چگونه از وضعیت بازار سهام برای معامله در فارکس استفاده کنیم؟

چگونه از وضعیت بازار سهام برای معامله در فارکس استفاده کنیم؟

آیا می‌دانید که از بازارهای سهام نیز می‌توان برای کمک به سنجش حرکت ارزها استفاده کرد؟ می‌توانید از شاخص سهام به عنوان گوی بلورین فارکس استفاده کنید. بر اساس آنچه در تلویزیون مشاهده می‌کنید، آنچه در رادیو می‌شنوید و آنچه در روزنامه می‌خوانید می‌توانید در معاملات خود استفاده کنید. به نظر می‌رسد که بازار سهام نزدیک‌ترین ارتباط را با بازارهای مالی همچون فارکس دارد.

بازار سهام

یک نکته را به یاد داشته باشید که به منظور خرید سهام از یک کشور خاص، ابتدا باید ارز محلی را داشته باشید. برای سرمایه گذاری در سهام ژاپن، سرمایه گذار اروپایی ابتدا باید یوروهای خود (EUR) را به ین ژاپن (JPY) تبدیل کند. این افزایش تقاضا برای JPY باعث می‌شود که ارزش JPY افزایش یابد. از سوی دیگر، فروش یورو موجب افزایش عرضه آن می‌شود که موجب کاهش ارزش یورو می‌شود.

وقتی چشم انداز بازار سهام خاصی خوب به نظر می‌رسد، پول بین المللی به داخل آن جریان می‌یابد. از سوی دیگر، هنگامی که بازار سهام تقلا می‌کند، سرمایه گذاران بین المللی پول خود را بیرون می‌کشند و دنبال محل مناسب برای سرمایه گذاری پول‌های خود می‌گردند.

حتی اگر شما به عنوان معامله گر فارکس سهام را معامله نکنید، باز هم باید به بازار سهام در کشورهای بزرگ توجه کنید. اگر بازار سهام در یک کشور شروع به ارائه عملکرد بهتر نسبت به بازار سهام در کشور دیگری می‌کند، باید آگاه باشید که پول احتمالاً در حال حرکت از کشور با بازار سهام ضعیف به کشور با بازار سهام قوی‌تر است.

این می‌تواند به افزایش در ارزش پول برای کشور با بازار سهام قوی‌تر منجر شود، در حالی که ارزش پول کشور با بازار سهام ضعیف‌تر می‌تواند کاهش یابد.

ایده کلی این است: بازار سهام قوی، ارز قوی؛ بازار سهام ضعیف، ارز ضعیف. اگر ارز را از کشور با بازار سهام قوی‌تر بخرید و ارز کشور با بازار سهام ضعیف‌تر را بفروشید، به طور بالقوه می‌توانید سود کنید. با شاخص‌های اصلی سهام جهانی خیلی آشنا نیستید؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

بازار سهام آمریکاDow Jones

میانگین صنعتی داوجونز (یا داو به طور خلاصه) یکی از شاخص‌های سهام برتر در آمریکا است. داو به اندازه‌گیری نحوه معامله ۳۰ شرکت برتر دولتی می‌پردازد. به رغم نامش، این شرکت‌ها زیاد ربطی به تولید صنعتی ندارند و در عوض نماینده برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در امریکا هستند.

سرمایه گذاران در سراسر جهان آن را با دقت رصد می‌کنند و کاملاً نشانگر تمایلات بازار است، بنابراین به رویدادهای اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی حساس است.

شرکت‌های تحت پوشش داو آنقدر بزرگند که احتمالاً هر روز حداقل با یکی از آنها سر و کار دارید. زندگی بدون

AT&T، مک دونالد، Pfizer یا اینتل را تصور کنید؟ بله – این شرکت‌ها بخشی از داو هستند!

بازار سهام ایالت متحدهS&P500

Standard and Poor 500 که معمولاً به S&P500 معروف است، شاخص وزنی قیمت سهام از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی است. این شاخص سکوی پرتاب برای اقتصاد آمریکا تلقی می‌شود و برای پیش بینی جهت آن استفاده می‌شود. بعد از میانگین صنعتی داو جونز، این پر معامله ترین شاخص در آمریکا است.

بعضی از صندوق‌های متقابل، صندوق‌های قابل معامله در بورس و صندوق‌های دیگر مانند صندوق‌های بازنشستگی، برای ردیابی عملکرد شاخص S&P500 طراحی شده‌اند. صدها میلیارد دلار آمریکا به این روش سرمایه گذاری شده است.

NASDAQ مخفف National Association of Securities Dealers Automated Quotations است که

به بزرگترین بازار معامله اوراق بهادار سهام الکترونیکی مبتنی بر صفحه نمایش در آمریکا، متشکل از حدود ۳۷۷۰۰ شرکت اشاره دارد. همچنین بزرگترین حجم معاملات را در میان بازارهای سهام در جهان دارد.

بازار سهام ژاپنNikkei

نیکی شبیه به میانگین صنعتی داو جونز است و مهم‌ترین میانگین بازار سهام ژاپن است. این میانگین وزنی قیمت از ۲۲۵ شرکت برتر است و قرار است بازتابی از کل بازار باشد.

شاخص سهام نیکی شامل شرکت‌هایی مانند تویوتا، هواپیمایی ژاپن و فوجی فیلم است.

بازار سهام آلمانDAX

DAX مخفف Deutscher Aktien Index است. این شاخص بازار بورس در آلمان است که متشکل از ۳۰ شرکت برتر تراشه آبی است که در بورس سهام فرانکفورت معامله می‌شوند.

دکس در آلمان بزرگترین اقتصاد در منطقه یورو است. دکس معمولاً شاخصی است که بیشتر از سایرین در کل منطقه یورو رصد می‌شود. برخی از شرکتها که بخشی از دکس اند عبارتند از: آدیداس، BMW، و دویچه بانک.

DJ Euro

شاخص داو جونز یورو 50 STOXX شاخص تراشه آبی برتر منطقه یورو است. این شاخص شامل بیش از ۵۰ سهام برتر از ۱۲ کشور منطقه یورو است.

بازار سهام اروپاSTOXX50

این شاخص توسط .Stoxx Ltd ایجاد شد که سرمایه گذاری مشترک,Deutsche Boerse AG،Dow Jones & Company و بورس سوئیس SIX است.

بازار سهام انگلستانFTSE

FTSE (با تلفظ footsie) شاخص عملکرد سرمایه دارترین شرکت‌های انگلستان فهرست شده در بورس اوراق بهادار لندن است.

چند نسخه از این شاخص وجود دارد، مانند 100FTSE یا 250FTSE، بسته به تعداد شرکت‌های درون شاخص.

بازار سهام Hang Seng

شاخص Hang Seng شاخص بازار سهام در هنگ کنگ است. با ثبت و رصد تغییرات روزانه قیمت سهام موجود در شاخص، عملکرد کلی بازار سهام هنگ کنگ را نشان می‌دهد.

این شاخص در حال حاضر توسط HSI خدمات محدود جمع آوری می‌شود که شرکت تابعه بانک Hang Seng است.

همبستگی بین سهام و ارز 

در این قسمت به بررسی (همبستگی موجود بین سهام و ارز) می‌پردازیم.

قبل از رکود اقتصادی جهانی که در سال ۲۰۰۷ آغاز شد، زمانی که اکثر اقتصادها دچار رشد منفی متوالی تولید ناخالص داخلی شدند، نیکی و جفت ارز دلار به ین ژاپن (USDJPY) ارتباط معکوس داشتند. سرمایه گذاران بر این باور بودند که عملکرد بازار سهام ژاپن منعکس کنندهی وضعیت کشور است، بنابراین افزایش در نیکی منجر به تقویت ین شده است.

برعکس آن هم درست است. هر گاه نیکی افت می‌کند، USDJPY افزایش یابد.

بازار سهام

با این حال، وقتی بحران مالی رفع شد، شرایط تغییر کرد. نیکی و USDJPY، که سابق بر این در خلاف جهت هم حرکت می‌کردند، اکنون در یک جهت حرکت می‌کنند. شگفت انگیزه، نه؟ چه کسی فکر می‌کرد که سهام با بازار ارز ربط داشته باشد؟ خب، دارد و اکنون شما هم می دانید!

ارتباط USDJPY و داوجونز

اجازه دهید نگاهی به ارتباط بین USDJPY و داوجونز بیندازیم. بر اساس آنچه قبلاً ذکر شد، ممکن است فرض کنید که USDJPY و داو می‌توانند ارتباط بالایی داشته باشند. با این حال، نگاهی به جدول زیر به شما خواهد گفت که اصلاً چنین نیست. اگرچه همبستگی مثبت است اما زیاد قوی نیست.

شاخص سهام داوجونز و جفت ارز USDJPY

نگاهی به داو (خط آبی) بیندازید. در 14000 در اواخر سال ۲۰۰۷ به اوج خود رسید و سپس بشدت در سال ۲۰۰۸ سقوط کرد. در همان زمان، جفت ارز USDJPY (خط نارنجی) نیز کاهش یافت، اما نه به شدت داو.

این می‌تواند یادآوری کند که همیشه باید اصول، تکنیک‌ها، و تمایلات بازار را در نظر بگیریم بنابراین همیشه مطالعه کنید!

همبستگی‌ها را مسلم فرض نکنید زیرا هیچ چیز قطعی نیست!

EURJPY: ریسک سنج شما؟

همانطور که قبلاً هم گفتیم، برای اینکه کسی در بازار سهام خاصی سرمایه گذاری کند، نیاز به ارز محلی برای خرید سهام دارد. می‌توانید تصور کنید بازارهای سهام مانند دکس (که بازار سهام آلمان است)، چه اثری بر ارز دارد. در تئوری، هر گاه دکس افزایش می‌یابد، احتمالاً انتظار داریم یورو افزایش یابد زیرا سرمایه گذاران نیاز به یورو دارند. در حالی که همبستگی ناقص است، آمار نشان می‌دهد که هنوز بسیار دقیق عمل می‌کند.

ما در اینجا در تحقیقاتی انجام دادیم و متوجه شدیم که جفت ارز یورو به ین ژاپن (EURJPY) ظاهراً همبستگی بالایی با بازارهای سهام در سراسر جهان دارد. باید بدانید که ین، همراه با دلار آمریکا، در میان ارزهای اصلی پناهگاه‌های امن در نظر گرفته می‌شوند.

هر گاه اعتماد در اقتصاد جهانی کاهش یابد و معامله گران بترسند، معمولاً پول خود را از بازار سهام بیرون می‌کشند که منجر به کاهش ارزش‌های دکس و S&P500 می‌شود. با خروج پول از این بازارها، معمولاً جفت ارز یورو به ین (EURJPY) سقوط می‌کند. در سمت مقابل، وقتی امید در بازار زیاد است و ریسک پذیری شایع است، سرمایه گذاران پول خود را به بازار سهام می‌ریزند که به نوبه خود منجر به افزایش یورو به ین (EURJPY) می‌شود.

نگاهی به نمودار زیر برای دیدن ارتباط EURJPY و دکس و S&P500 بیندازید.

بازار سهام

به نظر می‌رسد همبستگی در دهه گذشته وجود داشته زیرا EURJPY و هر دو شاخص با هم تا سال ۲۰۰۸ به طور پیوسته افزایش یافتند، زمانی که با بحران مالی مواجه شدیم. در اواخر سال ۲۰۰۷، EURJPY به اوج خود رسید.

نوسانات قیمت ارز اغلب توسط ارتباطشان با کالاها، اوراق قرضه، اوراق و شاخص‌های سهام هدایت می‌شود.

شما می‌توانید از طریق وبسایت finance.yahoo.com به اطلاعات همبستگی بین ارزها و شاخص‌های مختلف دسترسی داشته باشید.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش فارکس وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب