصلی: نفت خام، گاز طبیعی مایع، پوشاک، نیم رساناها، زغالسنگ، دستگاه‌های صوتی تصویری
  • صادرات اصلی: وسایل نقلیه موتوری، نیم رساناها، محصولات آهن و فولاد، قطعات خودرو، سوزوکی ایچیرو، پلی استیشن
  • سونی، شمشیرهای سامورایی، آقای میاگی
  • شرکای وارداتی: چین 22.1٪، ایالات متحده آمریکا 9.9٪، استرالیا 6.5٪، عربستان سعودی 5.2٪، امارات متحده عربی 4.2٪، کره جنوبی 4.1٪.
  • شرکای صادراتی: چین 19.4٪، ایالات متحده 15.7٪، کره جنوبی 8.1٪، هنگ کنگ 5.5٪، تایلند 4.4٪.
  • منطقه زمانی: 09+ GMT
  • وبسایت:http://kantei.go.jp

شرایط اقتصادی

ژاپن علاوه بر اینکه پایتخت بازی‌های ویدئویی جهان به شمار می‌رود، از سال ۲۰۱۱ رتبه سوم اقتصاد جهان را نیز به خود اختصاص داده است.

ژاپن از پایان جنگ جهانی دوم رشد اقتصادی بسیار زیادی داشته است، علی رغم اینکه کشوری کوهستانی و آتشفشانی است. و این، به دلایل قوانین طبیعت، رشد منابع طبیعی ژاپن را محدود می‌کند.

اقتصاد ژاپن برای جبران کمبود منابع طبیعی وابستگی زیادی به صادرات پیدا کرده است، به طوریکه صادرات این کشور در سال ۲۰۱۱ به ۸۰۰ میلیارد دلار رسید. این رقم نه تنها ۱۴٪ تولید این کشور را تشکیل می‌دهد بلکه پنجمین رتبه جهانی را به خود اختصاص می‌دهد؟

اخیراً، ژاپن از رشد انبوه جمعیت چین نفع می‌برد. از آنجایی که ژاپن نزدیکترین اقتصاد بزرگ به چین است، تقاضای چین موجب خرید انبوه از محصولات ژاپنی شده است.

ژاپن نه تنها دارای غذاهای عالی است  بلکه در بردارنده یکی از بزرگترین مراکز مالی جهان یعنی توکیو است.

سیاست‌های پولی و مالی

با اینکه بانک ژاپن (BOJ) از اواخر دهه ۱۸۰۰ تأسیس شده است، تا همین اواخر از وزارت دارایی (MoF) مستقل نبود. دولت ژاپن در سال ۱۹۹۸ قوانینی تصویب کرد که کنترل بر سیاست‌های مالی را به عهده BOJ می‌گذاشت.

توجه داشته باشید که مسئولیت سیاست‌های ارزی همچنان با وزارت دارایی است، که موجب تنش و اختلافات مداومی بین این دو سازمان است.

به طور معمول دولت و بانک مرکزی مستقل از هم عمل می‌کنند – هیچ یک نباید بر دیگری اثر بگذارد. اما در ژاپن اینطور نیست. با اینکه BOJ از دولت مستقل شده است، سؤال این است که در واقع << کدام نهاد مسئول است>>.

MoF دائمه BOJ را کنترل کرده آن را به تصویب قوانینی وادار می‌کند که به رسیدن ین به اهداف ارزی MoF کمک کند. هدف اصلی BOJ نیز مانند هر بانک مرکزی دیگر ثبات قیمت است. بانکداران نینجای BOJ از عملیات بازار آزاد و تغییر نرخ بهره برای رسیده به اهداف خود استفاده می‌کنند.

یکی از مواردی که باید در مورد BOJ بدانید این است که برای مدت بسیار طولانی نرخ سود را پایین نگه داشته است، و در حال حاضر نرخ سودش رقمی بین ۰. ۰۰٪تا ۰. ۱۰ ٪ است. از آنجایی که این نرخ سود خود به خود بسیار پایین است، بانک مرکزی نمی‌تواند برای ایجاد نقدینگی یا تحریک رشد اقتصادی از کاهش نرخ سود استفاده کند.

ژاپن در طی سالیان با اجرای برنامه‌های متفاوتی در اقتصاد که موجب خرید و فروش اوراق قرضه و اسناد مالی دولت در بازار نقدینگی می‌شوند، در بازار نقدینگی ایجاد کرده است.

آشنایی با JPY

این ارز آنقدر سرسخت بوده است که هیچگاه نام دیگری را نپذیرفته است. با نام ین وارد بازار ارز شده است و تا کنون نیز ین نام دارد. ین همچنین در جفت‌های ارزی، به ویژه در مقابل GBP EUR، و AUD فعال است.

JPY پس از USD و EUR پر معامله ترین واحد پول جهان است. بدلیل نقش مهم ژاپن در تجارت بین الملل، معاملات جهانی برای کامل شدن نیازمند JPY هستند.

سرمایه گذاران زمان فکر کردن به آسیا ناخودآگاه به ژاپن فکر می‌کنند. از آنجایی که توکیو یکی از مراکز مالی بزرگ دنیاست، اغلب از ژاپن با عنوان نماینده آسیا یاد می‌شود.

از آنجایی که گزارش‌های ژاپن در طول جلسه آسیا منتشر می‌شوند، کاملاً طبیعی است که معامله ین در طول جلسه آسیا فعال باشد (GMT0: 00).

بسته به نوع داده‌های اقتصادی منتشر شده، ین می‌تواند در سایر جلسات نیز فعال باشد. دور از انتظار هم نیست. این بخشی از فرهنگ ژاپنی است، ژاپنی‌ها شبانه روز در حال تجارتند.

در حالیکه بسیاری از سرمایه گذاران در پی بیشترین نرخ سود هستند، برخی به مبادلات انتقالی متوسل می‌شوند. از آنجایی که JPY دارای پایین‌ترین نرخ سود است، معمولاً به عنوان منبع بودجه در مبادلات انتقالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیران سرمایه ژاپنی معمولاً تصمیم‌های سرمایه گذاری مشابهی می‌گیرند. و این موجب موقعیت‌هایی با همبستگی بالا می‌شود، به این معنا که می‌توان روند توسعه را پیش بینی کرد.

من مستعد تغییرات ناگهانی هستم…

یکی از ویژگی‌های جفت‌های ارز ین این است که برای مدتی رکود پیدا می‌کنند، سپس ناگهان تغییر می‌کنند، و بعد دوباره راکد می‌شوند، و بعد دوباره تغییر می‌کنند! حواستان را جمع کنید چون هیچ کس نمی‌داند چه زمانی این اتفاق می افتد!

شاخص‌های اقتصادی مهم برای JPY

تولید ناخالص داخلی 

این شاخص میزان فعالیت اقتصادی ژاپن را اندازه گیری می‌کند. و نشان می‌دهد که آیا اقتصاد در ژاپن مثل گدازه‌های کوهستان فوجی آتشین و پر رونق است یا رو به افول و زوال است.

نظرسنجی تنکان

این گزارش‌ها از مدیران طیف وسیعی از صنایع نظر سنجی کرده دیدگاه آنها در مورد اقتصاد را جویا می‌شوند. حس ترقی (نمرات بالای ۰۰۰) نشان می‌دهد که تاجران ژاپنی انتظار دارند فعالیت تجاری رشد داشته باشد.

تراز تجاری

اقتصاد ژاپن به شدت به صادرات وابسته است. کاهش میزان صادرات می‌تواند منجر به کاهش فعالیت‌های اقتصادی شود.

نرخ بیکاری

این شاخص نرخ بیکاری در ژاپن را اندازه گیری می‌کند. نرخ بالای بیکاری می‌تواند منجر به کاهش هزینه مصرف کننده شود.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) 

بانک ژاپن در گذشته نشان داده است که به راحتی حاضر است در راستای مقابله با تورم اقدام کند.

سفارشات ماشین آلات اصلی 

بخش عظیمی از صادرات ژاپن را سفارشات ماشین آلات تشکیل می‌دهد. افزایش یا کاهش میزان سفارش ماشین آلات اصلی می‌توان نشان دهنده وضعیت فعلی تجارت در ژاپن باشد.

اثرات سرمایه گذاری روی JPY

نظر به پایین بودن نرخ سود JPY، این واحد پول به عنوان منبع بودجه خوبی برای سرمایه گذاری در سایر کشورها به شمار می‌رود. به این معنا که اگر تاجران و سرمایه گذاران احساس خطر کنند، روی دارایی‌های پر بازده‌تر سرمایه گذاری می‌کنند. زمانیکه تاجران دست به رها کردن این موقعیت‌های پر خطرتر (تجارت حمل) می‌زنند، مجبور خواهند بود برای پوشش دهی معاملات کوتاه مدت JPY دست به بازخرید این واحد پول بزنند.

اثر BOJ

منظور از این اثر، اثرات اعلام شده و برنامه ریزی شده نیست. منظور مداخله ارز است! BOJ و MoF توجه ویژه‌ای به بازارهای FX دارند. از آنجایی که اقتصاد ژاپن وابستگی زیادی به صادرات دارد، ارزش ین نقش کلیدی‌ای در تجارت بازی می‌کند.

BOJ تمایلی به افزایش بیش از حد ارزش ین ندارد زیرا این امر می‌تواند موجب گران‌تر شدن نسبی صادرات ژاپن شود. با پایین نگه داشتن ارزش ین، می‌توانند تقاضای محصولات ژاپنی را افزایش دهند و این به نوبه خود برای اقتصاد کشور مفید است.

مبادله USD/ JPY

USD / JPY به مقادیر تعیین شده توسط ارز پایه، دار ایالات متحده، مبادله می‌شود. سایز لات استاندارد 100000 واحد USD

و سایز لات مینی 10000 واحد است. بسیاری از کارگزاران در حال حاضر اندازه لات قابل تنظیم تا ۱ واحد را نیز پیشنهاد می‌دهند.

تغییر در ارزش این جفت توسط ارز جاری، ین ژاپن، تعیین می‌شود. دقت کنید که برای جفت‌های ارزی شامل ین، محل دهدهی ا… است. بنابراین، تغییر در ارزش USD/ JPY از 95.00 به 95.01، 1 پیپ تغییر است.

مانند هر جفت ارز، تغییر ارزش توسط ارز جاری تعیین می‌شود. سود و زیان بر حسب ین ژاپن محاسبه می‌شود و سپس به ارز پایه تبدیل می‌شود. برای یک لات استاندارد، هر پیپ تغییر برابر JPY

1000 است. برای یک ات مینی، هر پیپ تغییر به اندازه 100 JPY است. برای مثال، اگر نرخ فعلی جفت ارزی USD /JPY برابر ۹۵۰۰۰ باشد و بخواهید یک لات استاندارد مبادله کنید، آنگاه یک پیپ برابر با USD

  1. 52 خواهد بود (به درس پیپ‌ها و پیپت ها در مورد چگونگی محاسبه ارزش پیپ مراجعه کنید).

محاسبات حاشیه‌ای بر حسب دلار آمریکا هستند. برای مثال، برای مبادله USD/ JPY100000 با نسبت بدهی به دارایی خالص ۱۰۰: ۱ باید ۱۰۰۰ دلار آمریکا کنار بگذارید.

تاکتیک‌های تجاری USD / JPY

USD / JPY معمولاً از روندهای کوتاه تا میان مدت، که چند روز به طول می‌انجامند، پیروی می‌کند. اگر در پی یک تجارت نوسانی هستید، یعنی تجارتی که دارای روندی بیش از یک روز است، می‌توانید سعی کنید با تغییرات نرخ در مسیر مخالف روند قبلی هماهنگ شوید.

وقتی قیمت رو به تحکیم می‌گذارد، می‌توانید موقعیت خود را ببندید، و منتظر ظهور یک روند دیگر باشید. توجه داشته باشید که وقتی قیمت به طور ناگهانی تغییر می‌کند، احتمالاً شاهد تغییری پایدار خواهید بود زیرا تاجران دوباره وارد روند می‌شوند.

نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که شرکت‌های صنعتی ژاپن معمولاً سفارش‌های خود را با ارقام رندی مثل 100.00 یا 90.50 تنظیم می‌کنند. باید دقت کنید که قیمت چه زمانی به این ارقام نزدیک می‌شود، چراکه این ارقام می‌توانند به عنوان حمایت کوتاه مدت و سطح مقاومت عمل کنند.

در آخر، باید به سایر جفت‌های ارزی ین مثل EUR/ JPY و GBP / JPY نیز دقت کنید. اگر یکی از این جفت‌ها نزدیک به رد کردن یک سطح فنی کلیدی باشد، ممکن است منجر به سیل عظیم خرید و فروش JPY شود که اثرات کلی زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.

کانادا

کانادا، که منطقه جغرافیایی‌اش بیشتر محدوده آمریکای شمالی را به خود اختصاص می‌دهد، از اقیانوس اطلس تا شرق اقیانوس آرام کشیده شده است. این کشور از ده استان و سه منطقه تشکیل شده است و یکی از توسعه یافته ترین کشورهای جهان به شمار می‌آید.

کانادا از نظر وسعت بلافاصله پس از روسیه و در جایگاه دوم جهان قرار دارد. با توجه به وسعت زیاد و سهم بسزایی که کانادا در جهان دارد، می‌توان تصور کرد که واحد پول داخلی‌اش، دلار کانادا، تا چه حد برای تجارت در بازار فارکس مهم است.

کانادا یکی از بزرگترین کشورهای اقتصاد جهان

کانادا: حقایق، چهره‌های برجسته، و ویژگی‌ها

  • همسایه‌ها: ایالات متحده آمریکا
  • . مساحت: 3855101 مایل مربع
  • جمعیت: 33476688 نفر
  • تراکم جمعیت: 8.3 نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: اوتاوا
  • رئیس دولت: فرماندار کل لوید جانستون به نمایندگی از ملکه الیزابت
  • واحد پول: دلار کانادا (CAD)
  • واردات اصلی: تجهیزات و ماشین آلات، وسایل نقلیه موتوری و قطعات آن‌ها، وسایل الکترونیکی، نفت خام، مواد شیمیایی، برق، کالاهای مصرفی بادوام
  • صادرات اصلی: وسایل نقلیه موتوری و قطعات آنها، ماشین آلات صنعتی، هواپیما، تجهیزات ارتباط از راه دور، وسایل الکترونیکی، مواد شیمیایی، مواد پلاستیکی، کودهای شیمیایی، خمیر چوب، الوار، نفت خام، گاز طبیعی، برق، آلومینیوم
  • شرکای وارداتی: ایالات متحده 50.4 ٪، چین 11٪، مکزیک 5.5٪
  • شرکای صادراتی: ایالات متحده 72.3٪، ژاپن 2.5٪
  • منطقه‌های زمانی: 4-GMT – 8, GMT – 7, GMT – 6, GMT – 5, GMT
  • وبسایت: http://www.canada.gc.ca/home.html

وضعیت اقتصادی

کانادا کشوری مبتنی بر منابع است، که اصولاً یعنی رشد اقتصادی‌ای که در ابتدا داشته است از استفاده و صادرات منابع طبیعی‌اش حاصل شده است.

طبق IMF، اقتصاد کانادا دهمین اقتصاد بزرگ جهان است که آن را بخشی از G8 جهان کرده است. کانادا هفتمین تولید کننده بزرگ طلا و هفتمین تولید کننده بزرگ نفت است.

کانادا علی رغم داشتن صنایع تولیدی قوی، در واقع بیشتر GDP خود را وام دار بخش خدمات است. بخش خدمات پیشرفته این کشور از هر چهار نیروی کار کانادایی سه نفر را به استخدام خود در آورده و حدود ۷۰٪ از GDP کشور را تشکیل می‌دهد. دفعه بعدی که یک کانادایی را می‌بینید، با او شرط ببندید که در صنایع خدماتی کار می‌کند. به احتمال زیاد شرط را خواهید برد!

اقتصاد کانادا در ژانویه ۱۹۸۹ زمانیکه توافقنامه تجارت آزاد بسته شد شروع به پیشرفت کرد. این توافقنامه اساساً همه عوارض

یعنی مالیات بر تجارت بین ایالات متحده و کانادا را از میان برداشت. در نتیجه، در حال حاضر کانادا بیش از ۷۰٪ از کالاهای خود را به ایالات متحده صادر می‌کند.

سیاست‌های پولی و مالی

بانک کانادا (BOC) سازمان تصمیم گیرنده اصلی در مورد سیاست‌های مالی است. تصمیمات سیاست‌های مالی توسط شورای حاکم، که از رئیس بانک، معاون ارشد و چهار معاون دیگر تشکیل شده است، گرفته می‌شود.

آشنایی با CAD

ارتباط با قیمت نفت

از نظر تاریخی، قیمت نفت با USD / CAD همبستگی زیادی داشته است. قانون کلی این است که وقتی قیمت نفت رو به افزایش می‌گذارد، ارزش CAD هم در پی آن بالا می‌رود. اگر پیش بینی شده باشد که طی چند سال آینده قیمت نفت افزایش می‌یابد، بهتر است USD / CAD را بفروشید.

اصولاً USD / CAD در بیشتر ساعات روز تغییر چشمگیری ندارد. USD/ CAD تنها در طول سشن مشترک جلسات تجاری اروپا و آمریکا یعنی زمانی که تاجران آمریکایی مشغول صبحانه خوردن هستند تغییر می‌کند.

یک نکته مهم در مورد مبادله USD / CAD این است که وابستگی زیادی به اقتصاد ایالات متحده دارد. به یاد داشته باشید که ایالات متحده آمریکا و کانادا علاوه بر اینکه همسایه هستند با هم تبادلات زیادی نیز دارند. وقتی اقتصاد ایالات متحده دارای رشدی چشمگیر است، اقتصاد کانادا نیز معمولاً بلافاصله پس از اقتصاد آمریکا قرار دارد. بنابراین وقتی تصمیم به مبادله CAD دارید، ببینید اوضاع اقتصادی آمریکا چقدر خوب یا بد) است.

CAD معمولاً تا زمان جلسه معاملاتی ایالات متحده، حدود ساعت 1 بعد از ظهر GMT تغییری نمی‌کند. CAD در طول جلسه معاملاتی آسیا و جلسه معاملاتی صبح اروپا تغییری نمی‌کند.

شاخص‌های اقتصادی مهم برای CAD

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

هدف بانک کانادا مانند هر بانک مرکزی دیگر اطمینان حاصل کردن از این است که تورم از کنترل خارج نشود. از آنجایی که شاخص قیمت مصرف کننده افزایش یا کاهش قمیت کالاها و خدمات مصرف کنندگان را نشان می‌دهد، معامله گران ارز بدقت این گزارش را مطالعه می‌کنند.

تولید ناخالص داخلی 

(GDP) گسترده‌ترین شاخص فعالیت اقتصادی کاناداست. که نشان می‌دهد کشور رو به رشد هست یا نه.

تراز تجاری 

اقتصاد کانادا نیز مانند اقتصاد سایر کشورهای مبتنی بر کالا تا حد زیادی تحت تأثیر تغییرات موجود در فعالیت‌های صادرات و وارداتش است.

شاخص مدیران خرید ایوی

PMI یک نظر سنجی است که برای بررسی اینکه آیا کسب و کارها در مورد اقتصاد کشور خوشبین یا بدبین هستند طراحی شده است. نمره بالای ۵۰۰۰ به این معناست که شرایط در بخش کسب و کار رو به رشد است در حالیکه نمره زیر ۵۰۰۰ خلاف این را نشان می‌دهد.

چه چیز موجب تغییر CAD می‌شود؟

داده‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا

معمولاً اطلاعات اقتصادی آمریکا تقریباً همزمان با اطلاعات اقتصادی کانادا منتشر می‌شود. از طرفی، اطلاعات منفی از جانب آمریکا و اطلاعات مثبت از جانب کانادا می‌تواند منجر به کاهش اساسی ارزش USD/ CAD شود. از طرف دیگر، اطلاعات مثبت از جانب آمریکا و اطلاعات منفی از جانب کانادا می‌تواند ارزش USD/ CAD را به طور سرسام آوری بالا ببرد.

ادغام‌ها و اکتساب‌ها

بدلیل مجاورت بین آمریکا و کانادا، ادغام شرکت‌ها و اکتساب به وفور روی می‌دهد. این موجب گردش مالی بسیار زیادی بین این دو کشور می‌شود که تأثیر بسزایی روی بازار ارز دارد.

برای مثال، وقتی یک شرکت آمریکایی قصد خرید یک شرکت کانادایی را داشته باشد، برای تکمیل معامله باید ابتدا دلارهای آمریکایی خود را به دلار کانادایی تبدیل کند. تصور کنید که تنها برای عقد یک قرارداد چقدر پول در بازار ارز جابه جا می‌شود!

مبادله USD / CAD

USD / CAD بر اساس مقادیر تعیین شده توسط USD مبادله می‌شود. اندازه لات استاندارد 100000 دلار آمریکا و اندازه لات مینی 10000 دلار آمریکاست.

ارزش پیپ که توسط دلار کانادا تعیین می‌شود با تقسیم 1 پیپ USD / CAD(یعنی ۰. ۰۰۰۱) بر نرخ فعلی USD / CAD محاسبه می‌شود.

سود و زیان توسط دلار کانادا تعیین می‌شوند. برای یک لات استاندارد، هر پیپ تغییر برابر با ۱۰ دلار کاناداست. برای یک ات مینی، هر پیپ تغییر به اندازه ۱ دلار کاناداست. برای مثال، اگر نرخ فعلی ارز USD/ CAD1.1000 باشد و بخواهید یک لات استاندارد مبادله کنید، یک پیپ برابر 9.90 دلار آمریکا خواهد بود.

محاسبات حاشیه‌ای بر اساس دلار آمریکا هستند. با نرخ بدهی به دارایی خالص ۱۰۰: ۱، ۱۰۰۰ دلار آمریکا برای مبادله 100000 USD / CAD لازم است.

تاکتیک‌های مبادله USD / CAD

از آنجایی که USD / CAD تنها در طول جلسه معاملاتی ایالات متحده فعال است، تا حد زیادی طی دو جلسه معاملاتی دیگر در معرض جعل قرار دارد. به این معنی که رد شدن از سطح حمایت قابل توجه در USD/CAD در طول جلسه معاملاتی صبح اروپا اغلب جعلی است.

توجه به تفاوت‌های نتایج اطلاعات اقتصادی بین آمریکا و کانادا نیز راه خوبی برای پی بردن به روند آتی USD/ CAD است. از آنجایی که اطلاعات آمریکا و کانادا با اختلاف چند ساعت یا چند دقیقه منتشر می‌شوند، اختلاف در نتایج اصول موجب تغییرات زیادی می‌شوند.

برای مثال، اطلاعات منفی آمریکا همراه با اطلاعات مثبت کانادا دلیل خوبی برای فروش USD / CAD است.

در آخر، علاوه بر توجه به اطلاعات اقتصادی، تحلیل رفتار قیمت نفت نیز می‌تواند در مبادله CAD مفید باشد.

از آنجایی که کانادا یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت دنیا به شمار می‌رود، تغییر در قیمت نفت تأثیر زیادی روی ارزش CAD می‌گذارد. در واقع، از سال ۱۹۸۸، نرخ ارز USD / CAD و قیمت نفت تا ۶۸٪ همبستگی معکوس داشته‌اند.

پی گیری روزانه حجم عظیم مقالات اقتصادی کانادا بسیار طاقت فرساست. برای اطلاعات کامل و به روز به تفسیر اقتصادی کانادا در پیپ دیدی که روزانه به روز رسانی می‌شود رجوع کنید.

استرالیا

استرالیا که از آن با عنوان کشور مشترک المنافع استرالیا یاد می‌شود در نیم کره جنوبی درست در جنوب شرقی آسیا واقع شده است.

اقتصاد کشور استرالیا

استرالیا: واقعیت‌ها، چهره‌های برجسته، و ویژگی‌ها

  • همسایه‌ها: نیوزلند، گینه نو، اندونزی
  • مساحت: 2969907 مایل مربع
  • تراکم جمعیت: 7.3 نفر به ازای هر مایل مربع
  • پایتخت: کانبرا (جمعیت 358222 نفر)
  • رئیس کشور: ملکه الیزابت
  • واحد پول: دلار استرالیا (AUD)
  • واردات اصلی: ماشین الات و ترابری، تجهزات الکتریکی و ارتباطی؛ نفت خام و فرآورده‌های نفتی
  • صادرات اصلی: سنگ‌های معدنی و فلزات؛ پشم، خوراک و دام زنده؛ سوخت، ماشین آلات و تجهیزات ترابری، هیو
  • جکمن، نیکول کیدمن، هث لجر
  • شرکای وارداتی: چین ۱۹.۲٪، ایالات متحده آمریکا ۱۲.۱٪، ژاپن ۷.۸٪، سنگاپور ۵.۳٪،‌ آلمان ۵.۱٪
  • شرکای صادراتی: چین ۲۶.۴ ٪، ژاپن ۱۹.۱٪، کره جنوبی  ۹.۲٪، هند ٪۶.۴، تایوان ۳.۷٪
  • منطقه زمانی: GMT +10
  • وبسایت: http://www.australia.gov.au

وضعیت اقتصادی

اقتصاد استرالیا در مقایسه با کشورهای G7 نسبتاً کوچک است. اما به گفته بانک جهانی، GDP استرالیا به ازای هر فرد حتی از بریتانیا، آلمان و حتی آمریکا بالاتر است!

اقتصاد استرالیا در پانزده سال گذشته به طور میانگین سالانه 3.60٪ رشد داشته است، که بالاتر از حد متوسط 2.5٪ جهانی است. همین رو رتبه سوم شاخص رفاه ۲۰۱۱ موسسه لگاتوم را به خود اختصاص داده است!

اقتصاد استرالیا تا حد زیادی مبتنی بر خدمات است، و بیش از ۷۰٪ از GDP خود را وام دار صنایعی چون صنایع مالی، آموزشی و گردشگری است.

استرالیا علی رغم صادرات قوی و رشد چشمگیرش به کسری حساب جاری بالا بدنام شده است. این به این معناست که استرالیا از منابع بیشتری از سایر اقتصادها برای برآورده کردن نیازهای مصرفی داخلی استفاده می‌کند.

سیاست‌های پولی و مالی

بانک مرکزی استرالیا (RBA) حرف اصلی سیاست‌های پولی و مالی را در استرالیا می زند. RBA دارای اهدافی سه گانه است:

  1. ثابت نگه داشتن نرخ ارز
  2. اطمینان حاصل کردن از رشد اقتصادی
  3. حفظ اشتغال کامل

این بانک مرکزی بر این باور است که به منظور رسیدن به این اهداف، نرخ تورم باید بین ۲ تا ۳ درصد نگه داشته شود. با مهار کردن تورم، ارزش پول داخلی حفظ می‌شود، و این سرانجام منجر به رشد اقتصادی پایدار می‌شود.

آشنایی با AUD

اگرچه فصول در استرالیا نسبت به سایر نقاط جهان متفاوت است، استرالیایی‌ها همیشه سر وقت و فعال هستند. این عمدتاً به این دلیل است که بازار استرالیا اولین بازاریست که هر هفته باز می‌شود! واحد پول استرالیا، AUD، نیز مانند افرادی که در استرالیا زندگی می‌کنند آزی نام دارد.

یکی از ویژگی‌های مهم AUD همبستگی مثبت و بالای آن با قیمت طلاست. آن هم به این دلیل که استرالیا سومین تولید کننده بزرگ طلا در جهان است. در نتیجه، با افزایش و کاهش قیمت طلا، قیمت AUD نیز افزایش و کاهش می‌یابد.

AUD در مقایسه با سایر واحدهای پولی مهم دارای نرخ بهره بالاییست. و این موضوع آن را تبدیل به گزینه خوبی برای تجارت حمل کرده است. تجارت حمل یعنی خرید یک ارز با نرخ بهره بالا در مقابل ارزی با نرخ بهره پایین.

بیشتر تغییرات AUD طی جلسه معاملاتی آسیا، زمانیکه اطلاعات اقتصادی استرالیا منتشر می‌شود، صورت می‌گیرد.

با توجه به کالا محور بودن اقتصاد استرالیا، شرایط جوی نامساعد می‌تواند مانع اساسی‌ای برای رشد استرالیا باشد که منجر به ارزان شدن AUD می‌شود.

شاخص‌های اقتصادی مهم استرالیا

شاخص قیمت مصرف کننده 

از آنجایی که هدف اصلی RBA کنترل تورم است، بانک مرکزی بدقت CPI را، که تغییر کلی در قیمت مصرف کننده کالا و خدمات را اندازه گیری می‌کند، تحت نظر دارد.

تعادل تجارت 

استرالیا دارای بخش تجاری بسیار قوی‌ای است بنابراین معامله گران ارز و مقامات بانک تغییرات موجود در سطوح صادرات و واردات را تحت نظر دارند.

تولید ناخالص داخلی 

این شاخص نشان دهنده میزان موفقیت اقتصاد استرالیاست. مقادیر مثبت نشان دهنده رشد اقتصادی و مقادیر منفی نشان دهنده رکود اقتصادی است.

نرخ بیکاری 

نرخ بیکاری نشان می‌دهد چند نفر از نیروی کاری استرالیا بیکار هستند. تعداد افراد شاغل، یا در این مورد، تعداد افراد بیکار دارای همبستگی بالایی با فعالیت اقتصادی است. بیکار بودن مساوی با این است که فرد بیکار پول کمتری برای خرج کردن دارد.

چه چیزی موجب تغیر AUD می‌شود؟

چشم انداز اقتصادی و نرخ بهره

AUD بشدت تحت تأثیر عوامل اقتصاد کلان از جمله سیاست‌های مالی، نرخ بهره و اطلاعات اقتصاد داخلی است.

در هنگام معامله AUD، همیشه به چشم انداز نرخ بهره توجه ویژه داشته باشید. برای مثال، نظرات مقامات RBA در مورد نرخ بهره می‌تواند اثر قابل توجهی روی AUD داشته باشد.

اقتصاد چین

در بخش عمده دهه گذشته، چین موفقیت‌های پی در پی و رشد کلانی داشته است. چین برای تولید کالاهای نهایی بسیاری از مواد خام خود مانند زغال سنگ و سنگ آهن را از استرالیا وارد می‌کند.

چین باید برای خرید مواد خام از استرالیا ابتدا واحد پول خود را به AUD تبدیل کند. این یعنی تقاضای بیشتر برای کالاهای چینی می‌تواند منجر به افزایش ارزش AUD شود.

به همین ترتیب، کاهش تقاضا برای کالاهای چینی می‌تواند منجر به کاهش ارزش AUD باشد.

اطلاعات نیوزلند

اطلاعات اقتصادی نیوزلند نیز بر قیمت AUD اثر می‌گذارد، البته نه به اندازه اطلاعات اقتصادی چین. دقت داشته باشید که اقتصاد نیوزلند شباهت زیادی به اقتصاد استرالیا دارد و این باعث همبستگی بالا بین واحد پول این دو کشور است.

بنابراین، مهم است که از اطلاعات اقتصادی مهم نیوزلند با خبر باشید چرا که می‌تواند به طور غیر مستقیم موجب تغییر در AUD شود.

مبادله AUD / USD

AUD / USD به مقادیر تعیین شده توسط AUD مبادله می‌شود. اندازه لات استاندارد 100000 AUD و اندازه لات مینی 10000 AUD است.

ارزش پیپ، که توسط دار آمریکا تعیین می‌شود، با تقسیم اپیپ محاسبه می‌شود.

سود و زیان بر اساس دلار آمریکا تعیین می‌شوند. برای یک ات استاندارد، هر پیپ تغییر برابر با ۱۰ دلار آمریکاست. برای یک لات مینی، هر پیپ تغییر برابر با ۱ دلار آمریکاست.

محاسبات حاشیه‌ای بر اساس دلار آمریکا هستند. برای مثال، اگر نرخ فعلی AUD/ USD 0.9000 باشد و نسبت بدهی به دارایی ۱۰۰: ۱ باشد، ۹۰۰ دلار آمریکا در حاشیه موجود برای مبادله لات استاندارد 100000 دلار استرالیا لازم است. اما، با افزایش AUD / USD به حاشیه موجود USD بیشتری نیاز است. برعکس، هر چه نرخ AUD/ USD کمتر باشد، حاشیه موجود کمتری لازم است.

تاکتیک‌های مبادله AUD / USD

از آنجایی که AUD یکی از بهترین گزینه‌های تجارت حمل، یعنی خرید واحد پول با نرخ بهره بالاتر و فروش واحد پول با نرخ بهره پایین‌تر، به شمار می‌رود، AUD / USD بشدت تحت تأثیر جفت‌های ارزی قرار دارد.

چطور می‌توانید از این موضوع به نفع خود استفاده کنید؟

اگر شاهد شکست سطح حمایت فنی خاصی در AUD / JPY بودید، می‌توانید آن را نشانه خوبی برای فروش AUD / USD بدانید!

مورد مهم دیگر در مبادله AUD و USD اطلاعات اقتصادی نیوزلند است. بدلیل مجاورت و روابط اقتصادی استرالیا با نیوزلند، اطلاعات اقتصادی مثبت نیوزلند معمولاً به بالا رفتن ارزش AUD کمک می‌کند.

یعنی گزارش‌های اقتصادی بهتر از سطح مورد انتظار نیوزلند را می‌توان نشانه خوبی برای خرید AUD دانست. برعکس، اطلاعات اقتصادی نامساعد نیوزلند می‌تواند دلیلی برای فروش AUD باشد.

در آخر، به قیمت کالاها، به ویژه طلا دقیت کنید. بیشتر اوقات، قیمت طلا قیمت AUD را تعیین می‌کند.

یعنی هر گاه ارزش طلا بالا رود، AUD / USD نیز با فاصله کمی پس از آن بالا می‌رود! و البته زمانی که ارزش طلا کاهش می‌یابد، ارزش AUD نیز در پی آن پایین می‌آید.

نیوزلند

نیوزلند یکی از همسایگان نزدیک استرالیا در منطقه جنوبی اقیانوس آرام است.

این کشور از دو جزیره اصلی، جزیره شمالی و جزیره جنوبی، و چند جزیره کوچکتر تشکیل شده است.

در نیوزلند که جمعیت گوسفندهایش از انسان‌هایش بیشتر است حدود چهار میلیون نفر جمعیت سکونت دارد. برای درک بهتر از این رقم، نیویورک در سال ۲۰۱۱ دارای جمعیت 8.4 میلیون نفر بوده است.

نیوزلند بزرگترین اقتصاد‌ جهان

نیوزلند: واقعیت‌ها، چهره‌های برجسته، و ویژگی‌ها

  • همسایه‌ها: استرالیا، فیجی، تونگا
  • مساحت: 104454 مایل مربع
  •  جمعیت: 4268600 (۱۲۴ ام)
  • تراکم جمعیت: ۴۰. ۹ نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: ولینگتون (با جمعیت ۴۶۶، ۱۷۹ نفر)
  • رئیس کشور: ملکه الیزابت
  • واحد پول: دلار نیوزلند (NZD)
  • واردات اصلی: تجهیزات و ماشین آلات، وسایل نقلیه و هواپیما، نفت خام، وسایل برقی، منسوجات، مواد پلاستیکی
  • صادرات اصلی: راسل کرو، سنگ‌های معدنی و فلزات؛ پشم، خوراک و دام زنده؛ سوخت، تجهیزات و ماشین آلات حمل و نقل
  • شرکای وارداتی: آلمان ۱۳.۵٪، ایالات متحده آمریکا ۱۰.۲٪، فرانسه ۸.۱٪، هلند ۶.۳٪، بلژیک ۴.۹٪، ایتالیا ۴.۷٪
  • شرکای صادراتی: ایالات متحده 15.7٪، آلمان 10.5٪، فرانسه 8.1٪، هلند 69.٪، ایرلند 6.5٪، بلژیک 5.6٪، اسپانیا 4.4٪، ایتالیا 4.4٪
  • منطقه زمانی:12+ GMT
  • وبسایت:http: / / www. newzealand. govt. nz

وضعیت اقتصادی

اقتصاد نیوزلند نیز مانند جمعیتش نسبتاً محدود است. GDP نیوزلند، که در سال ۲۰۱۱ برابر با ۱۲۳ میلیارد دلار آمریکا بود، ۶۵ امین رتبه در اقتصاد جهان را به خود اختصاص می‌دهد. اما نباید نیوزلند را دست کم گرفت. این کشور مساحت کم خود را با نقش فعالی که در تجارت دارد جبران کرده است؟

فعالیت اقتصادی این کشور عمدتأ وابسته به تجارت با استرالیا،ژاپن و ایالات متحده است. اقتصاد این کشور وابسته به صادرات است و صادرات اصلی آن سنگ‌های معدنی، فلزات، و پشم است که یک سوم GDP آن را تشکیل می‌دهد. نیوزلند همچنین بیشتر دام‌ها و محصولات لبنی خود را صادر می‌کند.

صنایع اصلی نیوزلند کشاورزی و گردشگری هستند و صنایع تولید و بخش‌های فناوری در این کشور محدود است. به همین دلیل، واردات این کشور از سایر کشورها عمدتاً ماشین آلات سنگین، تجهیزات، ماشین آلات، و محصولات الکترونیکی است.

از آنجایی که نیوزلند موانع زیادی را از سر راه سرمایه گذاری خارجی برداشته است، بانک جهانی آن را پس از سنگاپور کسب و کار پسند ترین کشور جهان معرفی کرده است.

سیاست‌های پولی و مالی

بانک مرکزی نیوزلند (RBNZ) مسئول سیاست‌های پولی و مالی این کشور است. RBNZ که در حال حاضر فرماندار آلان بوارد ریاست آن را بر عهده دارد در سال هشت نشست سیاست مالی برگزار می‌کند. وظیفه RBNZ حفظ ثبات قیمت، تعیین نرخ بهره، و نظارت بر تولید و نرخ ارز است.

RBNZ برای حفظ ثبات قیمت‌ها باید اطمینان حاصل کند که تورم سالانه مطابق با ۱.۵٪ مورد نظر بانک مرکزی باشد… در غیر اینصورت دولت می‌تواند رئیس RBNZ را اخراج کند (بی شوخی).

RBNZ در راستای سیاست‌های مالی‌اش مجهز به ابزار زیر است:

نرخ بهره رسمی (OCR)، که بر نرخ بهره کوتاه مدت اثر می‌گذارد، و توسط رئیس RBNZ تعیین می‌شود. بانک مرکزی می‌تواند با وام دادن ۲۵ واحد بالاتر از این نرخ و وام گرفتن ۲۵ واحد زیر OCR به بانک‌های تجاری نرخ بهره پیشنهادی به افراد و کسب و کارها را تحت کنترل داشته باشد.

از عملیات بازار آزاد برای رسیدن به هدف نقدی یا میزان ذخایر موجود در بانک‌های تجاری استفاده می‌شود. RBNZ با پیش بینی روزانه هدف نقدی قادر است میزان پولی که باید برای رسیدن به هدف نقدی به بازار تزریق کند را محاسبه نماید.

آشنایی با NZD

نام مستعار دلار نیوزلند «کیوی» است. کیوی یک پرنده است که سمبل ملی کشور نیوزلند است.

از آنجایی که اقتصاد نیوزلند عمدتاً وابسته به صادرات کالاها و محصولات کشاورزی است، عملکرد کلی اقتصادی این منطقه به قیمت کالاها وابسته است.

اگر قیمت کالا افزایش پیدا کند، آنگاه میزان پول هزینه شده برای صادرات نیوزلند نیز افزایش می‌یابد، که سبب بالا رفتن GDP این کشور می‌شود. و از آنجایی که GDP بالاتر نشان دهنده عملکرد اقتصادی بهتر است، این می‌تواند منجر به بالا رفتن ارزش کیوی باشد.

برعکس، کاهش قیمت کالا منجر به کاهش ارزش پولی صادرات شده کمک کمتری به افزایش GDP می‌کند. و GDP پایین‌تر موجب پایین آمدن ارزش کیوی می‌شود.

از آنجایی که استرالیا شریک تجاری شماره یک نیوزلند است، عملکرد اقتصادی استرالیا تأثیر زیادی روی عملکرد اقتصادی نیوزلند دارد.

نیوزلند نیز درست مثل استرالیا در مقایسه با سایر اقتصادهای کلان دنیا مانند اقتصاد آمریکا، بریتانیا، یا ژاپن دارای نرخ بهره بالاتری است.

از آنجایی که جمعیت نیوزلند نصف جمعیت نیویورک است، افزایش مهاجرت به این کشور می‌تواند تأثیر به سزایی بر اقتصاد آن داشته باشد. چراکه وقتی جمعیت افزایش پیدا می‌کند، تقاضا برای کالاها افزایش می‌یابد و میزان مصرف کلی بالا می‌رود.

اقتصاد نیوزلند نیز تا حد زیادی وابسته به صنعت کشاورزی است، و این یعنی شرایط نامساعد جوی از جمله خشکسالی آثار مخرب زیادی بر اقتصاد این کشور دارد. موج‌های گرما در استرالیا بسیار رایج هستند و اغلب تبدیل به آتش سوزی در جنگل‌ها می‌شوند و تقریباً به اندازه ۱٪ از GDP خسارت وارد می‌کنند. این اصل تأثیر خوبی بر NZD نمی‌گذارد.

شاخص‌های اقتصادی مهم برای NZD

تولید ناخالص داخلی 

تولید ناخالص داخلی (GDP) برای نیوزلند نیز مانند هر کشور دیگر به منزله گزارشی اقتصادی است و به عنوان شاخصی از عملکرد اقتصادی کلی نیوزلند بر میزان تقاضای NZD اثر می‌گذارد.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) 

شاخص قیمت مصرف کننده تغییر در قیمت را اندازه گیری می‌کند و به عنوان شاخصی از تورم در تعیین سیاست‌های مالی تحت نظارت دقیق RBNZ قرار دارد.

تراز تجارت 

از آنجایی که اقتصاد نیوزلند وابسته به صادرات است، تاجران اغلب برای اندازه گیری تقاضا برای محصولات نیوزلند به تراز تجارت توجه می‌کنند.

چه چیزی باعث تغییر NZD می‌شود؟

رشد اقتصادی

رشد مثبت GDP نشان دهنده موقعیت اقتصادی قوی نیوزلند است و تقاضای واحد پول آن را افزایش می‌دهد. رشد منفی GDP نشان دهنده عملکرد اقتصادی ضعیف این کشور است و تقاضای NZD را با کاهش مواجه می‌کند.

نوسان ناگهانی در صادرات

تقاضای بیشتر برای محصولات نیوزلند اغلب منجر به بالا رفتن GDP این کشور شده ارزش NZD را بالا می‌برد. برعکس، صادرات کمتر یعنی رشد کمتر GDP که منجر به کاهش ارزش NZD می‌شود.

افزایش قیمت کالا

افزایش قیمت کالا ارزش پولی صادرات نیوزلند و در نتیجه GDP آن را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، کاهش قیمت کالا موجب کاهش ارزش پولی صادرات و در نتیجه کاهش GDP می‌شود.

مبادله NZD/ USD

از آنجایی که ارز جاری دلار آمریکاست، تغییرات ارزش بر حسب دلار آمریکا محاسبه می‌شود.

در موقعیت ۱۰۰۰۰۰ واحد NZD/USD هر پیپ تغییر برابر با ۱۰ دلار آمریکاست درحالیکه در اندازه موقعیت NZD/USD ۱۰۰۰۰، هر پیپ تغییر برابر با ۱ دلار آمریکاست.

محاسبان حاشیه‌ای بر اساس دلار آمریکا هستند. برای مثال اگر نرخ NZDUSD 0.7000 و نسبت بدهی به دارایی ۱۰۰.۱ باشد، ۷۰۰ دلار آمریکا در حاشیه موجود برای موقعیت ۱۰۰۰۰۰ دلار نیوزلند لازم است. موقعیت ۱۰۰۰۰ نیوزلند نیازمند ۷۰ دلار آمریکا در حاشیه موجود است.

همانطور که مشاهده می‌کنید به دلیل ارزش نسبتاً پایینی که کیوی در مقایسه با دلار آمریکا دارد، بین سایر واحدهای پولی نیازمند کمترین میزان حاشیه موجود است. این یعنی مبادله کیوی ارزان‌تر است!

تاکتیک‌های مبادله NZD/ USD

گزارش‌های اقتصادی خوب از طرف نیوزلند منجر به بالا رفتن ارزش NZD می‌شود بنابراین اگر احتمال این وجود داشته باشد که گزارش اقتصادی آن بتواند از حد انتظار بهتر باشد، می‌توان آن را به فال نیک گرفت و دست به مبادله NZD/ USD زد.

از طرف دیگر، گزارش‌های اقتصادی ضعیف موجب کاهش ارزش NZD می‌شوند. اگر احتمال این هست که گزارش اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار باشد، باید از مبادله NZD/ USD خودداری کرد.

علاوه بر دقت به گزارش‌های اقتصادی، توجه به رفتار قیمت کالا نیز می‌تواند در پیش بینی قیمت NZD / USD مفید باشد.

در تاریخ معاصر، قیمت کالا با افزایش تقاضا برای دارایی‌های پر خطرتر افزایش یافته است. در این شرایط، سرمایه گذاران پول خود را روی دارایی‌های با بازده بیشتر مانند طلا و سایر کالاها سرمایه گذاری می‌کنند و دلار آمریکا با بازده پایین‌تر را می‌فروشند. در نتیجه، کیوی که مبتنی بر کالاست کاملاً بر خلاف دلار آمریکا حرکت می‌کند.

از طرف دیگر، زمانیکه ریسک گریزی سرمایه گذاران را به روی آوردن به دلار آمریکا وادار می‌کند، NZD بر خلاف دلار آمریکا با کاهش تقاضا رو به رو می‌شود.

NZD نیز مانند AUD گزینه خوبی برای تجارت حمل است. از آنجایی که تجارت حمل شامل خرید واحد پول با نرخ بهره بالا و فروختن واحد پول با نرخ بهره پایین است، نرخ بهره نسبتاً بالای نیوزلند به نفع NZD تمام می‌شود.

سوئیس

سوئیس که در سال ۱۲۹۱ بنا نهاده شده است در میانه غربی اروپا قرار دارد و در بیشتر بخش‌های تاریخش با آلمان، اتریش، ایتالیا، و فرانسه مشترک است.

اگر چه سوئیس درست وسط اروپا قرار دارد، عضو اتحادیه اروپا نیست. در حالیکه در دهه ۱۹۹۰ مذاکراتی بین اتحادیه اروپا و سوئیس در جربان بود، مردم سوئیس پیشنهاد پیوستن به اتحادیه اروپا را رد کردند. از آن زمان، سوئیس استقلال اقتصادی خود را حفظ کرده است.

سوئیس به عنوان یک کشور کوچک شناخته می‌شود اما ناگفته نماند که کشور بسیار پرجمعیتی است و حدود 7.78 میلیون جمعیت و تراکم جمعیتی حدود ۴۷۷ نفر به ازای هر مایل مربع دارد.

سوئیس همچنین معروف به خنثی و بی طرف بودن است چراکه در هیچ یک از جنگ‌های جهانی شرکت نداشته است.

نقشه اقتصادی

سوئیس: واقعیت‌ها، چهره‌های برجسته و ویژگی‌ها

  • همسایه‌ها: آلمان، فرانسه، ایتالیا و اتریش
  • مساحت: 15940 مایل مربع
  • جمعیت«7925600 نفر
  • تراکم جمعیت: 477.4 به ازای هر مایل مربع
  • پایتخت: برن
  • واحد پول: فرانک سوئیس CHF
  • واردات اصلی: تجهیزات حمل و نقل و ماشین آلات، محصولات دارویی و داروسازی، سایر مواد شیمیایی، کالاهای تولیدی
  • صادرات اصلی: مواد شیمیایی، ساعت‌های دیواری و مچی، خوراک، ابزار آلات، جواهرات، ماشین آلات، محصولات دارویی، فلزات گرانبها، منسوجات، رولکس، راجر فدرر
  • شرکای وارداتی: آلمان ۲۲.۷٪، آمریکا ۱۰.۶٪، ایتالیا ۱۰.۳٪، فرانسه ۸.۴٪، روسیه ۴.۴٪، بریتانیا ۴٪
  • شرکای صادراتی: آلمان ۲۱.۲٪، آمریکا ۸.۷٪، فرانسه ۸.۲٪، ایتالیا ۷.۹٪، اتریش ۴.۵٪
  • منطقه زمانی: GMT +1
  • وبسایت: http://www.switzerland.com/en.cfm/home

وضعیت اقتصادی

سوئیس از نظر درآمد سرانه (یعنی GDP تقسیم بر جمعیت کشور) ثروتمندترین کشور جهان است.

این کشور در سال ۲۰۱۰ تولید کلی برابر با ۵۲۹. ۹ $ داشت. اگر چه این مقدار ناچیز است، اگر بر اساس هر نفر حساب کنیم، GDP ای برابر با ۸۱۵، ۴۶$ ایجاد می‌شود که مقام هفتم دنیا را به خود اختصاص می‌دهد.

شرکای تجاری اصلی این کشور آلمان، ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا، اتریش، روسیه، و بریتانیا هستند. سوئیس نیز مانند ژاپن وابستگی زیادی به صادرات دارد که حدود ۳۰۸ میلیارد دلار یا ۵۸.۲٪ GDP را تولید می‌کند.

صنایع اصلی سوئیس عبارتند از ماشین آلات، مواد شیمیایی، منسوجات، ابزار و ساعت‌های دقیق. به مورد آخر نخندید – ساعت‌های دقیق واقعاً بخش قابل توجهی از تولید سوئیس را تشکیل می‌دهند. در هر صورت، وقتش است که مطلب را ادامه دهیم!

سیاست‌های پولی و مالی

بانک ملی سوئیس (SNB)، که در حال حاضر آقای توماس جردن ریاست آن را بر عهده دارد، با اثر گذاری روی شرایط مالی و اعتباری کشور سیاست‌های مالی کشور را اجرا می‌کند.

هیئت رئیسه این بانک که مسئولیت تعیین سیاست‌های بانک را به عهده دارد از ۳ عضو تشکیل شده است – رئیس، معاون رئیس، و یک عضو سوم.

SNB برخلاف بیشتر بانک‌های مرکزی به جای یک رقم ثابت دامنه خاصی را به مدت سه ماه برای نرخ بهره تعیین می‌کند (که لیبور نیز نامیده می‌شود).

SNB علاوه بر هدفش مبنی بر کنترل عرضه پول کشور و تعیین نرخ بهره، نقش مهم دیگری نیز در ثابت نگاه داشتن ارزش CHF دارد.

ارزش بیش از حد CHF می‌تواند منجر به بالا رفتن تورم و همچنین تحلیل رفتن صادرات کشور باشد. با توجه به وابستگی زیاد سوئیس به صادرات، SNB از CHF با ارزش کمتری بهره مند بوده از هیچ اقدامی برای مداخله در بازارهای فارکس و پایین آوردن ارزش CHF فروگذار نمی‌کند.

یکی از سیاست‌های مالی اصلی SNB هدف قرار دادن تورم است. نرخ تورم مورد انتظار این بانک، که بر اساس CPI ارزیابی می‌شود، زیر ۲٪ در سال است.

از نظر مالی، یکی از سیاست‌های مالی جالب سوئیس این است که دارای یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مالیات بین کشورهای توسعه یافته است. در واقع، اغلب از سوئیس با عنوان <<بهشت مالیاتی>> یاد می‌شود.

نرخ مالیات سازمانی در سوئیس از ۸.۵ ٪ تا ۱۰.۰٪متغیر است. این، علاوه بر قوانین رازداری بانکی، سوئیس را به یکی از کسب وکار پسند ترین کشورهای دنیا تبدیل کرده است.

آشنایی با CHF

تا چند وقت پیش، فرانسه، بلژیک، و لوکزامبورگ واحد پول خود را فرانک قرار داده بودند. تا اینکه سرانجام به یورو تغییر موضع دادند. در حال حاضر، سوئیس تنها کشوری است که از فرانک به عنوان واحد پول خود استفاده می‌کند، فرانک سوئیس (CHF).

نام مستعار فرانک سوئیس «سوئیسی» نام دارد.

سوئیس بنا به قوانین رازداری بانکی‌اش که CHF را <<بهشت ایمن>> نیز لقب داده است از نظر سیاسی بی طرف و خنثی به شمار می‌آید. معمولاً، در دوره‌های ناپایداری اقتصادی، سرمایه گذاران سرمایه خود را به سوئیس انتقال می‌دهند که در نتیجه آن ارزش CHF بالا می‌رود.

حدود ۲۵٪ پول این کشور را ذخایر طلا تشکیل می‌دهد، که این موجب همبستگی ۸۰٪ CHF با قیمت طلا شده است. این یعنی هر گاه قیمت طلا افزایش پیدا کند، CHF نیز افزایش قیمت خواهد داشت.

شاخص‌های اقتصادی مهم CHF

GDP 

تولید ناخالص داخلی (GDP) معیار اندازه گیری ارزش کل همه کالاها و خدمات نهایی کشور است. این گزارش تغییرات موجود در خروجی کلی اقتصاد از دوره قبل را نشان می‌دهد.

خرده فروشی

عنوان گزارش خرده فروشی تغییر ماهانه ارزش کلی خرده فروشی را نشان می‌دهد.

شاخص قیمت مصرف کننده

CPI تغییر در قیمت سبد کالا و خدمات را نشان می‌دهد. CPI بدقت تحت نظارت SNB قرار دارد چرا که SNB از این گزارش برای تحلیل تورم استفاده می‌کند.

تعادل تجارت

تعادل تجارت تفاوت کل بین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی کشور را اندازه می‌گیرد. سوئیس دارای صنعت صادرات قوی‌ای است بنابراین تاجران اغلب از تعادل تجاری این کشور برای اندازه گیری موفقیت اقتصادی آن استفاده می‌کنند.

چه چیزی موجب تغییر CHF می‌شود

قیمت طلا

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، CHF دارای همبستگی ۸۰٪ با قیمت طلاست، زیرا ۲۵٪ از پول سوئیس را ذخایر طلا تشکیل می‌دهند. وقتی قیمت طلا بالا می‌رود، قیمت CHF نیز معمولاً بالا می‌رود. برعکس، با کاهش قیمت طلا، قیمت CHF نیز کاهش می‌یابد.

توسعه در منطقه یورو و ایالات متحده

از آنجایی که سوئیس کشوری وابسته به صادرات است، تا حد زیادی تحت تأثیر توسعه اقتصادی شرکای تجاری اصلی‌اش در منطقه یورو و ایالات متحده است.

در ضمن ایالات متحده حدود ۸.۷٪ صادرات سوئیس را به خود اختصاص می‌دهد. عملکرد اقتصادی ضعیف هر یک از این کشورها می‌تواند به معنای تجارت کمتر برای سوئیس باشد.

رفع نواقص

تنش سیاسی در کشورهای همسایه سوئیس در اروپا، به ویژه در منطقه یورو، می‌تواند منجر به این شود که تاجران به دنبال امنیت سوئیسی بروند.

عامل X

USD / CHF همچنین تحت تأثیر نرخ‌های جفت‌های ارزی مثل EUR/ CHF قرار دارد. برای مثال بالا رفتن ارزش EUR بدلیل بالا رفتن نرخ بهره ECB می‌تواند کاهش ارزش سوئیسی را به سایر جفت‌های ارز مثل USD/ CHF انتقال دهد.

ادغامات ادغام و اکتساب (M& A)

صنعت اصلی سوئیس بانکداری و سرمایه گذاریست. اقدامات ادغام و اکتساب (M&A) یا صرفاً خرید و فروش بنگاه‌ها در این کشور بسیار رایج هستند.

برای مثال، اگر یک بنگاه خارجی قصد اکتساب یک کسب و کار در سوئیس را داشته باشد، باید به CHF هزینه این کار را بپردازد. از طرف دیگر، اگر برای مثال بانک سوئیس قصد خرید یک بنگاه آمریکایی را داشته باشد، باید CHF خود را به USD تبدیل کند.

مبادله USD/ CHF

جفت ارز USD/CHF با مقادیر تعیین شده توسط USD مبادله می‌شود. اندازه لات استاندارد ۱۰۰۰۰۰ دلار و اندازه مینی لات ۱۰۰۰۰ دلار است. ارزش پیپ که توسط CHF تعیین می‌شود با تقسیم کردن یک پیپ 0.0001 بر نرخ USD//CHF محاسبه می‌شود.

سود و زیان بر حسب فرانک سوئیس تعیین می‌شوند. برای یک لات استاندارد هر پیپ نوسان برابر با ۱۰ CHF است. باری یک لات مینی هر پیپ نوسان برابر با ۱ CHF است. برای روشن شدن مطلب ۷ اگر نرخ غالب USD.CHF 1.0600 باشد  بخواهید یک لات استاندارد معامله کنید، آنگاه یک پیپ برابر با 9.4340 USD خواهد بود.

محاسبات حاشیه‌ای معمولاً بر حسب USD انجام می‌شوند. با نسبت بدهی به دارایی ۱۰۰: ۱، برای کنترل ۱۰۰۰۰۰ واحد USD.CHF به ۱۰۰۰ دلار نیاز دارید.

تاکتیک‌های مبادله USD/ CHF

جفت‌های ارز سوئیسی (USD/ CHF و EUR / CHF) معمولاً تنها طی جلسه معاملاتی اروپا فعال هستند. هر دوی این جفت‌های ارز بیشتر اوقات محدود به دامنه خاصی هستند. با توجه به این موضوع، اغلب در معرض تغییرات ناگهانی هستند.

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، SNB توجه زیادی به نظارت بر ارزش سوئیسی دارد و همه می‌دانند که برای کاهش ارزش CHF به ویژه زمانی که ارزش آن به سطوح دور از انتظار می‌رسد در بازار فارکس مداخله می‌کند.

برای مثال، اگر USD / CHF به دلیل افزایش ریسک پذیری به ارزش پایین سالانه خود برسد، SNB در کمین است تا ارزش این جفت را دوباره بالا ببرد.

همچنین می‌توانید با بررسی اصول اقتصادی شرکای تجاری اصلی سوئیس، در منطقه یورو، دست به مبادله سوئیسی بزنید. هر تنش سیاسی یا اقتصادی در منطقه یورو می‌تواند سرمایه گذاران را به سمت امنیت سوئیسی بکشاند.

با توجه به این موضوع، جفت‌های ارزی چون EUR/ CHF می‌توانند برای مبادله مثلاً USD/CHF نیز به کار روند. افزایش نرخ توسط ECB که EUR / CHF را افزایش می‌دهد می‌تواند به USD/ CHF نیز سرایت کند.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب